בתוך חצי שנה: משכנתה של מיליון ש"ח התייקרה בכ-100 אלף ש"ח

כך עולה מתחשיב של חברת ייעוץ המשכנתאות "דרכנו". בענף הנדל"ן מבקרים את החלטת בנק ישראל שצפויה לפגוע בביקוש לדירות: "תחזק רוכשים עם הון עצמי זמין"

שיתוף הכתבה
(שאטרסטוק)(שאטרסטוק)

עלותה של הלוואת משכנתה בסך של מיליון שקלים בזמן החזר של חצי שנה צפויה להתייקר בכ-100 אלף שקל בתוך חצי שנה. כך עולה מבדיקה שביצעה רשת ייעוץ המשכנתאות "דרכנו" בעקבות העלאת הריבית בשיעור של 0.75% היום (ב') על ידי בנק ישראל. הנתונים מתייחסים למשכנתא ממוצעת המורכבת משליש ריבית פריים, שליש ריבית קבועה לא צמודה ושליש ריבית משתנה צמודה.

על פי התחשיב, ההחזרים החודשיים בגין משכנתא ממוצעת של מיליון שקלים  ל -25 שנה יעלו בכ- 317 שקלים לחודש בהשוואה למשכנתאות שניטלו לפני כחצי שנה, כך שמי שייקח כעת הלוואה של מיליון שקלים ישלם עלות כוללת של כ- 1.79 מיליון שקלים.

לדברי מאור אוחנה, מנכ"ל "דרכנו", "העלאת הריבית לצד העלייה במחירי הדיור כבר גרמו לצניחה בנטילת משכנתאות חדשות בחודש אוגוסט, אך יש רוכשי דירות רבים שכבר התחייבו מול קבלנים לרכישת הדירות ודחו את נטילת המשכנתא לתשלומים עתידיים וההוצאות שלהם כעת בגין העסקה הכוללת יתייקרו בעשרות עד מאות אלפי שקלים. כמו כן יש את כל ציבור נוטלי המשכנתאות שישלם עכשיו מדי חודש עוד מאות שקלים".

אוחנה מציין את זכאי משרד השיכון כנפגעים מרכזיים, שכן רבים מהם התחייבו לרכישת דירות כמעט ללא הון עצמי תוך ניצול האפשרות לקחת עד 90% משכנתא ( לדירות שמחירן עד כ-1.5 מיליון שקלים). "עבור אותם זוגות, בעיקר אלו שטרם קיבלו את דירתם ומשלמים משכנתא במקביל לשכר דירה , מדובר בגזירה כלכלית קשה וספק אם כולם יצליחו לעמוד בה", סיכם.

מנכמנכ

"הנטל על הרוכשים יגדל"

ענף הבניה  לא נותר אדיש להחלטה על עליית הריבית, אשר כאמור צפויה להשפיע משמעותית על רמת הביקוש לדירות. לדברי עו"ד דורון אריאל , יו"ר ועדת פיננסים ובנקאות בלשכת עורכי הדין, "בנק ישראל שוב העלה את הריבית בשיעור חד יותר מהתחזיות המוקדמות ובכך נתן עוד ביסוס להנחה שדירות הפכו למוצר נחשק לעשירים בלבד. העלאת הריבית בעוד 0.75% תשתקף בתוספת של מאות רבות ועד אלפי שקלים בחודש עבור נוטלי המשכנתאות, דבר שיקשה עוד יותר על זוגות צעירים לרכוש דירה ויצטרף לעלייה של 17.8% במחיר הדירות. המהלך יגדיל את הנטל על הרוכשים, ויחזק בעיקר משקיעים עם הון עצמי זמין וכמובן יחזק את מגמת העלייה בדמי השכירות. בקרב היזמים עליית מחיר הכסף תביא להערכתי גם לעליית מחירים נוספת וגם להקפאת הפתיחה של פרויקטים חדשים עד להתייצבות השוק מחדש".

שמאי המקרקעין ירון ספקטור , בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין, אמר כי "העלאת הריבית החדה שביצע בנק ישראל תוביל לצינון חלק מהביקושים לדירות ותגרום גם להשפעות משנה שלילות בשוק הנדל"ן: הריבית הגבוהה תוביל חלק ניכר מרוכשי הדירות לחפש אלטרנטיבות ותדחוף אותם לשוק השכירות. הרוכשים יגידו לעצמם שבמקום לשלם משכנתה בהיקף 7000 שקל בחודש ולהסתכן בייקור נוסף בהמשך, הם יעדיפו לשלם שכירות בסכום זה – דבר שיוביל להגדלת הביקוש לדירות להשכרה ולעליית מחירי השכירות. אם יעדיפו בכל זאת לרכוש דירה – הם יספגו עליית מחיר של מאות שקלים בהחזר החודשי במשכנתה. כך, שהרוכשים נפגעים לא משנה מהי החלטתם – אם יקנו דירה ואם ישכרו".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת " מזרחי ובניו " אמר כי "לצערי הנגיד פועל כטייס אוטומטי שרק מתדלק עוד יותר את מחירי הדיור ומקשה מאוד על נוטלי המשכנתאות. גם המאבק הליגיטימי באינפלציה, לא צריך לייצר מצב של האטה בפעילות הכלכלית של המשק. על כן, העלאת הריבית לבדה לא תבריא את תחלואי המשק ובוודאי לא את שוק הדיור".

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות: "העלאות הריבית הינן חשובות ללא ספק על מנת לרסן את סכהת האינפלציה, אולם בד בבד היה צריך לייצר מנועי צמיחה לשוק הדיור ולפעול גם למיניף התחדשות עירונית וגם שיווק קרקע במאסות גדולות וברמות מחירים מפוקחות, על כן שוק הדיור נקלע, למרבה הצער, בין הפטיש לסדן והעלאות הריבית רק מזיקות לו".

אמיר רוזנבלום, מומחה לניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים: "דווקא בעידן של צמיחה חסרת תקדים במשק הישראלי בקצב של 7 אחוזים לשנה, יותר מכל מדינות ה-OECD היתה הזדמנות פז לבדל את המשק הישראלי לטובה ולייצר שורה של הטבות למשקיעים המהווים לכל הדעות את הקטר המוביל של שוק הדיור. ההתמקדות בהעלאות ריבית, לצערי, יוצרת אפקט הפוך לחלוטין".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלירון ספקטוררוני מזרחידורון אריאלאייל בהרישוק המשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...