לאחר תוכנית ליברמן להורדת מחירי הדיור, התאחדות הקבלנים תציג לשר האוצר תוכנית משלה

היום תציג התאחדות הקבלנים בפני משרד האוצר תוכנית להורדת מחירי הדיור, שעיקריה הם הקפאת מחירי הקרקע, שיווק מקסימילי של יח"ד, תקצוב הרשויות המקומיות, הארכת תמ"א 38 לצד חלופת שקד, חובת רישוי עצמי, הטבות מס והקפאת הרגולציה

שיתוף הכתבה
נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (כפיר סיון)נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (כפיר סיון)

התאחדות הקבלנים צפויה להציג היום לשר האוצר תוכנית להתמודדות עם מחירי הדיור המאמירים: עלייה של 13% בשנת 2021 ו-2% בחודש האחרון. בהתאחדות הקבלנים מבקרים את המדינה שלא מזהה שמדובר במשבר אמיתי כמו גם ההתעקשות לא לוותר על הכנסות מדינה, ובנוסף ההתעלמות מהביקוש האותנטי לדיור עקב גידול דמוגרפי ועלייה.

עוד הם מבקרים את תוצאות המכרזים הגבוהות בהרבה מעל האומדנים ואת הרשויות המקומיות המגבילות את הבנייה. לטענת התאחדות הקבלנים, תוצאות המכרזים הגבוהות הן הסיבה העיקרית לעלייה במחירי הדיור. ההתאחדות מבקרת גם את התוכניות לרגע, כמו מע"מ אפס, מחיר למשתכן ומחיר מטרה שיצרו הצלחות לרגע ולא פתרו את הבעיה.

זו התוכנית שתציג התאחדות הקבלנים לשר האוצר, שרק השבוע הציג תוכנית משלו:

1.הקפאת מחירי הקרקע ושינוי שיטת הזכיה במכרזי רמ"י במקום המרבה במחיר זוכה ההצעה הקרובה ביותר לממוצע (בניטרול ההצעות הקיצוניות) או לחציון זוכה. יש להקפיא את מחירי הקרקע על פי מחירי 2019.  אין צורך לבצע הפחתות לטובת שום סקטור. המכרזים יהיו מכרזי קרקע נקיים ללא פטנטים, לא מחיר מטרה ולא מחיר למשתכן או שיטה אחרת, אין בכך כל צורך. השוק הוא תחרותי ומגוון ואין סיבה ששחקנים יעלו מחירים כאשר יש מספיק קרקע משווקת,  והתחרות אינה על המחיר.  לעומת זאת, בתוכנית ליברמן הוצע שמחיר המינימום יזכה.

2.שיווק מקסימלי של כל 300,000 יח"ד המתוכננות לשוק בתקופת זמן של חצי שנה לכל היותר, כולל קרקע ליח"ד מתוכננות שלא בוצעה בגינן תשתית כלשהי.  כאשר כל הכמות הזו תשווק לקבלנים והיזמים, השוק יבין כי הכמות הזו תשוחרר בקרוב לשיווק דירות וזה יאותת לשוק שצפויה בלימה ובהמשך אף ירידה בעליות המחירים בשל הצפת השוק בקרקעות לבנייה. יחידות הדיור צריכות להימכר ליזמים ולקבלנים שידעו לקדם את הפרויקטים ולהביא את הקרקע מהר יותר וטוב יותר. ניתן גם לשווק קרקע לא מתוכננת לקבלנים שיקדמו את הליך התכנון מהר יותר. בכך התאחדות הקבלנים מציעה להוציא את רמ"י מההליך.

3. תמיכה של 5 מיליארד שקל בשנה ברשויות המקומיות עבור תשתיות תומכות מגורים, שיפור הבירוקרטיה, תגבור צוותי מחלקות ההנדסה וקיצור הליכי רישוי, וזאת למשך 3 שנים. סכום זה יאפשר מתן היתרים ל-100,000 יח"ד אשר יזכו את הרשות המקומית ב-50,000 שקל לכל יח"ד חדשה שלה יוציאו הרשויות המקומיות היתר בנייה. התמיכה הזו הכרחית כדי לתמרץ את הרשות המקומית לתת היתרי בניה ולזרז את כל ההליך. שיווק הקרקע יגרום להכנסות של 300 מיליארד שקל בגין מכירת 300,000 דירות כך שתמרוץ הרשויות המקומיות ב-5% בלבד להבטיח את התחלות הבניה הוא בהחלט סביר, לדברי ההתאחדות.

3. הארכת תמ"א 38 ל-5 שנים, אישור במקביל של חלופת שקד (משופרת) והסרת חסמים בהתחדשות עירונית בעיקר בשל "קמצנות" במתן זכויות הבנייה בפינוי בינוי. תקן 21 לבדיקת כדאיות כלכלית של פרויקטים חייב להיות עם רווח מינימלי של 25% ויותר. הפוטנציאל של התחלות בנייה בהתחדשות עירונית הוא של כ-30,000 דירות בשנה.

4. רישוי עצמי כחובה במקום רישוי של הרשויות המקומיות. הרישוי העצמי יקצר למעלה משנה את תהליכי הרישוי עד להוצאת היתרי בנייה, דבר שיגדיל את היצע הדירות.

5. הטבות מס - בהוראת שעה, פטור מתשלום מס הרכישה ברכישת קרקע. פטור זה יפחית את עלות רכישת הקרקע ומכאן את מחירי הדירות. וכמו כן כדי לעודד מכירת קרקע פרטית יינתן פטור מלא מתשלום מס שבח לתקופת זמן מוגבלת.

6.הקפאת רגולציה חדשה. יש להקפיא רגולציה חדשה לחמש שנים. כמו כן יש להטיל על גורמי הרישוי (כיבוי אש, פיקוד העורף, חברת חשמל, עיריות)   לוחות זמנים מחייבים לאישורים הנדרשים מהם לצורך תהליכי הרישוי וטופס 4 כדי לקצר את זמני הבנייה ולהגדיל את היצע הדירות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורראול סרוגותמ"א 38הורדת מחירהתאחדות בוני הארץחלופת שקדתוכנית ליברמןמרכיב הקרקע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...