אלנתן: תמ"א 38 תסתיים בפברואר 2024 בעיר שלא תגיש תוכנית חלופית

לדברי יו"ר מטה התכנון, בעוד כחודש ניתן יהיה להגיש תוכניות התחדשות לפי חלופת שקד. הוא דיבר בכנס "פסגת ההתחדשות העירונית" של מרכז הנדל"ן. סרוגו: "יש לעצור את החקיקה כאן ועכשיו. אני מתנגד להשבתת המשק". לדבריו, בנק ישראל, כמו הבנקים המרכזיים האחרים בעולם, טועים בהעלאת הריבית

שיתוף הכתבה
יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן (Eclipse media)יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן (Eclipse media)

"לא נאריך את התמ"א. עד יולי הקרוב הרשויות המקומיות צריכות להגיש את התוכניות", כך אמר היום (ב') יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן. הוא דיבר עם עורך אתר " מרכז הנדל"ן , נמרוד בוסו, בכנס "פסגת ההתחדשות העירונית 2023", שעורכים היום מרכז הנדל"ן ומדלן בתל אביב.

ירשת מקודמך בתפקיד סוגייה אחת, בוערת מאוד, והיא המשך דרכה של תמ"א 38 , שאמורה נכון להיום לפוג בעוד כחצי שנה, באוקטובר. זה באמת עומד לקרות?

"שלומי (הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי הקודם, ס"ש) השאיר לנו את הנושא הזה כדי שנקבל עליו את ההחלטה. מכיוון שזה נושא בוער מאוד, נכנס אליו שר הפנים והחל לבחון מה צריך לעשות ומה צריכה להיות החלופה. כשנכנסתי לתפקיד קיבלתי מתווה סגור שהיה צריך לבחון ולבדוק אותו, ונעשה זאת אחרי פסח. זה לא סוד שתמ"א 38 זה לא הפתרון הטוב ביותר לחיזוק בניינים. יש הרבה חלופות לתמ"א 38, ואפשר יהיה להתחיל לפעול על פיהן, וגם הרשויות המקומיות התחילו לפעול. לא נאריך את התמ"א. עד יולי הקרוב הרשויות המקומיות צריכות להגיש את התוכניות. רשות שרוצה להפעיל את התמ"א תוכל לעשות זאת עד ה-28 לפברואר 2024, רשות שתעשה זאת, התמ"א תוארך בה עד מאי 2026, ורשות שלא תעשה זאת - התמ"א תופסק בה. בתוך עשרה חודשים צריך להגיש תוכנית, ואם לא התמ"א מתבטלת. בדקנו וראינו שהעיריות נמצאות כבר בתוך התהליך. מי שיעשה את זה יתמיד ויגיש, מי שלא יצטרך לפעול לפי התוכניות האחרות שיש, כמו חלופת שקד".

לגבי חלופת שקד, אמר אלנתן כי, "הדברים החלו בממשלה הקודמת של דרעי. החוק אושר והוא בתוקף, ומי שרוצה להגיש תוכנית לפי חלופת שקד יכול לעשות זאת. מה שלא הוגש זה התקנות. הן  כבר מוכנות ועברו את כל חוות הדעת, ונמצאות בחוות דעת סופית. בימים הקרובים היא תוגש להערות הציבור, ואנחנו מקווים שבעוד חודש נוכל כבר להגיש. אני מעריך שלגבי תמ"א 38 /1 זה ייקח כמה חודשים. בעוד חודש יהיה אפשר להגיש תוכניות לפי חלופת שקד".

במסגרת הנתונים שמתפרסמים היום ביחד עם מדד ההתחדשות העירונית, אנו מגלים זמנים לא הגיוניים להוצאת היתר. כך למשל, שלוש שנים ושמונה חודשים בממוצע להוצאת היתר לתמ"א 38. זה הממוצע, ובעיריות במרכז משך הזמן אפילו ארוך יותר. מה אפשר לעשות עם הרעה החולה הזו?
"אני מחלק את הזה לשניים. יש לנו בעיה עם הוצאת היתרי בנייה שזה לוקח הרבה מאוד זמן. כשנכנסתי לתפקיד לקחתי על עצמי את הנושא של הרישוי. אנחנו רואים עלייה במספר יחידות הדיור שמתוכננות, והמשבר לא שם. לוקח שלוש שנים ויותר להוצאת היתר בנייה, ולקחתי את זה כמשימה ראשונה. יש לנו תיקון חוק שבו נאפשר לתקן את התקנות של חישוב השטחים. צריך שבודקי התוכניות לא יבדקו מה נחשב שטח עיקרי ומה שטח שירות, כי זה לוקח 80% מזמן הבדיקה. אנחנו רוצים לאחד את זה, ולא משנה לנו מה עיקרי ומה שירות - תעשה שם מה שתרצה".

לדבריו, בפריפריה יש צורך בפתרון שונה: " תמ"א 38 או חלופת שקד זה פתרון יפה, אבל לא לפריפריה. הממשלה צריכה להכניס את יד לכיס ולחזק את הפריפריה, או שהמדינה תיתן תמריצים ליזמים שם".

"אי אפשר להתעלם מהמחאה"

יו"ר התאחדות הקבלנים ובוני הארץ ראול סרוגו קרא בכנס לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעצור את החקיקה, אך הוא לא תומך בהשבתת המשק. סרוגו דיבר אף הוא בכנס. לדבריו, "אתמול חווינו דבר שאני לא יודע אם קרה מאז ומעולם מקום המדינה. אנשים יצאו לרחובות באופן ספונטני, זה קרה רק בהכרזת העצמאות של ישראל. המחאה חשובה. היא אותנטית. אי אפשר להתעלם ממנה. קראתי להידברות - לשים בצד את האגו, את השאיפות הפוליטיות ואת טובתנו, אבל אף אחד מהמנהיגים לא עשה זאת - לא מימין ולא משמאל. היחיד שעשה את זה ודיבר על ביטחון המדינה וטובת המדינה היה יואב גלנט. 

ראול סרוגו (Eclipse media)ראול סרוגו (Eclipse media)

"אני קורא לנתניהו - דבר ראשון תחזיר את גלנט לתפקיד. יש לעצור את החקיקה וכאן ועכשיו. חייב להיות פה שינוי מידי. אני מקווה שביבי יגיד היום את הדברים הנכונים, שסופסוף יהיו להם ביצים, וגם מנהיגי האופוזיציה שליבו את המחאה הזו, ולא בצדק. אני לא בעד השבתת המשק, זה עת לחיבור ולא לפירוד. אני לא רוצה לפגוע בעובדים שלנו. צריך לשמש דוגמה למנהיגות שאינה קיימת.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "רוכשים לא קונים כיום דירות ויש ירידה בהתחלות הבנייה, הנובעת מהסיכון הקיים, מהבנקים ששמים רגל על הברקס, ובעולם האינפלציה נמשכת. מה שאנחנו חווים בעולם לא חווינו מאז מלחמת העולם השנייה. אין לזה קשר לצמיחה, ולכן בנק ישראל וגם הבנקים המרכזיים בעולם טועים בהעלאת הריבית. הגיע הזמן שכל הכלכלנים יעשו סוויץ' במחשבה שלהם - בטח בבנק ישראל"

עוד קרא סרוגו לנגיד בנק ישראל, אמיר ירון, שלא להעלות את הריבית עוד: "בתקופה האחרונה יש את הרפורמה שמשפיעה על הענף, והריבית שעולה משנה את משחק למה שחווינו עד היום. רוכשים לא קונים כיום דירות ויש ירידה בהתחלות הבנייה, הנובעת מהסיכון הקיים, מהבנקים ששמים רגל על הברקס, ובעולם האינפלציה נמשכת. מה שאנחנו חווים בעולם לא חווינו מאז מלחמת העולם השנייה. אין לזה קשר לצמיחה, ולכן בנק ישראל וגם הבנקים המרכזיים בעולם טועים בהעלאת הריבית. הגיע הזמן שכל הכלכלנים יעשו סוויץ' במחשבה שלהם - בטח בבנק ישראל".

"ניכרת ירידה קלה במחירי הדיור - מגמה שצפויה להעמיק בהמשך השנה"

"בישראל עדיין חסרות כ-100 אלף יחידות דיור. זאת אף שבשנתיים האחרונות קצב שיווק הדירות והמגרשים דווקא עלה, כמו גם היקף מיזמי התחדשות עירונית - בפרט באזורי הביקוש", כך אמר בכנס מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן. לדבריו, "עד לפני שלושה חודשים, הצביע מדד מחירי הדירות על עלייה שנתית של כ-20% - שיא של כ-12 שנים. בשלושת החודשים האחרונים עלו במצטבר מחירי הדירות בקצב שנתי של כ-2% בלבד. כלומר, בשלב זה ניכרת ירידה קלה במחירי הדיור - מגמה שצפויה להעמיק בהמשך השנה".

חנן פרידמן (Eclipse media)חנן פרידמן (Eclipse media)

מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן: "ה-Cost of doing Business בישראל הגיע לממדים לא הגיוניים. בלי שינוי יסודי וקביעת יעדים ומדדים ברורים לצמצום מהותי של הביורוקרטיה ברמה הלאומית, לא נצליח להביא את השינוי המיוחל שכולנו חפצים בו בשוק הדיור"

 

פרידמן אף ציין את החסמים הביורוקרטיים ככאלה שעוצרים פרויקטים רבים, ואמר כי, "ה-Cost of doing Business בישראל הגיע לממדים לא הגיוניים. בלי שינוי יסודי וקביעת יעדים ומדדים ברורים לצמצום מהותי של הביורוקרטיה ברמה הלאומית, לא נצליח להביא את השינוי המיוחל שכולנו חפצים בו בשוק הדיור".

"האינפלציה המשתוללת עשתה את מה שממשלות ישראל לא הצליחו"

בכנס נאם גם מנכ"ל אתר מדלן , טל קופל, שדיבר בין השאר על התוכניות שהופעלו בשנים האחרונות להוזלת מחירי הדיור: "זוכרים את תוכנית מע"מ 0%? או את סאגת מס הרכישה למשקיעים, שירד ועלה מחדש? גם מחיר למשתכן , דירה בהנחה ודירה להשכיר - כולן תוכניות שבמבחן התוצאה שינו אולי את חייהן של אלפי משפחות, אך בסופו של דבר היו רחוקות מלפתור את הבעיה לעומקה, בצורה שתשפיע על כלל הציבור. והנה, לקראת סוף 2022, הגיעה סוף סוף הבשורה שהצליחה לעשות את מה שממשלות ישראל לא הצליחו: האינפלציה המשתוללת, שהגיעה בהתחלה מהשוק העולמי ואז נאחזה היטב גם במשק שלנו, הכריחה את בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. לאחר שנים של ריבית אפסית ומשכנתאות זמינות כמעט לכל, נראה שהחגיגה מתחילה להסתיים, והשוק נכנס למצב של קיפאון".

טל קופל (Eclipse media)טל קופל (Eclipse media)

הוא אף קרא לרשויות המקומיות לפעול בעצמן: "אם הרשויות בישראל באמת רוצות להוריד את מחירי הנדל"ן, מוטב שלא יסתמכו רק על הבנק המרכזי ופעולותיו, אלא יפעלו בעצמן, ובמהירות, להסרת חסמים נוספים שעומדים כיום בפני ענף הנדל"ן כולו - וענף ההתחדשות העירונית בפרט. בעיקר דברים אמורים בזמן ההמתנה הארוך, שרק מתארך והולך מדי שנה, להיתרי בנייה. כך למשל, זמן המתנה ממוצע של יותר מ-1,300 יום לקבלת היתר לפרויקט פינוי בינוי , גם אם פרויקטים אלה סבוכים, הוא בלתי מתקבל על הדעת בימינו, כשהשוק וצרכיו משתנים במהירות מסחררת". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלראול סרוגותמ"א 38חלופת שקדבנק ישראלטל קופלחנן פרידמןנתן אלנתןהמהפכה המשפטיתפסגת ההתחדשות העירונית 2023
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...