הכלכלנית הראשית: ירידה במחיר הממוצע שמשלמים רוכשי דירה ראשונה

על פי סקירת הנדל"ן לנובמבר, המחיר הממוצע ששילמו רוכשי דירה ראשונה באזור רחובות נמוך ב-2% לעומת מרץ, לפני תחילת עליית הריבית. 4,900 עסקות בלבד בשוק היד השנייה – הנתון הנמוך מ-2003

שיתוף הכתבה
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)

 בנובמבר נרכשו 7.8 אלף דירות - ירידה של 57% בהשוואה לנובמבר 2021 , כך עולה מנתונים שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג. לדבריה, "ירידה חדה זו מוסברת בחלקה על רקע רמה גבוהה במיוחד של עסקות בנובמבר אשתקד, כשמשקיעים הזדרזו לסגור עסקות לפני העלאת מס הרכישה". למרות זאת, רמת העסקות בנובמבר האחרון היתה עדיין מהנמוכות שנרשמו ב-20 שנה האחרונות, והנמוכה בעשר השנים האחרונות. בניכוי הרכישות במסגרת מחיר למשתכן , הגיע מספר העסקות בשוק החופשי בנובמבר ל-7.2 אלף דירות - ירידה של 58% לעומת נובמבר 2021.

מתוך כלל העסקות, הגיע מספר העסקות לרכישת דירה חדשה ל-2.9 אלף, ובניכוי מחיר למשתכן ל-2.3 אלף. מדובר בצניחה של 56% ו-57% בהיקפי המכירות, בהתאמה.

בפלח השוק של דירות יד שנייה, הסתכם מספר העסקות בכ-4.9 אלף - ירידה של 58% .זו הרמה הנמוכה ביותר של עסקות בפלח השוק של דירות יד שנייה בחודשי נובמבר מאז 2003, שעמדה בצל האינתיפאדה השנייה. "החולשה בפלח השוק של דירות יד שנייה עמוקה מזו שבפלח השוק של הדירות החדשות, בין היתר על רקע מבצעי מכירות שעורכים הקבלנים", נכתב בסקירה של הכלכלנית הראשית. "באזורים המאפיינים ברמות מחירים גבוהות יותר, הירידה במספר העסקות עמוקה יותר, והיא בולטת במיוחד באזורי תל אביב והמרכז".

ממצא מעניין למדי נמצא בניתוח הרכישות של דירה ראשונה במחירי השוק החופשי באזור רחובות, שהיה אחד האזורים הבולטים ברכישות של הזוגות הצעירים בנובמבר, בין היתר על רקע מבצעי מכירות של קבלנים באזור. לפי הסקירה, "נמצא כי בניגוד לניתוחים קודמים שערכנו בקרב סגמנט זה, מחירי הדירות שנרכשו (באזור רחובות, נ"ב) בנובמבר היו נמוכים במעט (2.1%) מאלה שרכש סגמנט זה במרץ האחרון, לפני תחילת העלאות ריבית בנק ישראל ".

עוד עולה מהנתונים כי רכישות המשקיעים בנובמבר הסתכמו ב-1.3 אלף דירות - קריסה של 80% בהשוואה לנובמבר 2021, בשל הרמה הגבוהה של רכישות המשקיעים בנובמבר 2021. עם זאת, מדובר גם בנתון נמוך אבסולוטית, כשלעומת נובמבר 2020 מדובר בצניחה של 42%. משקל הרוכשים להשקעה מכלל העסקות היה 16.8%. מכירות המשקיעים היו 1,700 דירות בנובמבר, כך שבסך הכל נגרעו 400 דירות מסך הדירות להשקעה.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירות יד שנייהשירה גרינברגרוכשי דירה ראשונהמשקיעיםהכלכלנית הראשית של משרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...