פסגת הנדל"ן 2019: הציטוטים המרכזיים מהאירוע החשוב של השנה

אירוע פסגת הנדל"ן של מרכז הנדל"ן ריכז במקום אחד יותר מ-1,700 אנשי נדל"ן, מהם כמה מבכירי הענף • מקבץ הציטוטים הנבחרים מהאירוע – בכתבה

שיתוף הכתבה
פסגת הנדל"ן 2019פסגת הנדל"ן 2019

אירוע פסגת הנדל"ן 2019 אירח במלון דייויד אינטרקונטיננטל את בכירי הענף, את מקבלי ההחלטות המרכזיים ואת מובילי הדעה בנדל"ן הישראלי, לשמונה שעות מלמדות, מעשירות ופרקטיות על מה שקורה בפועל, בשטח, בתחום הדינאמי הזה.

והינה כמה מהדברים החשובים ומהאמירות המרכזיות שנאמרו לאורך היום המרתק הזה: 

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל , עדיאל שמרון: "מועצת רמ"י תביא בשבוע הבא לאישור את ההצעה להארכת מחיר למשתכן בתקופה נוספת. אם הייתה קמה עכשיו ממשלה חדשה, היינו ממליצים לה להמשיך עם תוכנית מחיר למשתכן, ללא כל ספק. נכון להיום, החלטה לא להאריך את התוכנית משמעה שינוי מדיניות, ואי אפשר לעשות זאת בזמן ממשלת מעבר. יש לעשות בה התאמות קלות בנוגע לתמהילי המכרזים ולאופי הפרויקטים".

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון: "כבר הגשנו הצעה לתקציב ל-2020 ול-2021, שכן ללא תקציב לא נוכל לעשות את ה'יותר' הזה - לא נוכל לעשות יותר תוכניות, לא נוכל לעזור לרשויות המקומיות. כמו כן, כבר כעת מוכנים עקרונות להסכמי מסגרת להתחדשות עירונית מול הרשויות המקומיות – הסכמים שונים במהותם מהסכמי גג רגילים, שמושתתים על הקרקע. בהסכמי התחדשות עירונית נדרש תקצוב ישיר, וזו בעצם מהות השינוי".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ: "הממשלה כיוונה במחיר למשתכן להנחה של כ-200 אלף שקל לדירה, וכשאתה בוחן את הסוגיה לפי הנתון הזה, אתה רואה שניתנו הנחות גם של 800 ו-900 אלף שקל, ומבחינה משפטית קשה להצדיק הנחה כל כך גדולה. זו שאלה של סבירות, האם סביר לתת הנחות בשיעור כזה? חשבנו שזה לא נכון".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , בני דרייפוס: "חשוב להבין שנדרשו 4 שנים עד שהכללים של התוכנית התגבשו. לא ידענו ביום הראשון איך התוכנית תתנהל עד הפרט האחרון. המספרים שמציגים המכרזים, מספר יחידות הדיור  - מדובר בנתונים מרשימים מאוד. אנחנו נמצאים כרגע בהאטה, ונראה את זה כנראה ב-2020 וב-2021, אבל הפעילות של הממשלה בעניין הייתה מעוררת השתאות".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, דניאלה פוסק: "מתהווה רשת תחבורה ציבורית שמורכבת מקווי רכבות כבדות, רכבות קלות ומטרו, וכיום אנחנו עסוקים בבחינת ההזדמנויות הגדולות שהרשת מביאה עימה. מעל לכול מדובר ברשת חברתית, כזו שנותנת נגישות לכל שכבות האוכלוסייה ומבטיחה פיתוח איכותי אינטנסיבי של המרחב העירוני לאורך צירי המתע"ן. לצד זה חשוב לדעת – ועל פי בדיקה ראשונית שערכנו – כי באזורים שבהם יש לנו רשת תחבורה ציבורית עובדת ומתפקדת, מחירי הנדל"ן גבוהים משמעותית, בין 7 ל-30 אחוזים".

עו"ד צבי שוב , בעלים ומנהל "צבי שוב משרד עורכי דין": "האפקט של המטרו והמשמעות שלו על אזור המרכז יהיו גדולים מאוד. כל אזור גוש דן ייהנה ממצב של שתי וערב תכנוני, ורחובות מרכזיים יתחברו זה לזה. נכון להיום התוכנית הזו עדיין בחיתוליה, אך יהיו לה משמעויות רבות – למשל בנושא ההפקעה, שכן המטרו, וגם הרכבת הקלה, יעברו מתחת לבתים ובחלקות של גורמים פרטיים רבים. זו הולכת להיות משימה לא פשוטה מבחינת התשתיות".

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלי אאורה ישראל: "מי שחושב שאפשר לנהל פרויקט פינוי-בינוי כמו פרויקט רגיל, על אקסלים ומאכערים, ייכשל. אם לא מתמודדים עם הבעיות האמיתיות בפרויקט – נכים, דיירים שנפטרו, גירושים, עיקולים – בזמן אמת, אי אפשר להצליח. אל תשכחו שהבנק מצפה להסכמה של כל הדיירים, כי הוא חייב שיעבוד על מלוא הקרקע, ופתרון בעיות ברגע האחרון לא יאפשר זאת. צריך למנות אדם שנמצא עם הדיירים בקשר יומיומי וצמוד, ולמצוא כמובן פתרון לתקופת הביניים בפינוי-בינוי. קודם כול לדבר עם האנשים בגובה העיניים, ולפתור בעיות כאשר הן צצות. לעבוד בטור ולא במקביל".

דרור פלדמן, מנהל סקטור מטה המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות: "בכנסת שלנו ישנן יוזמות רבות שמקורן בפופוליזם. אני מניח שמציעי ההצעה חושבים שהם עושים טוב, אך רבים מהם מסתכלים לטווח הקצר ולא לטווח הארוך, וההסתכלות הזאת יוצרת מציאות שאותו גורם לא ידע בזמן החקיקה שזו שהולכת להתקבל. התוצאה בסופו של דבר היא שכל השוק ישלם זאת בצורת עלייה במחירים".

עו"ד דקלה מוסרי טל, יו"ר ועדת הערר במחוז חיפה: "המבנה הטופוגרפי בחיפה מחייב תכנון מושכל, ולכן ישנם מקרים רבים שבהם דווקא בתוכניות בסמכות מקומית - הוספת קומה, שינוי זכויות, שינוי קווי בניין - ההתנגדויות הן מאסיביות, ובעיקר בענייני נוף. תמ"א 38 בחיפה עשתה הרבה מאוד בלאגן מהבחינה הזאת, אבל גם מבחינות אחרות. התוכנית לא חשבה תכנון ולעיריית חיפה לקח זמן לצאת עם מסמך מדיניות בנושא".

עו"ד רונית אלפר, יו"ר ועדת ערר לפיצויים והיטלי השבחה במחוז מרכז: "כל שמאי יש לו הדעה שלו, שכן תחום היטלי ההשבחה אינו מדע מדויק. בסופו של דבר נוצרים פערים, לא רק בין שומות של ועדות מקומיות לבין שומות היזמים, אלא גם בין שומות השמאים המכריעים לבין עצמם – ומדובר בפערים שגם כאן יכולים להיות משמעותיים למדי, עד 20% ואפילו 30% בין שומות מכריעות".

 

פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה: "המדיניות של הממשלה ושל המדינה כיום היא לטפח את המטרופולינים, כדי שאלו יקרינו על סביבתם. חיפה גדלה נכון להיום בקצב איטי מאוד, האיטי ביותר מכל הנפות בישראל – גידול של כ-15% לעומת כ-50% בממוצע. בבאר שבע משקיעה המדינה הרבה לאחרונה – מעבר צה"ל לנגב, רשות התקשוב – אבל זהו עניין מוגבל. המדינה יכולה להעביר את אמ"ן לבאר שבע, והיא תעשה את זה, אבל ההשפעה של מהלך כזה מוגבלת: אין לנו שני אמ"ן, רק אחד. יש כוחות שוק שגם הממשלה חסרת אונים לגביהם".

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בני דרייפוסעדיאל שמרוןעו"ד דקלה מוסרי טלעינת גנוןפרופ' אבי שמחוןעו"ד צבי שובדניאלה פוסקעו"ד רונית אלפריעקב אטרקצ'יפסגת הנדל"ן 2019דרור פלדמןמיכאל אסףדן קצ'נובסקי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...