דוח המלצות ממשלתי לקידום חדשנות בענף הבניה הוקפא בגלל הבחירות

חשיפת מרכז הנדל"ן: צוות בין-משרדי שבחן את טכנולוגיות הבנייה, שיכולות לסייע בהגדלת היצע הדיור, לא הספיק לפרסם את מסקנותיו והמלצותיו. לפי המכון הלאומי לחקר הבנייה ניתן להאיץ את קצב הבניה בעד 65% באמצעות טכנולוגיה. מומחים: "הבעיות המרכזיות הן חשש פסיכולוגי של חברות הבנייה מפני חדשנות ורגולציה"

שיתוף הכתבה
המפעל של veev בארה"ב (מתוך האתר של veev)המפעל של veev בארה"ב (מתוך האתר של veev)

טכנולוגיות בנייה, בהן בנייה מודולרית, יכולות להאיץ את קצב הבנייה ולהגדיל את היצע הדירות, ובתוך כך להוריד את מחירי הדיור. מסיבה זו, על פי מידע שהגיע לידי " מרכז הנדל"ן ", פעל בחודשי כהונתה האחרונים של ממשלת בנט-לפיד צוות בין-משרדי אשר כלל את משרד הבינוי והשיכון , רשות החדשנות, משרד הכלכלה ואגף התקציבים באוצר לקידום מטרה זו, לאחר שהקמתו אושרה באוגוסט האחרון. תוות זה אף גיבש שורה של המלצות בנושא. ואולם עקב פיזור הכנסת, לא התפרסמו המסקנות.

כבר בדצמבר 2021 שלח איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה - איגוד החולש על תעשיות הייצור, תעשיית הבנייה, הריהוט, הפלסטיקה ועוד - נייר עמדה לרשות החדשות ולמשרד השיכון, ובו המלצות לחדשנות בתחום הבנייה. הצוות בחן את ההמלצות, אך בשל הבחירות המסקנות לא יושמו ויש אי ודאות רבה בענף.

במשרד השיכון אישרו את הדברים ואמרו כי "המשרד הקים צוות בין-משרדי לאור החלטת ממשלה 189 (הנוגעת לעובדים לא ישראלים בענף הבנייה, ותיקון החלטות ממשלה, דנ"ק),ובמסגרתו העביר איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה את התייחסותו, כפי שעשו גם גורמים רבים אחרים. הצוות סיים את עבודתו במהלך השנה, והתקציב הנדרש למימושו היה צפוי לעלות בדיוני ההסדרים שתוכננו ליוני שעבר. עם זאת, לאור יציאה להליך בחירות חדש, עדיין לא תוקצבו המלצות הצוות, ועבודה זו מחכה להתכנסות ממשלה חדשה. כדי להוסיף ולהתקדם באפיקים נוספים בזמן ביניים זה, מוסיף המשרד לפעול כדי להטמיע חדשנות בענף, בין השאר בשיתופי פעולה מגוונים עם רשות החדשנות, לקידום תחום הבנייה המודולרית בארץ, קידום תוכנית אסטרטגית ייעודית של המשרד לנושא ועוד".

לפי המכון המחקר הלאומי לחקר הבנייה, "הניסיון בחו"ל הוכיח שיתרונות הטכנולוגיה העיקריים כוללים: קיצור משך הביצוע הכולל של פרויקט הבנייה ב-35%-65%; שליטה טובה בתהליך ובאיכות, הפחתת הטעויות בבנייה ושיפור איכות הבנייה; חיסכון בכוח אדם באתר הבנייה ב-50%-75%, והגברת הפריון פי שלוש עד ארבעה; הגברת הבטיחות בעבודה פי שלושה עד ארבעה למשך כל הפרויקט; הפחתה של פסולות בנייה בכ-90%, והפחתות של כ-70% בהסעות עובדים וחומרים לאתר; הקטנה ניכרת של השפעת הבנייה על סביבת האתר מבחינת רעש וזיהום אוויר; ושיפור מהותי בתנאי העבודה של כלל העוסקים במלאכה".


לפי המכון המחקר הלאומי לחקר הבנייה, "הניסיון המצטבר בחו"ל הוכיח שיתרונות הטכנולוגיה העיקריים כוללים: קיצור משך הביצוע הכולל של פרויקט הבנייה ב-35%-65%; שליטה טובה בתהליך ובאיכות, הפחתת הטעויות בבנייה ושיפור איכות הבנייה; חיסכון בכוח אדם באתר הבנייה ב-50%-75%, והגברת הפריון פי שלוש עד ארבעה; הגברת הבטיחות בעבודה פי שלושה עד ארבעה למשך כל הפרויקט; הפחתה של פסולות בנייה בכ-90%, והפחתות של כ-60% במספר האספקות לאתר, וכ-70% בהסעות עובדים וחומרים לאתר; הקטנה ניכרת של השפעת הבנייה על סביבת האתר מבחינת רעש וזיהום אוויר; ושיפור מהותי בתנאי העבודה של כלל העוסקים במלאכה".

"הכנו רשימת המלצות למשרד השיכון לרשות החדשנות, הכוללת חובת בנייה מתועשת במכרזים ציבוריים, לבתי ספר וגנים. המלצנו על חובת בנייה של אחוז מסוים של בנייה מתועשת במכרזים אלה", סיפר ל" מרכז הנדל"ן " מנהל איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה, אורן הרמבם. "המלצה נוספת שלנו היא מסלול מענקים לבנייה מתועשת, לא רק לקבלנים - גם לתעשייה, שיחדשו את הטכנולוגיות באמצעות מענקים לפיתוח מוצרים קיימים.

אורן הרמבם (יוסי גמזו לטובה)אורן הרמבם (יוסי גמזו לטובה)

"בנוסף, המלצנו להקצות שטחים למפעלים מתועשים. בישראל יש מצוקה לשטחים מסוג זה, אלה שטחים נרחבים, ורשויות מקומיות רוצות הייטק - לא מפעלים. כך הן מעכבות את חדירת הבנייה המתועשת. נושא ההובלה הוא קריטי בעלות הכוללת של המוצר. לכן המלצנו שבכל מחוז יהיה מפעל. המלצנו גם על מענקים לרכש ולמכונות, למחקר ופיתוח.

"כולנו חיכינו לפרסום המסקנות של הצוות הבין-משרדי. לצערי, בגלל הבחירות המסקנות לא התפרסמו. מצד שני, נעשה צעד קדימה - הקמת מפעלים לבנייה מודולרית הופיעה בתוכנית של שרת הפנים, איילת שקד, ושר השיכון, זאב אלקין (תוכנית דיור ביוזמת משרד פנים שפורסמה בפברואר השנה, דנ"ק)". עם זאת, גם תוכנית זאת לא יושמה".

מה זה אומר אימוץ טכנולוגיות בנייה כיום? 
"הדגש העיקרי הוא של עולם הבנייה המתועשת. כלומר עיקר הבנייה לא מתבצעת בשטח, אלא במפעלים. זה יכול להיות קורות, קירות, תקרות ולוחות. לא רק אלמנטים דו-ממדיים, אלא בנייה מודולרית, לבנות את החדר עצמו, תחת פיקוח ובתנאים מבוקרים, ואת היחידות האלה להעביר לאתר הבנייה. זה יוצר למשל חיסכון בכוח אדם".

"לבנייה מתועשת יש שתי מגמות: אחת למיכון - כל מה שקשור לתהליך התיעוש של מפעלים, למשל מפעל בנייה בחו"ל, שבו כמעט אין עובדים והכל נעשה על ידי רובוטים; מגמה שנייה קשורה לעולמות התלת-ממד - גם בישראל וגם בעולם יש הדפסות תלת ממד בעולם הבטון, למשל של ביונד 3d.  הקירות עצמם, עם כל השקעים והאינסטלציה, מודפסים בתלת ממד". הרמבם ציין גם את מפעל ערד הארץ לייצור אלמנטים טרומיים בטכנולוגיה מתקדמת.

בנייה מודולרית (depositphotos)בנייה מודולרית (depositphotos)

לדבריו, "בנייה מתועשת יכולה לקצר את משך הביצוע ב-20%-40%. ברגע שאתה מביא את האלמנטים, אתה חוסך זמן עבודה ותאונות עבודה. אתה חוסך גם בפסולת, ולכן זה גם טוב לאיכות הסביבה".

מנגד, הוא מציין גם את מגבלות הבנייה המודולרית: "עיקר הבנייה מסוג זה הוא למבנים חד קומתיים, למשל למערכת הביטחון, לשיכון חיילים, ויש גם קצת למגורים. במבנים קומתיים אין בישראל כמעט בנייה מודולורית".

מה החסם העיקרי לכניסת הבנייה המודולרית גם למבנים מורכבים יותר?
"אחד החסמים העיקריים של בנייה מתועשת בישראל, או כפי שהיתה קרויה בעבר 'בנייה טרומית', הוא התפישה שזו בנייה לא איכותית וגסה. אחד האמצעים שלנו כתעשייה וגם כממשלה הוא לשנות את החסם של המודעות. בנייה מתועשת יכולה לתת איכות דומה לבנייה קונבנציונאלית. ההמלצות נועדו לענות על צורך זה".

עם זאת, הוא מציין גם התקדמויות חיוביות שנעשו בתחום, אך לא ברמת החקיקה: "קרו כמה אירועים המעידים על שינוי תפישה. הרשות לחדשנות פרסמה קול קורא לבניית מבנים על בסיס בנייה מודולרית. הקול קורא שפורסם בחודש האחרון כולל תמיכה של 30%-50% מהוצאות הפרויקט שמתוכננות בשיטה זו. כמו כן, ביוני האחרון, רגע לפני פירוק הממשלה, היא הודיעה במסגרת תוכנית דיור על בניית שני מפעלים לבנייה מודולרית, כדי להרחיב את שיטת בנייה זו. התגובות הלא פורמליות להמלצות שלנו היו חיוביות".

מרשות החדשנות נמסר: "מבחינת רשות החדשנות, אנו מקדמים את מיזם הבנייה המודולרית (היה קונצנזוס לגבי נחיצות העניין). קול קורא כבר יצא, ואמורות להתקבל הגשות בימים אלה".

"משרד השיכון והיזמים מתעניינים בטכנולוגיה"

אחת החברות שעוסקות בתחום בנייה מודולרית היא veev - חברה ישראלית-אמריקאית הפועלת רק בארה"ב, אך מרכז הפיתוח שלה נמצא בישראל. היא עוסקת בבנייה מודולרית, בין היתר של בתים חכמים ופאנלים סגורים, שמכילים את כל השכבות האדריכליות שבית צריך, כולל חשמל, אינסטלציה ומיזוג. לדברי סמנכ"ל תכנון ואוטומציה בחברה, אלון קליין, אין בישראל בעיה של שוק.

למה אתם לא פועלים בארץ?
קליין: "לא מן הנמנע שנפעל גם בישראל. השוק בארה"ב פשוט רותח והדרישה גבוהה מאוד. מעבר לזה, יש בעיה בארץ של תקינה. השימוש בחומרים דורש אישור של מכון התקנים ורגולטורים אחרים, והרגולטור לא עושה חיים קלים לדברים שאנחנו רוצים לעשות. עם זאת, מכמות הפניות שאנחנו מקבלים לשיתוף פעולה אנחנו מבינים שיש שוק משמעותי בארץ. נפגשנו גם עם נציגים ממשרד השיכון וגם עם יזמים, וכולם מתעניינים בטכנולוגיה".

סמנכ"ל תכנון ואוטומציה ב-veev, אלון קליין: "מכיוון שכוח העבודה שלנו מקצועי פחות - לא אינסטלטורים, חשמלאים וכו', אלא בעיקר פועלי ייצור, זה מוריד משמעותית עלויות. אין עיכובים, כי רוב העבודה מתבצעת מול מחשב ופחות בשטח. הבית נמצא בשטח בתוך חודשים ספורים. וגם אין עבודות רטובות בשטח - לא צבע, לא שפכטל"

לדבריו, החיסכון העיקרי הוא בכוח העבודה: "החומרים אמנם יקרים מאוד, אבל כוח האדם הוא הגורם המשמעותי במחיר. מכיוון שכוח העבודה שלנו מקצועי פחות - לא אינסטלטורים, חשמלאים וכו', אלא בעיקר פועלי ייצור, זה מוריד משמעותית עלויות. אנחנו יוצרים המון כלי תוכנה שלא קיימים כיום בשוק הבנייה, אלא בעיקר בעולם של מפעלים ופחות במוצרים. אין עיכובים, כי רוב העבודה מתבצעת מול מחשב ופחות בשטח. הבית נמצא בשטח בתוך חודשים ספורים. וגם אין עבודות רטובות בשטח - לא צבע, לא שפכטל. שטח המפעל כיום הוא 4.6 דונמים, ואנחנו עומדים לעבור למפעל גדול יותר".

תחום נוסף של הכנסת טכנולוגיות בבנייה הוא חומרי הגלם. ביונ תלת ממד היא חברה שמייצרת רכיב בטון באמצעות רובוטיקה בלבד, ללא יד אדם. לדברי מייסד שותף ומנכ"ל החברה, רן גרמן, "התלת-ממד הוא תחום שמנסים להעלות אותו כבר יותר מעשור. הוא לא מוטמע בפרויקטים בקנה מידה גדול. אני חושב שהחסם המהותי הוא עולמות בנייה שמרניים – חסם פסיכולוגי. לוקח זמן להטמיע טכנולוגיות.

רן גרמן (עופר וקנין)רן גרמן (עופר וקנין)


"אבל כיום יותר יזמים מוכנים לקבל טכנולוגיות חדשות, והדברים משתנים. אם אותם חברות בנייה ויזמים לא יחלו לאמץ טכנולוגיות חדישות, הם לא יהיו רלוונטיים. הקבלנים החדשים מבינים שאין ברירה והם חייבים להטמיע טכנולוגיות שחוסכות זמן, או מייצרות דברים שהיה קשה או יקר מאוד לקצר, וגם בתחום ניהול ומקסום, וברמת התכנון". 

המייסד השותף השני וסמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה, אלון מנדלסון, מוסיף כי, "האתגר העיקרי הוא אמונה של השוק בטכנולוגיות חדשות. זה עולם שמרן מאוד. יש אינסוף רצון והטמעה של טכנולוגיות. הכל קשור לתקנים שצריך להעביר. צריך שיהיו תכנון והטמעה נכונה של טכנולוגיות - גם בתקנים של הרשויות".

נכון להיום, ביונ נמצאת בשלבים מקדמיים של מיזם משותף עם סימנט, חברה־בת של מספנות ישראל (70.3%),בנוגע להקמת מפעל בחיפה באמצעות הטכנולוגיה של ביונ.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:טכנולוגיות בנייהבנייה מודולריתveevביונ תלת-ממדאלון מנדלסוןרן גרמןאלון קלייןאורן הרמבם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...