בנק ישראל קבע: שיעור הריבית יעמוד על 0.35%, בדרך ל־1.5% בשנה הקרובה

מאז מרץ 2020 שיעור הריבית עומד על שיעור אפסי של 0.1% • הריבית עלתה בפעם האחרונה בחודש נובמבר 2018 לשיעור 0.25% • בנק ישראל קשר בין ההחלטה לבין העלייה במחירי הדיור • מהן ההשפעות על ענף הנדל"ן? בכירי הענף מגיבים

שיתוף הכתבה

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום להעלות את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז לרמה של 0.35%. זו היא העלאת הריבית הראשונה לאחר שבנק ישראל הוריד את הריבית בחודש מרץ 2020 לשיעור 0.1%. קודם לכן בנובמבר 2018 בנק ישראל העלה את הריבית לשיעור 0.25%, אך עם פרוץ משבר הקורונה בנק ישראל הפחית את הריבית לשיעור 0.1% ומאז הוא לא העלה אותו שוב עד היום.

בבנק ישראל מציינים כי העלאת הריבית היא חלק מהעלאה הדרגתית וכי העלאה הנוכחית איננה העלאה הסופית אלא עוד צעד בדרך להשלמת עלייה לשיעור 1.5% ריבית בתוך שנה מהיום. "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה כי בשלו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות", נכתב בהודעת הבנק.

בבנק ישראל ציינו את עליית מחירי הדיור כחלק מהסיבות להעלאת הריבית הנוכחית: "מגמת עליית מחירי הדירות ממשיכה להאיץ ועלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-13%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. היקף המשכנתאות שניטלו בפברואר עמד על 11.2 מיליארדי ש"ח, בהמשך לעלייה בקצב נטילת המשכנתאות. לצד אלו, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות נותר מתון יחסית, כ-3%", ציינו בהודעת הבנק.

לצד שוק הדיור, בנק ישראל מציין גורמים נוספים שדרשו את עליית הריבית, שיעור האינספלציה בישראל: "האינפלציה בישראל עלתה בחודשים האחרונים, אך היא נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית העולם. היא מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 3.5%. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה עלו ומצויות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות בתוך תחום היעד".

עוד נכתב: "מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-0.5%, התחזק מול האירו בכ-3.8% והתחזק במונחי השער האפקטיבי ב-1.8%. חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 5.5% ובשנת 2023 בשיעור של 4%. המלחמה באוקראינה ועליית התחלואה בסין מעמיקים את השיבושים בשרשראות הייצור העולמיות, מגבירים את לחצי האינפלציה ומובילים להאטה מסויימת בקצב הפעילות הכלכלית הגלובלית", נתונים אלו בין היתר השפיעו על החלטת בנק ישראל.

בעקבות הודעת נגיד בנק ישראל על העלאת שיעור הריבית ב-0.25% – בכירים בענף הדיור הגיבו למהלך:

שמאי המקרקעין ארז כהן: "העלאת שיעור הריבית כעת היא צעד מתבקש, שייתכן שאף נעשה מאוחר מדי – לאור העלייה החדה במחירי הדירות בשנה החולפת והגעתם של הבנקים לרף המקסימלי של האשראי שביכולתם להעניק לענף. לייקור הריבית כעת צפוי אפקט מצנן על השוק ממספר סיבות. מבחינת רוכשי הדירות, מדובר במהלך שמייקר את המשכנתא ומפחית את יכולת ההחזר ולכן צפוי לצמצם את הביקוש. מבחינת היזמים, צפויה התייקרות של האשראי, שתצטרף לגורמים מייקרים נוספים של הבניה בשנה האחרונה ובראשם התייקרות חומרי הגלם ועלויות ההובלה. לכן בשורה התחתונה אנו צפויים לראות ירידה בביקושים, לצד האטה בקצב הבניה".

השמאי ארז כהן (יח"צ)

רז שרייבר, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת אינהאוס שיווק נדל"ן: "אנחנו נמצאים בתקופה כלכלית מאתגרת, שבה מצד אחד בנק ישראל מנסה להגן על רוכשי הדירות על ידי המלצה לצמצום חשיפה למדד (הגדלת רכיב הפריים ל-2/3) ומנגד מעלה את הריבית, אשר תשפיע ישירות על רכיב הפריים של ציבור לוקחי המשכנתאות. הניסיון לאזן הוא מובן ולאור חוסר הוודאות המאפיינת את התקופה המלצתנו לציבור היא לקחת משכנתא במסלול ריבית קבועה לא צמודה על מנת להימנע מסיכונים מיותרים. המסלול הזה אומנם יקר יותר אך יגן על הרוכשים מפני עליות משמעותיות ברכיב המדד או ריבית הפריים ".

רז שרייבר מנכ"ל משותף ובעלים אינהאוס (איציק שוקל)

רונן סיונוב, מנכ"ל ובעלים בחברת הנדל"ן הומרקט : "הודעת בנק ישראל על עליית הריבית באה בתקופה שבה השוק רותח, והיא לבדה לא תוכל לצנן אותו. חשוב לזכור כי הסיבה המרכזית לעליית המחירים הדרמטית שראינו בשנה האחרונה היא לא הריבית האפסית, אלא מצוקת הקרקעות שאינה מאפשרת לשוק לייצר היצע מספק של דירות ביחס לצרכים.

רונן סיונוב, מנכ"ל ובעלים בחברת הנדל"ן הומרקט (דוד חברוני)

לכן בשלב זה איני צופה כי יחול שינוי של ממש במגמה. עם זאת, אם יתגלה כי הצעד שנעשה היום הוא רק שלב ראשון לקראת העלאות נוספות של ריבית בנק ישראל – ייתכן כי יחול שינוי ממשי יותר בתמונה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורענף הנדל"ןמשכנתאותבנק ישראלאמיר ירוןאינפלציהשיעור הריבית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...