"הממשלה חייבת להתעשת ולחזק את מחלקות ההנדסה ברשויות - מעל הראש של האוצר" פאנל בהנחיית מיכאל אסף

כך אמר יו"ר איגוד מהנדסי הערים בועידת "פסגת הנדל"ן אילת", בפאנל על אתגרי הרשויות המקומיות בהנחיית מיכאל אסף מנכ״ל משותף במרכז הנדל״ן. ראש עיריית דימונה בני ביטון הסביר כיצד בנה אלפי יח"ד תוך שמירה על יציבות כלכלית. מנהל מחוז מרכז במשרד השיכון: "ראשי הרשויות המקומיות הם לא הבעיה – הם הפתרון"

שיתוף הכתבה
נדב לחמן לזר (רועי טפר)נדב לחמן לזר (רועי טפר)

"ללא חיזוק מהנדסי ואדריכלי הערים ויחידות ההנדסה ברשויות המקומיות, קביעת אדריכלי הערים כתקן מחייב לשמירה על איכות החיים במרחב הציבורי וקביעת תוספת תקנים בהתאמה לגודל הרשות, משבר הדיור ימשיך לנשוף בעורפנו שנים רבות". כך אמר מהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים, האדריכל צחי כץ, במהלך דיון שעסק באתגרי הרשויות המקומיות בועידת "פסגת הנדל"ן אילת" שערך מרכז הנדל"ן  בשבוע שעבר בעיר הדרומית בנוכחות מאות מבכירי הענף. עוד אמר כי "יש לתגבר תקנים על כל תוספת של אלפי יחידות דיור ביישובים השונים. הממשלה חייבת להתעשת ולקבל החלטה מעל הראש של פקידי האוצר - לתקצב את יחידות ההנדסה ברשויות המקומיות".

הוא דיבר בפאנל תחת הכותרת "הרשות המקומית – לא יכולה או לא רוצה?" שבו השתתפו גם ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג; ראש עיריית דימונה, בני ביטון; ראש עיריית יהוד מונוסון, עו"ד יעלה מיכל מקליס; ומנהל מחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון, נדב לחמן לזר. את הפאנל הנחה הבעלים המשותף של מרכז הנדל״ן ומנכ״ל ארה״ב, מיכאל אסף.

כץ דיבר על מצוקת כוח האדם בקרב מחלקות ההנדסה בערים, והאשים את פקידי משרד האוצר: "יש הרבה חסמים בדרך כשמדברים על יכולת או רצון. יש נטישה גדולה של מהנדסים, אדריכלים ומתכננים לשוק הפרטי, וגם המהלך שעשינו עם שרת הפנים, איילת שקד, להעלאת שכרם, הוא וולונטרי. ההנדסה והתכנון הן האחרונות בסדר העדיפות של הרשויות בישראל.

"בסופו של דבר יחידות ההנדסה אין אלה שמוציאות את היתרי הבנייה. כשאין כוח אדם ולממשלה לא אכפת, ופקידי האוצר לא רואים בכלל את הבעיה, זו התוצאה. חסרים לי כרגע שמונה תקנים. לא יכול להיות שב-2014 הסמיכו ועדות עצמאיות, ואילו כיום יש רק 20 בכל הארץ. אצלי תב"ע עוברת בשמונה חודשים, ואילו במקומות אחרים זה לא קורה כי אין את העצמאות הזו. מה הקשר בין היתרים לאכיפה?".

לדברי פיירברג: "יש לנו בנתניה מצוקים וקיימת נסיגה שנתית שלהם - מה שמסכן בניינים. אני לחצתי על מבקר המדינה להוציא את הדו"ח בעניין עוד בתחילת המאה. יש רשויות עם חוף ים ארוך יותר ויש עם פחות - לנו יש חוף ים רחב ושלוש שמורות טבע. יש לנו רצועת חוף שהיא רק הוצאה, לעומת ערים אחרות. אין לנו תחנת כוח או יכולת להרוויח מהחוף הגדול שלנו. לא ייתכן שעיר אחת תרוויח מהים ואחרת תפסיד ממנו". 

יעלה מקליס סיפרה שבעיר שלה מעוניינים לבצע התחדשות עירונית , אך בגלל נתב"ג יש מגבלה של בנייה לגובה: "עשינו בדיקות וסקר אווירונאוטי בסכומי כסף גדולים, הגשנו את הנתונים עם הפתרונות המקצועיים - וסורבנו. נאמר לנו שיש צורך ברדאר כלשהו שעולה כמה מיליוני שקלים, כדי להפוך את ההחלטה. ממכרז בודד אצלנו המדינה הרוויחה יותר ממיליארד שקל, אז למה היא לא יכולה להעביר 20 מיליון שקל, או כמה שצריך, ולשחרר את ההתחדשות העירונית ביהוד? העיר נמצאת במיקום מדהים במרכז הארץ, הכי קרובה לנתב"ג - אבל אני תקועה". 

ביטון תקף אף הוא את התנהלות הממשלה: "המדינה לא מסתיימת בין גדרה לחדרה. מחיר למשתכן יצרה מצב שבו מישהו שגדל במודיעין וזכה בדירה בעיר, הדירה שלו שווה פי שניים יותר מאז שהוא זכה בה, וזה כשגם ככה הוא בא מרקע סוציו-אקונומי טוב יותר ממישהו שזכה בפריפריה, והדירה שלו לא זכתה לעליית שווי כזו גדולה. ועדיין חתמתי על הסכם גג – אישרנו 8,500 יחידות דיור. אנחנו מאפשרים מכפילים של 1:16 - רק שיבואו. 

"אנחנו מובילים בחינוך, השקעה בתלמיד אצלנו היא הכי גבוהה במדינה. נכנסתי לתפקיד ב־2013. קיבלנו אז מיליון שקל בשנה ארנונה על המפעלים, ואילו כיום אנחנו מקבלים 22 מיליון שקל אחרי שהגענו לבית משפט. על נבטים משלם משרד הביטחון 33 מיליון שקל בשנה לעיריית דימונה ולערים הקטנות באזור. זה מאיפה הכסף. כל אלה הניבו לדימונה יותר מ-70 מיליון שקל. אמרתי ליזמים 'לא תקבלו טופס 4 בלי מוסדות חינוך, מתנסים ובתי כנסת'. הקמתי הכל על הסכם הגג הזה. בדימונה מקבלים היתר בנייה בתוך שלושה חודשים. הקמתי חברה כלכלית שמגלגלת כמעט מיליארד שקל בשנה. 

לחמן לזר: "ראשי הרשויות המקומיות הם לא הבעיה – הם הפתרון. אני חושב שגם אם לא בקלות ולא בכל זרועות הממשלה, הדבר כן מחלחל בדרגים הגבוהים. בסוף השאלה היא איך בכל רשות מקומית אפשר למקסם את הכספים". 

"הגופים החוץ-בנקאיים מתחרים כיום בבנקים בהתחדשות העירונית"

בפאנל אחר בפסגת הנדל"ן, שנערך תחת הכותרת "כסף יקר: אתגר המימון בעידן ריבית עולה", דיבר בין השאר מנכ"ל רובי קפיטל, יעקב ניצן, על התחרות שקיימת כיום במימון פרויקטים של התחדשות עירונית , גם מצד גופים חוץ-בנקאיים. בפאנל השתתפו גם מנהלת היחידה הכלכלית של הפיקוח על הבנקים בנק ישראל, ד"ר זיו נאור; מייסדת ומנכ"לית ארכימדס מימון נדל"ן, טלי ריצ'מן; שמאי המקרקעין שמוליק כהן; יו"ר קבוצת אלדר , עמיר שאלתיאל; ושותפה במחלקת הנדל"ן של פירמת שבלת, עו"ד מיכל גוטסמן ברק. את הפאנל הנחה עו"ד דורון אריאל .

עמיר שאלתיאל, מיכל גוטסמן ברק, יעקב ניצן, שמוליק כהן, טלי ריצ'מן, זיו נאור ודורון אריאל (רועי טפר)עמיר שאלתיאל, מיכל גוטסמן ברק, יעקב ניצן, שמוליק כהן, טלי ריצ'מן, זיו נאור ודורון אריאל (רועי טפר)


ניצן: "העולם השתנה. כיום הגופים החוץ-בנקאיים הם הנורמה, והם מתחרים בהתחדשות עירונית בכל הבנקים - הן במחיר והן באיכות. האתגר הוא לא רק שלנו, אלא של כל עולם מימון הנדל"ן - בנקים, חברות הביטוח ועוד. כולם נאלצים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים: ריבית שעולה ומייצרת סיכונים ליזם ולרוכשים, התמודדות עם סיכוני מקרו - מחסור בהיצע מול ביקוש שעולה, והיעדר אלטרנטיבות כמו שכירות ארוכת טווח, דיור ציבורי ותוכנית ממשלתית".
 
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמיר שאלתיאלנדב לחמן-לזרמרים פיירברגיעלה מקליסיעקב ניצןבני ביטוןדורון אריאלשמוליק כהןטלי ריצ'מןצחי כץפסגת הנדל"ן אילתזיו נאור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...