למקרה שפספסתם: חמישה דברים חשובים שנחשפו בפסגת ההתחדשות

כשבחוץ התחולל כאוס - בדייויד אינטרקונטיננטל התפוצצה פצצה אחר פצצה. מיוזמת החקיקה החדשה של משרד השיכון, הרשות להתחדשות ורמ"י, דרך ההחלטות הסופיות על עתיד תמ"א 38, ועד לניתוח מגמות המחירים. ומי שחשב שהפוליטיקה באמת נשארה מחוץ לכנס, טעה בגדול

שיתוף הכתבה
פסגת ההתחדשות העירונית 2023 (Eclipse media)פסגת ההתחדשות העירונית 2023 (Eclipse media)

ביום שני השבוע, באחד הימים הפוליטיים הכי מתוחים של השנה (לפחות עד עכשיו, לכו תדעו מה עוד מחכה לנו), התכנסו בתל אביב למעלה מ-2,000 איש בהם יזמים, עורכי דין, שמאים, פקידים בכירים בממשלה ובשלטון המקומי, ראשי ומהנדסי עיר, בנקאים, מממנים ואנשי שיווק במלון אחד בתל אביב – כדי להתעדכן בנעשה בעולם ההתחדשות העירונית במסגרת ארוע "פסגת ההתחדשות העירונית" שערכו מרכז הנדל"ן ומדלן.

מתשע בבוקר ועד שש אחר הצהריים, בעשרות הרצאות ודיונים, כמויות התוכן היו בלתי נתפסות, הרבה מעבר לגבול יכולתו של האדם הסביר להכיל. מלבד הדיונים המקצועיים, נחשפנו גם ללא מעט התפתחויות אקטואליות. לא אלו הסוערים שהתרחשו באותה עת בספרה הפוליטית, כי אם אקטואליה נדל"נית – על מהלכי הממשלה, מצבו של השוק ומה לא.

אז למי שהיה ופספס, ומי שפספס ולא היה – ריכזנו כמה מהכותרות המרעישות של הכנס, והיו כאלה לא מעט.

1. המהלך המרכזי המתגבש: סבסוד עמוק של התחדשות עירונית בפריפריה

אחד המהלכים המתוכננים, אשר עלה שוב ושוב מצד דוברים שונים מטעם הממשלה, הוא מהלך חקיקה שיסדיר סבסוד עמוק של התחדשות עירונית בפריפריה, באמצעות מגה-מיזמי בינוי-פינוי-בינוי תוך התבססות על קרקעות משלימות בהיקפים גדולים שיוקצו על ידי רשות מקרקעי ישראל .

(Eclipse media) מנכ"ל הרשות להתחדשות אלעזר במברגר בשיחה(Eclipse media) מנכ"ל הרשות להתחדשות אלעזר במברגר בשיחה


את היוזמה הציגו מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ינקי קוינט ומנהל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר, תוך שגם סגניתו עינת גנון חושפת חלקים ממנה. המסגרת התקציבית המתוכננת לדברי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן, היא בין מיליארד לשני מיליארד שקלים בשנה.

מי שנעדר מהדיון היה משרד האוצר, ומעניין יהיה לראות האם גם הוא ייתן ידו ליוזמה, לאחר שבקיץ ביקר בחריפות מסקנות דוח ועדה ממשלתית שקראה לסבסוד עמוק מסוג זה.

2. עתידה של תמ"א 38 מתבהר

כותרת מעניינת נוספת הגיעה מכיוונו של יושב ראש מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה נתן אלנתן. בשיחה איתו נתן אלנתן את לוחות הזמנים להמשך קיומה של תמ"א 38 בשנים הקרובות.

(Eclipse media) פאנל על עתידה של תמ"א 38 בהנחיית המשנה ליועמ"ש לשעבר ארז קמיניץ (Eclipse media) פאנל על עתידה של תמ"א 38 בהנחיית המשנה ליועמ"ש לשעבר ארז קמיניץ


רשות מקומית שתחפוץ בהמשך קיומה גם מעבר ל-1 באוקטובר הקרוב, בו צפוי תוקפה של התוכנית לפוג, תצטרך לקבל החלטת מועצה על כוונתה להגיש תכנית חלופית לתמ"א 38 (תכנית התחדשות בניינית) עד חודש יולי הקרוב, ולאחר מכן להגיש את התוכנית בפועל עד פברואר 24.

עם מערכת בחירות לשלטון המקומי באמצע, מדובר במשימה לא פשוטה, כפי שהבהיר למשל עמית גוטליב, סמנכ"ל חברת ההתחדשות קרינסקי גוטליב , בפאנל שעסק בנושא.

3.  מחירי הדירות יורדים. מתי יחזרו לעלות?

על אף שהדבר עדיין לא קיבל ביטוי רשמי במדד מחירי הדירות של הלמ"ס – מחירי הדירות על פי כלל משתתפיו של הפאנל שעסק במגמות בשוק הדיור, כבר בירידה. סיבות לא חסר, ובראשן עליית הריבית, המשבר הכלכלי העולמי וכן – גם חוסר היציבות הפוליטי.

(Eclipse media) דני קושמרו ויהודה מורגנשטרן על הבמה(Eclipse media) דני קושמרו ויהודה מורגנשטרן על הבמה

יחד עם זאת, מאורי יוניסי מנכ"ל חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי ועד לשמאי ירון ספקטור , בטוחים כולם כי מדובר בירידה לצורך עלייה, בשל הריבוי הטבעי, הביקושים הכבושים וכן הלאה. מתי יחזרו המחירים לעלות? ההערכות הן שבמהלך 2024.

4. ללא עדכון תקן 21 - מיזמי הפינוי-בינוי בסכנה

בהמשך ישיר לסעיף הקודם – הביעו משתתפים בשני פאנלים שעסקו בתחום הפינוי בינוי חשש מיכולתם של מיזמים לצאת לדרך, על רקע התמתנות המחירים. זאת, בשל היותה של הטבלה הצמודה לתקן 21, הקובעת את שיעור הרווח היזמי המינימלי למיזמי פינוי-בינוי בהתאם לאזורים גיאוגרפיים – לא רווחית מספיק לדברי היזמים, ולא רק הם. גם מנהל הרשות להתחדשות במברגר אמר זאת בשיחה על הבמה.

השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני, לא הודיע לעת עתה על כוונה לשנות את ערכי הטבלה.

5. וביום כזה – אי אפשר היה ctn, להשאיר את הפוליטיקה בחוץ

על אף ההתמקדות בנדל"ן, לא ניתן היה להשאיר את המציאות שבערה מחוץ לכתלי מלון הדייויד אינטרקונטיננטל לגמרי מחוץ לכנס, שהחל בבוקר שלאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, ביום שבסיומו הודיע ראש הממשלה בנימין נתניה על עצירה זמנית של חקיקת הרפורמה.

(Eclipse media) נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו(Eclipse media) נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו


הבוקר נפתח בסערה עם דרישה של נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו מנתניהו לעצור לאלתר את מהלכי החקיקה ולהשאיר את גלנט בתפקידו. ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר השתתף בפאנל על התנהלות השלטון המקומי בשנת בחירות והודיע שם כי יצטרף לראשי הרשויות שובתי הרעב אם לא תיבלם החקיקה, ואילו יושב ראש הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן, הדגיש את חשיבותו של בית משפט עליון עצמאי וחזק לצורך הצלחת פרויקט סבוך ומורכב כמו רכבת המטרו, המצריך רמה גבוהה של אמון ציבורי.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פסדת ההתחדשות העירונית 2023אלעזר במברגרינקי קוינטיהודה מורגנשטרןנתן אלנתןראול סרוגואבי גרוברערן ניצןאורי יוניסיפינוי בינוי תמ"א 38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...