חוב משקי הבית לדיור עלה ב-1.7%; עדיין תופס 65% מהחוב הכולל

כך על פי נתוני בנק ישראל לרבעון ה-3 של 2019 • בשלושת הרבעונים הראשונים עלה החוב לדיור ב-5.2% • 52% מהנפקות האג"ח במגזר העסקי – מענף הנדל"ן והבינוי

שיתוף הכתבה
החוב לדיור ממשיך לעלות - וגם החוב שלא לדיור עולה, לאחר שנתיים של ירידות (שאטרסטוק)החוב לדיור ממשיך לעלות - וגם החוב שלא לדיור עולה, לאחר שנתיים של ירידות (שאטרסטוק)

חוב משקי הבית בישראל לדיור עדיין תופס נתח גדול מאוד מכלל החוב של המגזר הפרטי – וממשיך לעלות: על פי נתוני בנק ישראל המפורסמים היום (א') עלה חוב משקי הבית לדיור ב-1.7% ברבעון השלישי של 2019, ומתחילת השנה – ב-5.2%, מ-360 מיליארד שקל בסוף 2018 ל-379 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר 2019. ברבעון השני של השנה עמד חוב זה על 373 מיליארד שקל.

כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, במסגרת דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל, נתח החוב לדיור מכלל החוב של משקי הבית גבוה מהרווח במדינות המפותחות, ועומד גם בסיכום הרבעון השלישי של השנה על כ-65% מהחוב הכולל, העומד על 581 מיליארד שקל. בדו"ח מהשבוע שעבר צוין כי מדובר בשיעור הגבוה ב-15% בהשוואה למדינות המובילות בעולם. יש לציין בהקשר זה כי יתרת החוב הכולל עלתה ברבעון השלישי ב-9 מיליארד שקל, בעוד יתרת החוב לדיור עלתה ב-6 מיליארד שקל – כלומר כ-66% מהעלייה בחוב הכולל נובעת מהעלייה בחוב לדיור.

בבנק ישראל מצביעים על מגמה שעשויה לגרום לדאגה מסוימת – והיא אינה מגיעה הפעם מכיוון החוב לדיור: ברבעון השלישי חלה עלייה בקצב הגידול השנתי של יתרת החוב שלא לדיור, לעומת ירידה בקצב זה בשנתיים האחרונות. "יתרה זו גדלה ברבעון השלישי של השנה בכ-3 מיליארד שקל (עלייה של 1.6%) לרמה של כ-202 מיליארד שקל", מציינים בבנק ישראל.

עוד ניתן ללמוד מהנתונים כי החוב לדיור ממקורות ממשלתיים (כלומר האשראי שניתן מגופים ממשלתיים לזכאי משכנתאות) נמצא במגמת ירידה משמעותית בשנים האחרונות: השנה ירד חוב זה ב-5.5%, וברבעון השלישי לבדו - ב-2.6%. חוב זה הסתכם ברבעון השלישי של 2019 ב-7.4 מיליארד שקל, לעומת 11.9 מיליארד ב-2015 - ירידה של כ-38% בכמעט ארבע שנים. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, הריבית הנמוכה, המבטלת לא פעם את המשמעות של ההטבה הניתנת באמצעות אותן משכנתאות מסובסדות.

באשר למשכנתאות עצמן, הרי שברבעון השלישי של שנת 2019 נטילת המשכנתאות החדשות הסתכמה בכ-18.3 מיליארד שקל, לעומת כ-14.8 מיליארד ברבעון השלישי של 2018 (עלייה של 23%) – נתון המשקף את העלייה המתמשכת בהיקף המשכנתאות השנה.

עוד נתון מאשר: ענף הבינוי והנדל"ן הפך שחקן מרכזי בשוק ההון

במסגרת דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל פורסם כי ההנפקות הכוללות של חברות הנדל"ן היוו מתחילת השנה 61% מכלל ההנפקות שבוצעו במגזר הלא פיננסי. כעת מתברר כי הנתון מתבטא גם בהיקף הנפקות האג"ח: ברבעון השלישי של השנה הנפיקו חברות מענף הנדל"ן והבינוי אג"ח ב-4.2 מיליארד שקל – 52.5% מכלל ההנפקות של המגזר העסקי באותו חודש, שעמדו על כ-8 מיליארד שקל.

עם זאת נציין כי מדובר בירידה מסוימת, מבחינת ענף הנדל"ן בעצמו (המבטאת מגמה כללית דומה): אם ברבעון הראשון של השנה הנפיקו חברות הנדל"ן והבינוי אג"ח ב-6 מיליארד שקל, שהיוו 67% מכלל הנפקות האג"ח של המגזר העסקי באותה תקופה, הרי שברבעון השני הסתכמו ההנפקות מצד חברות הנדל"ן ב-5.1 מיליארד שקל, וברבעון השלישי של השנה ב-4.2 מיליארד שקל, כאמור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משקי ביתהריבית המשוקללת על המשכנתאותדו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראלהחוב לדיורהוצאות משקי הבית על דיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...