ממש לא פריפריה: זו העיר שתשלש את עצמה בתוך עשור

קריית גת נמצאת בתנופת בנייה עצומה בשנים האחרונות, עם שיאים בהיקפי עסקאות חדשות והיתרי בניה, והיד עוד נטויה. מהנדסת העיר, מיכל חיימוביץ': "קריית גת תהיה עיר מטרופולינית. אנחנו מרחיבים אותה לכל הכיוונים. אם כל התוכניות יתממשו, זו תהיה אחת הערים הגדולות בארץ"

שיתוף הכתבה
טלי שרון, אוהד סבן ומיכל חיימוביץ', וברקע שכונת כרמי גת בקריית גת (אסף ברגר, מרכז הנדל"ן ושאטרסטוק)טלי שרון, אוהד סבן ומיכל חיימוביץ', וברקע שכונת כרמי גת בקריית גת (אסף ברגר, מרכז הנדל"ן ושאטרסטוק)

בשנה האחרונה הלכה והתפתחה תעלומה: קריית גת, עיר בינונית בפריפריה הדרומית שבימים כתיקונם לא מושכת תשומת לב רבה, מדורגת בצמרת של כלל המדדים הקשורים בבניה למגורים: התחלות בניה, אישור תוכניות חדשות וכן - גם עסקאות.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 הנפיקה הוועדה המקומית היתרים ל-1,056 יח"ד, קצב שצפוי לשבור את נתון השיא של 2019, אז הונפקו היתרים ל-1,385 יח"ד. מדובר בקצב שלא היה מבייש ערים גדולות משמעותית מקרית גת. חולון, לשם השוואה הוציאה בין ינואר לספטמבר 2022 היתרים ל-405 יח"ד, חדרה 662 יח"ד, וכפר סבא 208 יח"ד.

במהלך 2022 התבצעו בקריית גת 781 עסקאות למכירת דירות חדשות - עלייה חדה מ-2021, שבה התבצעו 552 כאלה, כאשר גם כאן מדובר בכמות מרשימה ביחס לגודלה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מדורגת העיר במקום ה-14 במספר העסקאות, תוך שהיא עוקפת ערים אשר גדולות ממנה משמעותית כמו הרצליה, רעננה או ראש העין.

"בונים פה המון", מעידה מהנדסת העיר, מיכל חיימוביץ'. "כרגע מסתיימת הבנייה בכרמי גת שלב א', שזה 8,000 יח"ד ובכרמי גת צפון אישרנו עוד 6000 יח"ד ובקריית גת מערב התחלנו בפיתוח של עוד 10,000 יח"ד. יש המון תנועה בבנייה של דירות חדשות, ומצד שני אנחנו גם גם מקדמים אלפי דירות בהתחדשות עירונית". בין אלה,מוקודם מיזם התחדשות רחב היקף - כרמי הפארק של קבוצת אפיק הירדן, במסגרתו נבנות 2,700 יחידות דיור, מהן שווקו כבר 500 יחידות דיור ראשונות. "יש כאן המון מלאי, ואנחנו נחשבים מרכז הארץ, אז אין פלא שאנשים מחפשים כאן דירות", מוסיפה חיימוביץ', "העיר יושבת על כביש 6 , כביש 35 וכביש 40. זה אטרקטיבי מאוד, והפיתוח הוא ברמה גבוהה מאוד".

"משפחות צעירות הבינו שהן צריכות להדרים"

גל ההתפתחות הזה מגיע לאחר שבמשך שנים הזדנבה העיר מאחור בכל הקשור להתחלות בנייה. המגמה השתנתה בחמש השנים האחרונות. "אני חושבת שבמשך שנים קריית גת היתה רדומה, אך עליות המחירים החדות במרכז הארץ הביאו משפחות צעירות להבין שהן צריכות לחפש דרומה יותר. פה קריית גת תפסה אותם. מאז המחירים בקריית גת עלו מאוד, אבל תנופת הבנייה הגדולה בעיר החלה מזה", מסבירה חיימוביץ'.

האם הקצב הזה ימשיך? לדברי חיימוביץ', לא רק שהוא ימשיך – הוא אף יגבר. "בתוך עשר שנים מהיום, קריית גת תשלש את עצמה. היא תהיה עיר מטרופולינית. אנחנו פשוט מרחיבים את קריית גת לכל הכיוונים. אם כל התוכניות יתממשו, זו תהיה אחת הערים הגדולות בארץ".

מהנדסת העיר קריית גת, מיכל חיימוביץ': "במשך שנים קריית גת היתה רדומה, אך עליות המחירים החדות במרכז הארץ הביאו משפחות צעירות להבין שהן צריכות לחפש דרומה יותר. העיר יושבת על כביש 6 , כביש 35 וכביש 40. זה אטרקטיבי מאוד, והפיתוח הוא ברמה גבוהה מאוד"


בנייה מסיבית בעיר זה לא דבר קל, וחיימוביץ' לא חוסכת בביקורת כלפי המדינה: "הקשיים הם בעיקר ביורוקרטיה מול משרד החינוך. אנחנו מפעילים לחצים גדולים מאוד לבניית בתי ספר וגני ילדים. אתה חותם על הסכם גג שמבטיח מימון לבתי ספר, ובסוף אתה עומד בתור מול כולם ונלחם מול משרד החינוך כמו כל עירייה אחרת. העניין פה הוא להילחם בביורוקרטיה, והעירייה משקיעה סכומי עתק בנושא הזה".

קריית גת (By ארכיון קרית גת, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17870296)קריית גת (By ארכיון קרית גת, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17870296)


בנייה למגורים היא מהלך שאינו פופולרי ברשויות רבות, כשרשויות רבות גדולות יותר מקריית גת, בונות משמעותית פחות. "הוועדה שלנו עובדת יפה מאוד", אומרת חיימוביץ'. "אנו באים לקראת היזמים. ביחס לממוצע הארצי, ההיתרים יוצאים מהר מאוד, ופיתחנו פה שיטה. היזמים אוהבים לעבוד מולנו והדברים רצים. הממוצע להיתר בנייה הוא שנה ופחות. בצמודי קרקע יש כאלה שמוציאים אפילו בתוך שלושה חודשים".

"הקרקע ישרה, זה לא טופוגרפיה מורכבת ונוח מאוד לבנות שם"

קבוצת רם אדרת זכתה במשותף עם אפי קפיטל במכרז בעיר לבניית 285 יחידות דיור בכרמי גת. הקבוצה לא הסתפקה רק במכרז, ולאחר תקופה גם רכשה את הזכויות של אפי קפיטל. "האמנו מאוד בפרויקט הזה" אומרת סמנכ"לית השיווק והמכירות ברם אדרת, טלי שרון. "יש התרחשות גדולה סביב העיר, ולדעתי היא החלופה הכי ראויה למגורים כיום בישראל".

סמנכ"לית השיווק והמכירות ברם אדרת, טלי שרון: "הסכם הגג שנחתם חשוב כיום מאוד בשכונות חדשות ומתפתחות. יש את העסקות האחרונות דרך מבצעי חבר, ותוסיף לזה את מחיר למשתכן . בנוסף, הרבה יזמים זכו, וזה הקפיץ את העיר ואת היזמים, ויש צפי למכרזים עתידיים. זו רק ההתחלה"


לדברי שרון, קרו כמה דברים מרכזיים בעיר שגרמו להתרחשות הזו: "הסכם הגג שנחתם חשוב כיום מאוד בשכונות חדשות ומתפתחות. יש את העסקות האחרונות דרך מבצעי חבר, ותוסיף לזה את מחיר למשתכן . בנוסף, הרבה יזמים זכו, וזה הקפיץ את העיר ואת היזמים, ויש צפי למכרזים עתידיים. זו רק ההתחלה. הקרקע ישרה, זה לא טופוגרפיה מורכבת ונוח מאוד לבנות שם". דבר נוסף שגרם לחברה לבנות בקריית גת הוא הפוטנציאל. לדברי שרון, "אתה במרחק של 20 דקות ברכבת מתל אביב, אי אפשר לקחת את הערך לכסף שמקבלים פה, ויש גם את אינטל שפתחה משרדים ומביאה אוכלוסייה איכותית מאוד".

לדברי חיימוביץ', בשל הצמיחה המהירה של העיר, רוכשי הדירות החדשות מגיעים ממקומות רבים ומגוונים: "בראש ובראשונה אלה תושבי העיר, משפרי וחסרי דיור. אחר כך אתה רואה תושבים מיישובים סמוכים - יש לא מעט שמגיעים מאשדוד, אשקלון ומהמושבים שמסביב. בסוף אתה רואה את האנשים שמגיעים מהמרכז, כי הם מבינים שהם יכולים לקנות דירת חמישה חדרים ב-2 מיליון שקל, ולהיות במרחק מהעבודה בגלל הנגישות".

"הבנייה המאסיבית הביאה אוכלוסיות מגוונות"

"כבר כמה שנים שקריית גת תופסת תאוצה מרשימה של בנייה ופיתוח", אומר סמנכ"ל פיתוח עסקי בדונה, שבונה בקריית גת, אוהד סבן. "יש לה את כל הסיבות להמשיך ולהתפתח בצורה הזו. באזורים אחרים בישראל יש התקררות מסוימת בשוק הדיור עקב מחירים גבוהים, ואילו בקריית גת דווקא אין התקררות, בזכות מחירים הוגנים ותמורה נאותה". הוא מוסיף כי "יזמים רבים מתחרים על אותם פרויקטים בודדים שעוד ניתן לבנות במרכז הארץ - מה שהקפיץ את המחירים שם באופן לא ריאלי. קריית גת, ובייחוד כרמי גת, היא מקום מעולה לאנשים המחפשים סביבת מגורים נוחה, חדשה ובמחירים הגיוניים יותר. בנוסף, הבנייה המסיבית בעיר הביאה אוכלוסיות חדשות ומגוונות - דבר שקידם את העיר בצורה משמעותית".

סמנכ"ל פיתוח עסקי בדונה, אוהד סבן: "לקריית גת יש את כל הסיבות להמשיך ולהתפתח בצורה הזו. באזורים אחרים בישראל יש התקררות מסוימת בשוק הדיור עקב מחירים גבוהים, ואילו שם דווקא אין התקררות, בזכות מחירים הוגנים ותמורה נאותה"

"גם כאן יש תחרות בין יזמים שבונים דירות בשכונות רבות, והתחרות על כל דייר גוברת", אומר סבן. לדונה יש מגוון רחב של פרויקטים בעיר - ממחיר למשתכן ועד לבניית בניינים בני 13- 15 קומות עם דירות שלושה, ארבעה וחמישה חדרים, ובסך הכל כ-1,700 יחידות דיור. "אנו מבינים שלעיר מגיעות אוכלוסיות מגוונות עם דרישות שונות, ולכן אנחנו בונים מגוון רחב של דירות. בנוסף, דונה מבצעת בעיר גם התחדשות עירונית , ובאחרונה גם החלה להציע דירות לשכירות ארוכת טווח. שוק השכירות חשוב וקריטי להתפתחות העיר, והוא יאפשר לאותם אנשים, שאין בידם כיום את האפשרות לרכוש דירה, להשתקע לאורך זמן בקריית גת עם, ביטחון לגבי המחיר שהם משלמים על הדירה".

מרחק 40 דקות ברכבת מתל אביב

האם ניתן לגור בקריית גת ולעבוד בתל אביב? יש כמה אופציות למעוניינים בכך, הטובה ביותר היא דרך תחנת הרכבת של קריית גת. נסיעה ממוצעת ברכבת מקריית גת לתל אביב ההגנה תיקח בממוצע בין 40-50 דקות, ללא החלפת רכבת באמצע הנסיעה, כאשר תדירות הרכבת בשעות העומס היא פעם ב-40 דקות. לאלה שלא מוכנים לוותר על הרכב, נסיעה בין קריית גת לתל אביב תיקח כשעה לא בשעות העומס, ויכולה להגיע גם עד לשעה וארבעים דקות בשעות העומס. הכבישים הראשיים שמובילים לעיר זה כביש 6 וכביש 35, המצטלבים יחדיו במחלף קריית גת המחבר ביניהם. כדי להגיע לתל אביב מקריית גת תצטרכו לעלות על כביש 35, משם לכביש 6 ואז לכביש 1 עד תל אביב.

יש הרבה הדואגים לעומס הרב בכבישים העירוניים בשל הבנייה המאסיבית בשכונת כרמי גת, ובעקבות זאת הוציאה דוברות העיר הודעה לא מנחמת במיוחד – "לאור פניות חוזרות של תושבים בנוגע להסדרי התנועה, עבודות פיתוח הכבישים ורוחב הכבישים בכרמי גת, נדגיש כי הכבישים לא יורחבו והתכנון לא צפוי להשתנות לאור התכנון הקפדני המפורט לעיל ולרבות התנגדות מוחלטת ונחרצת של משרד התחבורה, המתכננים, מהנדסי התחבורה, יועצי התנועה ומשטרת ישראל. חתך הכביש הוא דרישת משרד התחבורה מתוקף חוק והוא לא נתון לפרשנות הרשות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:כרמי גתדונהטלי שרוןרם אדרתקריית גתאוהד סבןמיכל חיימוביץ'
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...