"התיקון שביצעה מועצת מקרקעי ישראל בנושא השומות מפר את שיווי המשקל"

עו"ד טלי סלטון ישועה דיברה בהרצאת "בוקר של נדל"ן" על הגשת השגות על שומות במקרקעי ישראל, והתעכבה על הסוגיה הבוערת ביותר כיום בנושא • "ישנו קיפאון מוחלט"

שיתוף הכתבה
עו"ד טלי סלטון ישועה (יח"צ)עו"ד טלי סלטון ישועה (יח"צ)

"התיקון שביצעה מועצת מקרקעי ישראל במרץ האחרון בפרק השומות הוא משמעותי מאוד – ולטעמי מדובר בצעד אחד רחוק מדי", אמרה היום (ה') עו"ד טלי סלטון ישועה, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה במשרד וקסלר ברגמן ושות', במסגרת הרצאת ה-ZOOM של "בוקר של נדל"ן" שנערכה תחת הכותרת הליך השגה על שומת מקרקעין במקרקעי ישראל.

כזכור, התיקון בפרק השומות שאושר במועצה כולל הוראות שונות וביניהן פטור שהרשות נוטלת לעצמה מלקיים החלטות של השמאי הממשלתי או ועדת ההשגות. עוד נקבע בהחלטה, שזהות חברי ועדת ההשגות תיקבע בתיאום עם מנהל רשות מקרקעי ישראל . המשמעות הינה מתן זכות לרשות בלבד להשפיע על זהות ההרכב שידון בהשגה, תוך שהחוכר נמצא בנחיתות. התיקון כולל גם הנחיות מקצועיות הניתנות על ידי מועצת מקרקעי ישראל לשמאי הממשלתי הראשי בדבר אופן עריכת השומות. עו"ד סלטון ישועה ציינה כי "מדובר בהיפוך יוצרות של ממש".

לטעמי, ולטעמם של גורמים רבים המעורים בנושא, כדאי לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לבצע שינוי משמעותי יותר בכל הנוגע לעבודת ועדות ההשגות – לעצור לרגע בנקודת הזמן הזו ולהחליט שוועדות ההשגות יהפכו לוועדות עצמאיות, ממש כמו ועדות הערר לתכנון ובנייה"

תגובת הנגד של השמאי הממשלתי הראשי על החלטת המועצה הייתה להקפיא כליל את הטיפול בהשגות. עוד שוגר למועצה מכתב חריף בנושא על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, ואולם מצב הדברים כיום הינו קיפאון בבירור השגות, ולדבר צפויה להיות השלכה דרמטית על שוק הנדל"ן.

עו"ד סלטון ישועה ציינה כי המחיר הכבד של החלטת המועצה הינו פגיעה חמורה בעצמאות השמאי הממשלתי ו-ועדת ההשגות, מה שעלול להביא לאובדן האמון של החוכרים בהליך בירור השומה. זהו מחיר כבר ומיותר לשוק הנדל"ן שגם כך היו שוק רב סיכונים וחוסר וודאות. 

עו"ד סלטון ישועה הוסיפה וציינה כי אפשר שבסופו של דבר יצא שכרה של הרשות בהפסדה: "לטעמי, ולטעמם של גורמים רבים המעורים בנושא, כדאי לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לבצע שינוי משמעותי יותר בכל הנוגע לעבודת ועדות ההשגות – ולא ללכת לאחור. במילים אחרות, רצוי לעצור לרגע בנקודת הזמן הזו ולהחליט שוועדות ההשגות יהפכו לוועדות עצמאיות, ממש כמו ועדות הערר לתכנון ובנייה".

צפו בהרצאה במלואה:

עוד בהרצאה היום, עו"ד סלטון ישועה "עשתה סדר" באשר לסוגי הטענות שניתן להעלות ביחס לשומות ולמפרט כספי והבהירה כי ביחס לכל סוג של טענה יש לנקוט בהליך שונה, וחשוב להכיר את ההליכים השונים ואת לוח הזמנים המחייב בכדי לא לאחר וכדי לא להפסיד טענות טובות שניתן לטעון. היא ציינה שחשוב מאוד שלא להתעכב בנקיטה בהליכים "שכן תמיד מגלים שחסר פרט מסוים או שלא יודעים כיצד למלא את הטופס בצורה נכונה. התחילו לעבוד על כך בהקדם האפשרי".

נושא חשוב נוסף שבו עסקה ההרצאה היום היה הפחתת עלויות פיתוח משווי הקרקע, תוך התמקדות בסוגיה הבוערת של אי-הכרת הרשות בעלות הקמת מבני ציבור והפסיקה בנושא. זאת על רקע ריבוי הרשויות המקומיות שמחייבות בהקמת מבני ציבור. עו"ד סלטון ציינה כי לדעתה לא נאמרה המילה האחרונה בנושא וכי יש לשוב ולבחון את הנושא, אפשר בשיתוף עם השמאי הממשלתי הראשי. עוד היא ציינה את הבעייתיות בכך שהליך ההשגה על עלויות הפיתוח מתבצע למעשה בפני מי שקבע אותן מלכתחילה עבור רמ"י.

הגדרת הקורונה ככוח עליון היא שאלה גדולה, שגם מקבלי שירות וגם נותני שירות מתעסקים בה. למעשה, זוהי שאלה שמעסיקה כיום את כולם. אין לדעת כיצד זה יסתיים, וייתכן שבית המשפט יצטרך להיות זה שיכריע בנושא"

בתום ההרצאה התייחסה עו"ד סלטון ישועה לשאלת הקורונה והשפעתה על העבודה מול רמ"י ואמרה: "הגדרת הקורונה ככוח עליון היא שאלה גדולה, שגם מקבלי שירות וגם נותני שירות מתעסקים בה. למעשה, זוהי שאלה שמעסיקה כיום את כולם. אין לדעת כיצד זה יסתיים, וייתכן שבית המשפט יצטרך להיות זה שיכריע בנושא, אך כדאי לבדוק את העניין מול רשות מקרקעי ישראל באופן פרטני". היא ציינה כי בנושאים שונים כבר נתנה רמ"י את דעתה, וכי ניתנו הנחיות בדבר מועדי תשלום.

עו"ד סלטון ישועה דיברה, כאמור, בהרצאת "בוקר של נדל"ן" שהועברה בשיחה מרחוק, והייתה השנייה בסדרת הרצאות אלו. קדמה לה הרצאתם של עו"ד אסף אנגלרד ושל ארבל גרניט, שעסקה במימון פרויקטים נדל"ניים בתקופה של חוסר ודאות. ביום שני הקרוב, בתאריך 4.5, תתקיים הרצאה נוספת, של עו"ד ורו"ח ורד אולפינר מפירמת EY ישראל, שתדבר על היבטי מיסוי בהתמודדות עם משבר הקורונה בענף הנדל"ן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלארז קמיניץבוקר של נדל"ןאוהד עיניהשמאי הממשלתי הראשימועצת מקרקעי ישראלעו"ד טלי סלטון ישועהמשרד וקסלר ברגמן ושות'השגה על שומה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...