היזמים נערכים לשנת הבחירות בעיריות: "תחול צניחה בהתחלות הבנייה"

בכנס נדל"ן שנערך בת"א הציגו היזמים את הסיכונים המאיימים כיום על הענף. בעלי ב.ס.ר על טירוף מחירי הקרקעות: "אלו שרכשו לא יידעו לשלם, ואלו שלקחו הלוואות מהבנקים יהיה קשה להם להחזיר". מנכ"ל אשדר: "אנחנו חווים האטה במכירות, הסיכון שלנו עלה"

שיתוף הכתבה
מימין לשמאל: איתי בר-חיים, שותף בתחום נדל"ן ב-EY ישראל, זיו יעקובי, מנכ"ל קבוצת אקרו, רון חן, בעלים ומנכ"ל אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין, עמי אברהמי, שותף מייסד ו-CPO Veev, דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ"לית של פז כלכלה והנדסה, ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר חברה לבניה מקבוצת אשטרום, ונחשון קיויתי, יו"ר ובעלים ב.ס.ר הנדסה ופיתוח. (שאולי לנדנר)מימין לשמאל: איתי בר-חיים, שותף בתחום נדל"ן ב-EY ישראל, זיו יעקובי, מנכ"ל קבוצת אקרו, רון חן, בעלים ומנכ"ל אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין, עמי אברהמי, שותף מייסד ו-CPO Veev, דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ"לית של פז כלכלה והנדסה, ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר חברה לבניה מקבוצת אשטרום, ונחשון קיויתי, יו"ר ובעלים ב.ס.ר הנדסה ופיתוח. (שאולי לנדנר)

מחירי הדיור עולים, הריביות עולות, דמי השכירות עולים, וכך גם האינפלציה. על רקע זה  נערך כנס הנדל"ן השנתי של חברת הייעוץ  ופירמת החשבונאות EY ובו התארחו בכירי היזמים בפאנל שעסק במחירי הדיור.

רון חן, בעלים ומנכ"ל של  אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין, העריך כי עם כניסתו של המשק לשנת בחירות ברשויות המקומיות צפויות העיריות לצמצם את היקיפי הבניה בשטחן: "אני אעשה ספוילר: יש מדיניות בחירות בעיריות, התחלות הבנייה ייעצרו. העירייה לא רוצה את טירוף הבנייה בת"א. ההיצע לא הולך להשתפר. לאף אחד אין אינטרס שהמחירים יירדו. בתוכנית הרובעים התוכנית לבנייה חדשה היא של 30 אלף דירות ב-20 שנה. זה טיפה בים מבחינת ההיצע".

נחשון קויתי, יו"ר ובעלי ב.ס.ר דיבר על המלחמה על הקרקעות: "בשלושת החודשים האחרונים אנחנו נמצאים במלחמה יומיומית על הקרקעות, זו תחרות קשה, והמחירים עולים". עוד לדבריו, "עד לפני  כמה חודשים כשביקשת 90% מימון, קיבלת. השאלה היא איך מחזירים. התחרות תמשיך להיות קשה, מצאנו את עצמנו בצונאמי לא פשוט. אלו שרכשו לא יידעו לשלם, ואלו שלקחו הלוואות מהבנקים יהיה קשה להם להחזיר. כאן אני רוצה לפנות למנהיגות הכלכלית, הם צריכים להתעשת: רגולציה, מתן היתרי בנייה, לוקח 8-9 שנים עד שאני מקבל היתר בנייה להתחדשות עירונית. זה לא סביר ולא נורמלי. דיברתי עם אלעזר במברגר (יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית),ואני מסתכל עליו, גם הוא מיואש."

דניאלה פז ארז,  בעלי  פז כלכלה והנדסה, יותר אופטימית: "זמן הוצאת היתרי הבנייה התקצר, והליכי אישור תוכניות התחדשות עירונית התקצר, בזכות הוותמ"ל וגם בזכות הסכמי הגג. אבל זמן קבלת הרישוי להיתרי בנייה הוא  עדיין שיא עולמי. בנוסף, הבנייה מתמקדת מאוד בערים, בנייה לגובה, ומשך זמן הבנייה עולה ואין סיומי בנייה. לא מצליחים לעמוד בקצב, וזה חונק את שוק השכירות. צריך משילות"

השנה ייתכן שלא נשיג אשראי זול

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר , הוסיף: "המחירים עלו ב-20%. על הקרקעות שרכשנו הרווחנו. אבל השנה לא הייתה טובה. אם בעבר התמודדות על הקרקעות הייתה על סמך תחשיבים כלכליים, הערכנו שמחיר הדירות יעלו, אז היום מציעים יותר על הקרקע. נוצר פער גדול יותר. השנה הייתה לא טובה למי שמתכנן לטווח ארוך. הסיכון שלנו עולה. יכול להיות שהשנה לא ניתן יהיה להשיג אשראי זול. אנחנו חווים האטה במכירות, זה משבר עולמי וגם מהממשלה. ההגרלות  מגבילות רכישה, כי אנשים מחכים. ואם הממשלה מגרילה. יש ירידה מלאכותית בביקוש"

זיו יעקובי מנכ"ל ושותף באקרו, דיבר על אסטרטגיית החברה, להעדיף התחדשות עירוניות על מכרזים: "מחירי הקרקעות כל כך האמירו. השתתפנו במכרזים ולא זכינו, לא רצינו לבנות תוכנית עסקית על עליית מחירים אגרסיבית. אני לא חושב שטעינו, למרות שהיו שנים טובות. התחדשות עירונית חשובה מאוד - אתה מקצר טווחים. הבעיה היא שלא נותנים לייצר עסקאות. יש הרבה קבוצות לחץ, הרבה אינטרסים, תב"ע , היתרים, ביצוע, פקידי ציבור. בסוף אם נמצאים במשבר, נדרשת יד מכוונת. ראשי ערים צריכים להיות ערים למצוקות ולהרחיב את ההסתכלות שלהם. היום כל אחד מסתכל על החצר הקטנה שלו אבל אני בטוח שיתעוררו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אנשי העיררון חןארנון פרידמןדניאלה פז ארזאשדרב.ס.ררוטשטייןזיו יעקובינחשון קויתיז כלכלה והנדסה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...