המלצה להעלות את ההיטל על יבוא מלט מטורקיה ומיוון עד לכ-30%

כיום ההיטל עומד על שיעור של 0.25% בלבד, והממונה על היטלי סחר ממליץ להגדילו משום שההיטל הקיים "אינו מספיק כדי למנוע נזק לענף היצרני המקומי"

שיתוף הכתבה
מחצבה בישראל. המלט יתייקר? (שאטרסטוק)מחצבה בישראל. המלט יתייקר? (שאטרסטוק)

האם מחירי המלט בישראל יעלו – דווקא בתקופה שבה המצוקה בענף עצומה? על פי המלצת הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, שפורסמה אתמול (א'), יש להעלות משמעותית את ההיטל על יבוא מלט מטורקיה ומיוון – בשיעור של כמעט פי 120 משיעורו כיום בחלק מהמקרים.

טל פרסם ממצאי בחינה מחדש של נושא היטל ההיצף על יבוא צמנט פורטלנד אפור (מלט) מטורקיה ומיוון. על פי הודעתו, ממצאי הבחינה מחדש העלו כי ההיטל הקיים היום, בשיעור של 0.25% בלבד, "אינו מספיק כדי למנוע נזק לענף היצרני המקומי. יבוא בהיצף מוגדר כ'סחר לא הוגן', ולפי אמנת ההיצף של ה-WTO רשאית המדינה לגונן על השוק המקומי שלה כנגד יבוא בהיצף, בדרך של הטלת היטל היצף המשווה את מחיר היבוא למחיר המשקף תחרות הוגנת".

 המלצה להעלות את ההיטל על יבוא מלט מטורקיה ומיוון עד לכ-30% המלצה להעלות את ההיטל על יבוא מלט מטורקיה ומיוון עד לכ-30%

בהתאם לכך ממליץ טל על העלאת היטל ההיצף על יבוא מלט מיוון ל-29.95%, ועל יבוא מלט מטורקיה – ל-17.25%. יש לציין כי יבוא המלט בהיטל הנמוך התבצע על רקע הרפורמה בשוק המלט הישראלי, שהתרחשה לפני שש שנים, ושמטרתה העיקרית הייתה להביא לצמצום כוחה של חברת נשר, שהחזיקה עד לאותם זמנים ב-88% מהשוק. 

מאז התרחשו כמה מהלכים בכיוון זה: בשנה האחרונה סגר מפעל המלט הרטוב את פעילות הכבשן והייצור של קלינקר, המשמש חומר גלם לטחינת מלט, והפך ליבואן הטוחן מלט מקלינקר מיובא; נתח השוק של חברת נשר הצטמצם לפחות מ-50%, ועל פי הבחינה היא נפגעה מן היבוא בהיצף, נאלצה לפטר עובדים ולסגור חלק מפעילותה היצרנית לאחר שספגה הפסדים. מאידך, נקבע בבחינתו של הממונה על היטלי סחר, ירידת מחירי המלט בשנים האחרונות, לא התגלגלו לצרכן.

ההחלטה על הליך בחינה מחדש של צו היטלי הסחר ואמצעי ההגנה בתחום זה התקבלה באוגוסט האחרון. עיקרי הממצאים הם, כאמור, כי ההיטל שהוטל אינו מספיק כדי למנוע נזק לענף היצרני המקומי, ולפיכך המלצת הממונה הינה להגדיל את היטל היצף לאורך יתרת תקופת הצו.

הממצאים שעלו מהבחינה הועברו היום לצדדים הנוגעים לדבר לחקירה, ואלו יגישו את התייחסותם לוועדה המייעצת לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, אשר תתכנס עוד כ-14 יום. הוועדה המייעצת לשר, שבה חברים נציגי משרדי הכלכלה והתעשייה, האוצר ונציגי ציבור, תקיים שימוע פומבי לצדדים ולאחר מכן תעביר את המלצותיה לשר. שם מסקנותיה של הוועדה תהיינה כי התקיים היצף הגורם לנזק לתעשייה המקומית, יחליט השר אם להטיל היטל. החלטת שר הכלכלה והתעשייה טעונה אישור שר האוצר ו-ועדת הכספים של הכנסת.

נזכיר כי ללא כל קשר למשבר הקורונה, גורמים שונים בישראל מזהירים מפני עליית מחירים ומחזור בחומרי גלם המשמשים את ענף הבנייה. מבקר המדינה פרסם בסוף החודש שעבר כי צפוי מחסור של 371 טונות חומרי גלם עד 2040, ואגף מחצבות ומכרות במנהל אוצרות טבע של משרד האנרגיה הזהיר כבר בפברואר כי "עתודות חומרי הגלם עבור אזור המרכז לא יוכלו לענות על הביקושים החזויים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןחומרי גלם לבנייהאגף מחצבות ומכרות במנהל אוצרות טבעמשבר הקורונהמבקר המדינהדו"ח מבקר המדינהענף המלטהיטל ההיצף על יבוא מלטהממונה על היטלי סחרשני טלאלי כהןמשרד הכלכלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...