השכרה וחיי קהילה: חברת מצודות בטוחה שמצאה את הפרויקט שיביא אתכם לגור בשדרות

בימים אלו החל שיווק פרויקט דגל ראשון מסוגו בשדרות, עם התיאור בעל הניחוח הנוסטלגי "שכונת חיים", שתתקיים כמתחם קהילתי שמספק מענה הוליסטי לכל מה שזקוק לו מי שמחפש חיי קהילה, המשולבים בנוחות של עיר. בכיר בתנועה שמקדמת התיישבות בנגב ובגליל: "עד היום כל מי שפנה אלינו רצה בית פרטי בקיבוץ. בשביל שינוי דמוגרפי אמיתי, צריך לעזור לערים להשיג ערך מוסף"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל תדהר בנייה טל הרשקוביץ ומנכ"ל "מצודות" אופיר פישר, על רקע הדמיית הפרויקט בשדרות (רונן אקרמן, דודו עמר, הדמיות אופק שדרות) מנכ"ל תדהר בנייה טל הרשקוביץ ומנכ"ל "מצודות" אופיר פישר, על רקע הדמיית הפרויקט בשדרות (רונן אקרמן, דודו עמר, הדמיות אופק שדרות)

"כדי לעשות שינוי דמוגרפי אמיתי, צריך לעזור לערים להשיג ערך מוסף ובעזרתו למשוך אנשים לעבור מהמרכז". כך בפשטות, אופיר פישר, מנכ״ל חברת "מצודות", מתאר את מה שממשלת ישראל מתחילה להבין וליישם רק לאחרונה. בימים אלו נמצאת החברה בתחילתו של שיווק פרויקט דגל ייחודי וראשון מסוגו בעיר שדרות, עם התיאור בעל הניחוח הנוסטלגי: "שכונת חיים" - שכונה שחיים בה, לא רק ישנים בה, תחת השם ״המושבה העירונית בשדרות״.

השכונה תתקיים כמרכז קהילתי שמספק מענה הוליסטי לכל מה שזקוק לו מי שמחפש חיי קהילה עם הנוחות והשירותים שקיימים בעיר גדולה שמתפתחת במהירות. האוכלוסיות להן משווקת השכונה הן משפחות, אך גם בני 50 פלוס שמחפשים שינוי, קהילה מגוונת ואירועי תרבות ופנאי אחרי שהילדים גדלו.

בסך הכל כולל המתחם 8 בניינים בני 8 קומות וסך הכל 258 יח"ד. שניים מהבניינים נשמרים לטובת שכירות לטווח ארוך. חצי מהפרויקט מכיל דירות 4 חדרים, עוד 35% 2-3 חדרים, והשאר 5-6 חדרים. מחירי הדירות ינועו בין 1,500,000-2,500,000 שקלים ודמי הניהול החודשיים יעמדו על 500-600 שקלים.

במרכז הפרויקט חללים משותפים שיאפשרו מפגשים ופעילויות מסוגים שונים כמו מועדון נוער, קליניקות להשכרה, בית קפה שכונתי, מעונות לילדים, חנויות, מרחב ירוק ופתוח בין הבתים ועוד. "הדיירים בפרויקט יבחרו בסופו של דבר אילו שירותים הם מעדיפים שיהיו להם מתחת לבית".
"אלטרנטיבה לבית הכפרי בקיבוץ"

"כל מי שמתקשר אלינו ומתעניין במעבר לנגב ולגליל תמיד מחפש את הבית הכפרי בקיבוץ או במושב", אומר פישר. "במקרה הטוב, 10% יגורו ביישוב כפרי בעתיד. אנשים רוצים את בית הקרקע אבל גם את הקהילה. עמדנו בפני מצב שכל מי שיצר איתנו קשר רצה וילות בכפר, וכשהצענו להם דירה בדימונה הם לא רצו לעבור. הבנו שיש נחיתות קשה של המוצר שהעיר מציעה, כי במקום לחיות בקהילה אתה חי במגרש חניה, ואתה גם חייב להחזיק שני רכבים כי אין כמעט שום דבר שאתה צריך במרחק הליכה - חנויות, גן, המשרד, החוגים. אתה צריך את הרכב לכל דבר".

מנכ"ל מצודות: "אנחנו רוצים שילד ירד למרחב פתוח ולא למרחב של חניה. נוצר מרחב מאוד גדול בין 8 הבניינים ושם התחלנו לשתול את כל השימושים שאנחנו מאמינים שצריך - פעוטון, קליניקות, חללי עבודה משותפים, מרכז קהילתי לחוגים, ארוחות משותפות, בית קפה/מסעדה מתחת לבית, מועדון נוער, חדר כושר, המון פיתוח נופי ומקומות התכנסות. הקורונה הוכיחה שאנשים שחיו בקהילות עברו את זה בצורה הכי טובה".  


למרות סבב הלחימה האחרון ואלו שלפניו, יש רבים שמחכים בתור לעבור ליישובי לעוטף עזה. בשדרות במיוחד, קיימת כבר שנים קהילה חזקה ומלוכדת מאוד, שמהווה מוקד משיכה עבור רבים. העיר צומחת ומתפתחת בשנים האחרונות, ויש תוכניות רבות גם לעתיד. תושבי המקום נוהגים לומר שב-95% מהזמן המקום הוא גן עדן. תוסיפו לכך הטבות מס ואת אחוזי הזכאות לבגרות הגבוהים באזור הדרום, ותקבלו חבילה לא רעה בכלל.

"אנשים יעברו לפריפריה אם נייצר עבורם את ההזדמנויות"

"תנועת אור", מוסד ללא כוונת רווח, פועלת כבר משנת 2002 להפוך את הנגב והגליל למרכזי חיים עצמאיים ולמנועי צמיחה לאומיים, אשר על פי החזון יכילו חצי מאוכלוסיית המדינה בעתיד. "מצודות" הוקמה ב-2004 כזרוע הביצוע של תנועת אור ולקחה חלק בהקמת 9 ישובים חדשים, גיבוש וישוב עשרות קהילות ושיווק אלפי יחידות דיור בנגב ובגליל. בשנים האחרונות, החלה גם לפתח וליישם מודלים ייחודיים בעולמות הדיור, התעסוקה והקהילות העירוניות.

"באמצעות הפרויקט אנחנו רוצים להראות למדינה שאנשים יעברו לערי הפריפריה אם נייצר עבורם את ההזדמנויות. התחלנו להיכנס לערים כמו דימונה, אופקים, קריית שמונה והבנו שהעיר נמצאת בנחיתות מאוד גדולה לעומת הקיבוץ למשל".

הדמיה של הפרויקט בשדרות (הדמיות אופק שדרות)הדמיה של הפרויקט בשדרות (הדמיות אופק שדרות)

תנועת אור הציעה את הרעיון בעבר לכמה יזמים שדחו אותו בטענה שהוא לא כלכלי, ואז החליטו להקים את מצודות שהיא חברה יזמית כלכלית עם בעלות מלכ"ר אבל עם משקיעים חברתיים - אנשים שיודעים מראש שהם ירוויחו פחות, אבל רוצים להשקיע בשינוי חברתי. 

קבלן הביצוע של הפרויקט היא חברת תדהר , שזהו הפרויקט הדרומי ביותר שלה עד היום בארץ, ואדריכלי הפרויקט הם HQ אדריכלים. בנק הפועלים מלווה את הפרויקט.

הפרויקט נמצא במרכז שכונת "שדרות בפארק" אשר בסיום הקמתה צפויה להכיל 1,300 יח"ד, והיא צמודה לשכונה העתידית "צמרות בשדרות" שתכיל עוד 1,300 יח"ד, וגם למתחם ההייטק החדש GREEN, שיכלול אלפי מקומות עבודה, מסחר, מתחמי תרבות ופנאי. כמה דקות הליכה מחוץ לשכונה ייבנו מבני ציבור, פארקים, אמפי תיאטרון, אצטדיון כדורגל ועוד. בימים אלו שוקדים במצודות על פיתוח ובניית הקהילה שצפויה להיות מורכבת מדתיים, חילונים, צעירים ומבוגרים. 

"ניסינו לשכנע יזמים - שלא הבינו מה אנחנו רוצים מהם" 

אופיר פישר, מנכ"ל מצודות, אומר כי במהלך השנים, עזרו בתנועה ל"בערך 50 אלף איש לעבור לנגב ולגליל. ב-2016 ניסינו לשכנע לא מעט יזמים מהגדולים בשוק לעשות איתנו שת"פ - אנחנו נתכנן והם יבצעו ונביא להם את האנשים ונעשה להם את השיווק. אבל לצערנו לא הייתה פתיחות לזה אז. אנחנו מאמינים שחייב להיות בכל שכונה כזו גם דיור להשכרה ארוכת טווח וזה חייב להיות משהו מסודר ומנוהל, שאנשים יידעו מה יהיה שכר הדירה שלהם עוד 10 שנים ושלא יוציאו אותם משם. יזמים לא הבינו מה אנחנו רוצים מהם בשביל תשואה של 3-4 אחוזים. הם אמרו: למה שנשקיע 2 מיליון שקל עבור מרכז קהילתי".

יתרון נוסף של האזור הוא הטבות המס שמעניקה המדינה, של בערך 10,000 שקל למשפחה. נקודה שחשוב לזכור, בטח לאור הפיל שבחדר, או במקרה הזה איום הרקטות מרצועת עזה. נכון ששדרות היום כבר לא לבד במערכה, אבל חוזקה של המדינה נשען בין היתר גם על כך שכולה תהיה מיושבת

"קיבלנו החלטה להקדיש את החיים למדינה בלי דיבידנדים ורווחים. יצרנו מערכת סגורה שהיא בבעלות של מלכ"ר ויש לנו שותפים - משקיעים חיצוניים - שהם אלו שמרוויחים. גייסנו הון והפרויקט הראשון שעשינו הוא לקנות מגרש בשדרות ושם התחלנו לתכנן את שכונת חיים הראשונה לפני 4 שנים. בקרוב צפויים לצאת לדרך פרויקטים דומים נוספים בקרית שמונה, דימונה וכרמיאל. 

"בשדרות תכננו למשל חניה תת קרקעית מה שמייקר את הפרויקט בערך ב-20 מיליון שקל, אבל הערך שזה מייצר הוא אדיר. כל הסיפור הוא ההפרדה בין הילדים והקהילה לבין הרכבים. אנחנו רוצים שילד ירד למרחב פתוח ולא למרחב של חניה. נוצר מרחב מאוד גדול בין 8 הבניינים ושם התחלנו לשתול את כל השימושים שאנחנו מאמינים שצריך - פעוטון, קליניקות, חללי עבודה משותפים, מרכז קהילתי לחוגים, ארוחות משותפות, בית קפה/מסעדה מתחת לבית, מועדון נוער, חדר כושר, המון פיתוח נופי ומקומות התכנסות. הקורונה הוכיחה שאנשים שחיו בקהילות עברו את זה בצורה הכי טובה".  

פארק תעסוקה, שבילי אופניים ורכבים שיתופיים 

לדברי פישר, בשדרות אימצו את המודל בשתי ידיים. "יו"ר הוועדה המחוזית בדרום עודד פלוס מת על הפרויקט הזה, גם ראש העיר שדרות. לצורך השיווק למשל אנחנו עובדים מול ביה"ח ברזילי כדי שרופאים יבואו לגור בשכונה ויעשו שימוש בקליניקות שיהיו להם מתחת לבית. יש גם חללי עבודה משותפים למי שרוצה לעבוד מהבית, תשתית לבערך 200 איש שיכולים לעבוד מהשכונה במקום לנסוע למשרד.

מעבר לכביש מתוכנן פארק תעסוקה חדש. לדברי פישר, כולל החזון גם רכבים שיתופיים, שבילי אופניים מהשכונה עד לתחנת רכבת. "מי שיחיה אצלנו יוכל לחסוך לפחות רכב אחד אם לא את שניהם. יהיו גם רכבים שיתופיים בתוך השכונה. יש גם דגש על בניה ירוקה וקיימות, היה לנו יועץ לבניה ירוקה ואקלים שהיה חלק מצוות התכנון מתחילת הדרך". 

יתרון נוסף של האזור הוא הטבות המס שמעניקה המדינה, כשמדובר בהטבות של בערך 10,000 שקל למשפחה. נקודה שחשוב לזכור, בטח לאור הפיל שבחדר, או במקרה הזה איום הרקטות מרצועת עזה. 

"התכנון של השכונה הוא באופן שיתמוך בתחושת הביטחון האישי", אומר פישר. "המבנה של השכונה הוא סגור - המרחבים הקהילתיים הפתוחים מוקפים בבניינים. בכל קומת קרקע יש ממ"ד. אם יש אזעקה יש לאן ללכת תוך 15 שניות. הממ"דים בדירות הם יותר גדולים מהממוצע כדי שיהיה יותר נוח. אין ספק שזה לא מושלם והלוואי שלא היו טילים, אבל איכות החיים הגבוהה והקהילתיות הן יתרון אדיר".

לדברי טל הרשקוביץ, מנכ״ל תדהר בניה, ״תדהר מפתחת, יוזמת ובונה באזורים רבים בארץ, בניהם הנגב והדרום. אנו רואים בפרויקט זה פוטנציאל גדול ושמחים להביא כעת את האיכות ורמת הביצוע של תדהר גם לשדרות. הפרויקט משתלב בחזון החברה - לתרום לחברה, לכלכלה ולסביבה תוך מעורבות בקהילה, ויאפשר לתושבי הפרויקט ליהנות מחיים טובים יותר, בטוחים יותר ובריאים יותר. אנו שמחים על השותפות עם מצודות ובטוחים שפרויקט זה יביא להמשך התפתחותה של העיר שדרות והנגב כולו״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תנועת אורפריפריהשדרותעוטף עזהמצודותקבוצת תדהראופיר פישר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...