ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה

בחטיבת המחקר של הבנק מציינים כי לקראת סוף אפריל החלה התאוששות בפעילות בסקטור הדירות להשכרה – הן מצד השוכרים והן מצד המשכירים

שיתוף הכתבה
ירידה בפעילות בשוק השכירות - אך יש תקווה מסוימת (שאטרסטוק)ירידה בפעילות בשוק השכירות - אך יש תקווה מסוימת (שאטרסטוק)

ירידה דרמטית בהתעניינות בדירות להשכרה, הפחתה משמעותית בשכר הדירה הממוצע בתל אביב – והתאוששות מסוימת בשבועות האחרונים. כך אפשר לסכם בשלוש כותרות את סקירת חטיבת המחקר של בנק ישראל בכל הנוגע לשוק השכירות בישראל תחת משבר הקורונה.

על פי הסקירה, מפרוץ המשבר ועד לאמצע חודש אפריל 2020 נצפתה ירידה של עד כ-50 אחוזים בהתעניינות הציבור בדירות להשכרה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד – זאת בין היתר בהסתמך על ניתוח נתוני Google Trends, ועל סמך כמות המודעות שפורסמו בתקופה זו. 

ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה

בארבעת השבועות שלאחר החלת מגבלות התנועה והתעסוקה, באמצע מרץ, חלה במרבית האזורים ירידה של כ-30 עד 40 אחוזים במספר המודעות החדשות, כך על פי הסקירה. עם זאת, וכפי שניתן לראות גם בגרפים המובאים מטה, בשבועיים שבין 12 ל-25 באפריל ניכרה עלייה משמעותית מצד ההיצע (כלומר במספר המודעות שפורסמו). גם במדד Google trends נרשמה מגמה דומה, עם ירידה של עד 50% בביקוש לאורך ארבעה שבועות, ועלייה מסוימת לאורך השליש האחרון של אפריל.

ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה

יוצאת הדופן הבולטת מבחינה זו היא תל אביב, שבה ההיצע גדל אפילו בחודש מרץ – ומאז החלת מגבלות התנועה, פורסמו בה כ-67% יותר מודעות להשכרה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בירושלים ובאזור הדרום ניכרה עלייה מסוימת במספר המודעות.

מספר המודעות המפורסמות מאופיין בהתנהגות עונתית, והשפל מגיע בדרך כלל בחודש אפריל. על כן, בהקשר של המשבר הנוכחי, עליה במספר המודעות דווקא בתקופה האחרונה מעידה על גידול לא אופייני בהיצע - ויתמוך בצפי לירידה של שכר הדירה

בחטיבת המחקר מציינים כי העלייה בתל אביב משקפת ככל הנראה מעבר בהיקף נרחב של דירות Airbnb, שנועדו ברובן לתיירים, אל שוק השכירות המקומי. העלייה הזו התרחשה לא רק בניגוד למגמה בימי משבר הקורונה, אלא גם בניגוד לתבנית העונתית: כידוע, מספר המודעות המפורסמות מאופיין בהתנהגות עונתית, והשפל מגיע בדרך כלל בחודש אפריל. על כן, בהקשר של המשבר הנוכחי, עליה במספר המודעות דווקא בתקופה האחרונה מעידה על גידול לא אופייני בהיצע - ויתמוך בצפי לירידה של שכר הדירה.

ואכן, מתברר שכך קרה: בעוד שבמבט כלל ארצי לא ניכרת התמתנות בשכר הדירה המבוקש עד כה, בתל אביב ניכרה ירידה של כ-15% בשכר הדירה הממוצע לאחר הטלת מגבלות התנועה. בחטיבת המחקר מציינים כי המחירים הממוצעים בתל אביב ירדו מרמת מחירים גבוהה יחסית, וכי "כעת שכר הדירה המבוקש חזר בקירוב לרמתו מלפני שנה".

ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה ירידה של עד 50% בהתעניינות בדירות להשכרה

בבנק ישראל מציינים גם כאן את הקשר לדירות בהשכרה לטווח קצר: "ייתכן כי העלייה במחיר בתל אביב ערב הכרזת הסגרים, ובמידה מסוימת גם בירושלים, נבעה מכניסה של דירות שנועדו להשכרה לטווח קצר (Airbnb), שאיכותן גבוהה בד"כ מאיכותה של הדירה הממוצעת, ועל כן המחיר המבוקש בהן גבוה יותר. עם זאת, העלייה במחיר לא לוותה בעלייה במספר המודעות באותה תקופה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירות להשכרהחטיבת המחקר של בנק ישראלשכירותAirbnbשוכרי דירותמשכירי דירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...