פורסמו 2 מכרזים להקמת פאנלים סולאריים על גגות משרדי ממשלה

מדובר בשני מכרזי מסגרת בפריסה ארצית שפורסמו על ידי ועדה בין-משרדית • עוד פורסמו מסמכי המיון המוקדם של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים

שיתוף הכתבה
התקנת פאנלים סולאריים על גג מבנה - אילסוטרציה (שאטרסטוק)התקנת פאנלים סולאריים על גג מבנה - אילסוטרציה (שאטרסטוק)

ממשיכים לקדם הקמת מתקנים פוטו-וולטאיים – במקביל לקידום תמ"א 10/ד/2/10: ועדת המכרזים הבין-משרדית של אגף החשב הכללי באוצר, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה, פרסמה היום (ג') שני מכרזים פומביים להקמת פאנלים פוטו-וולטאיים על מבני משרדי הממשלה, בפריסה ארצית, לטובת ייצור חשמל מאנרגיה סולארית.

מדובר בשני מכרזי מסגרת, אשר יאפשרו את חלוקת הפרויקט בין כמה קבלנים ויועצים, על מנת לאפשר השתתפות של עסקים קטנים ובינוניים במסגרת קידום המדיניות של הממשלה. כאמור, לאחרונה מקדמת המדינה גם עדכון לתוכנית המתאר הארצית להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים, שיאפשר לראשונה הקמת מתקנים פוטו-וולטאים בשטחים לא שגרתיים ולא מנוצלים, כדוגמת מחלפים, שטחי מטמנות, משטחי מיגון אקוסטי, קירות תמך, מאגרי מים ובתי עלמין. 

המכרזים שפורסמו היום גם הם חלק מהשאיפה לעמידה ביעדי החלטת הממשלה מספר 542 בנושא "הפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק", הקובעת כי היקף ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות יהיה בהיקף של 13% עד שנת 2025 ובהיקף של17% עד שנת 2030. לצד זה, התקנת מתקני ייצור אנרגיה על גגות מבני המשרדים צפויה להביא להפחתה משמעותית בהוצאות האנרגיה של משרדי הממשלה ולייצר חשמל ירוק ונקי יותר.

משרד האנרגיה בוחן בימים אלה את הגדלת היעד לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת עד כדי הכפלתו. שימוש בגגות מבני הממשלה יקדם את תחום האנרגיה הסולארית בישראל, ימצב את הממשלה כמובילה בניצול גגות לייצור חשמל נקי ויחסוך בהוצאותיה באנרגיה"

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו: "פרויקט גגות פוטו-וולטאיים הינו שיתוף פעולה פורה בין משרד האוצר, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה. מדינת ישראל ממשיכה להתקדם אל עתיד של יעילות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה, ופרויקט זה מתווסף לשורה של פרויקטים קיימים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "בהנחיית השר שטייניץ, אנחנו במשרד האנרגיה בוחנים בימים אלה את הגדלת היעד לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת לאחוזים גבוהים עוד יותר מהשיעור שאותו קבעה הממשלה, עד כדי הכפלת היעד. שימוש בגגות מבני הממשלה להקמת פאנלים פוטו-וולטאיים יקדם את תחום האנרגיה הסולארית בישראל, ימצב את הממשלה כמובילה בניצול גגות לייצור חשמל נקי ויחסוך בהוצאותיה באנרגיה".

המכרז הוא חלק מסל פעולות שישפרו את ההגנה על הציבור והסביבה, ובהן סגירת תחנות ייצור החשמל הפחמיות, קידום חשמול התחבורה הציבורית, קידומם של פרויקטים לייצור אנרגיה סולארית במרחב העירוני ואימוץ בנייה ירוקה"

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט: "המכרז יאפשר לכלל משרדי ההמשלה להצטרף למהפכת האנרגיה הירוקה ולייצר חשמל נקי לצורך הפעלתם. בכך, יתרמו משרדי הממשלה להפחתת פליטות גזי החממה של ישראל, כחלק ממחויבות למאבק בהתחממות הגלובלית ולעמידת מדינת ישראל ביעדיה. המכרז הוא חלק מסל פעולות שהממשלה ביצעה ועוד תבצע בשנים הקרובות, אשר ישפרו את ההגנה על הציבור והסביבה, ובהן סגירת תחנות ייצור החשמל הפחמיות, קידום חשמול התחבורה הציבורית, קידומם של פרויקטים לייצור אנרגיה סולארית במרחב העירוני ואימוץ בנייה ירוקה".

התקדמות גם בהקמת הקו הכחול של הרק"ל בירושלים

במקביל לפרסום מכרזי המתקנים הפוטו-וולטאיים, פורסמו היום מסמכי המיון המוקדם להרחבה נוספת של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. המסמכים פורסמו על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה ולעיריית ירושלים, בשיתוף צוות תוכנית אב לתחבורה ובראשות סגן בכיר לחשב הכללי, נחמיה קינד. 

המסמכים - מסמכי מיון מוקדם למכרז להקמת הקו הכחול משכונת רמות בצפון, דרך הר חוצבים ושכונת תלפיות ועד לשכונת גילה בדרום. הפרויקט, שיבוצע בשיטת PPP (Public Private Partnership), יכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו הכחול. 

הקו עתיד להתפרש על פני כ-31 ק"מ, מתוכם 2.5 ק"מ תת-קרקעיים, ויכלול 53 תחנות ושלוש תחנות תת-קרקעיות. הפרויקט יכלול גם הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה, שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות). תקופת הזיכיון צפויה לעמוד על 25 שנים, ובסיום התקופה יועבר הפרויקט לידי המדינה. 

בתקופה זו פועלים משרדי הממשלה ביתר שאת לקדם פרויקטים מחוללי צמיחה, והקו הכחול בירושלים הוא מהמובילים שבהם"

נראה כי שתי הבשורות החדשות המגיעות היום מכיוון הצוותים הבין-משרדיים מיישמות הלכה למעשה את החלטת משרד האוצר עוד מראשית ימי משבר הקורונה, להתמקד בקידום פרויקטים תשתיתיים בישראל בתקופה זו, ולנצל בכך את מיעוט התנועה בכבישים וברכבות.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "בתקופה זו פועלים משרדי הממשלה ביתר שאת לקדם פרויקטים מחוללי צמיחה, והקו הכחול בירושלים הוא מהמובילים שבהם. פרויקטים נוספים מקודמים במסגרת תוכנית 2030, וביניהם פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ופרויקט המטרו, וכן פרויקטי אנרגיה, פרויקטי התפלה ופסולת, אשר יסייעו רבות להשבת המשק הישראלי לכוחו כפי שהיה לפני משבר הקורונה".

אנו מבצרים את מעמדה של ירושלים כמובילה לאומית בתחום התחבורה הציבורית. הצלחת מכרז ה-JNET להארכת הקו האדום, והקמת הקו הירוק, ממלאות אותנו תקווה ואמונה כי האמון שזכינו בו ילך ויתעצם"

שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "גם בתקופת המשבר הנוכחית משרד התחבורה פועל במלוא המרץ לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, ולעידוד הנוסעים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. פיתוח הרכבת הקלה בירושלים באמצעות קידום הקו הכחול הוא נדבך מרכזי בהשגת מטרה זו".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "דווקא בימים אלה אנו גאים לקדם את המכרז לקו הכחול בירושלים. בכך אנו מבצרים את מעמדה של ירושלים כמובילה לאומית בתחום התחבורה הציבורית. הצלחת מכרז ה-JNET להארכת הקו האדום, והקמת הקו הירוק, ממלאות אותנו תקווה ואמונה כי האמון שזכינו בו ילך ויתעצם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ירושליםמשה ליאוןמתקן פוטו-וולטאימשרד האוצרמשרד התחבורהאודי אדיריבצלאל סמוטריץ'רוני חזקיהוהמשרד להגנת הסביבההחשב הכלליגיא סמטמשרד החשב הכללי במשרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...