למרות ההתנגדויות: המועצה הארצית מקדמת הבנייה ברכס לבן בי-ם

המועצה אישרה את השינוי בתוכנית המתאר המחוזית של העיר, שתאפשר את פיתוח הקרקעות באזור – על אף מחאות התושבים • "התוכנית משקפת איזון בין הצרכים השונים"

שיתוף הכתבה
רכס לבן בי-םרכס לבן בי-ם

צעד נוסף בדרך להקמת השכונה החדשה ברכס לבן בירושלים: המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') שינוי בתוכנית המתאר המחוזית של ירושלים (תמ"מ 30/1) - שינוי החיוני לפיתוחה העתידי של העיר, כהגדרת הוועדה - ובכך אִפשרה למעשה את פיתוח רכס לבן. 

כידוע, תושבים רבים מתנגדים לתוכנית להקמת השכונה באזור, בטענה שזו תפגע קשות בערכי הטבע בסביבה – ובין היתר בסדרת מעיינות שנמצאים על הרכס. תושבי השכונות קריית היובל וקריית מנחם מקיימים זה תקופה ארוכה מחאות נגד התוכניות להקמת שכונה במקום – אך נדמה כי לפי שעה אלו לא מביאות לשינוי התוכניות.

ממנהל התכנון, שתחתיו פועלת המועצה הארצית, נמסר כי לחברי המועצה הוצגו דו"ח החוקר בהתנגדויות, המלצת הוולנת"ע (ועדת המשנה של המועצה ארצית) בדו"ח החוקר, עדכון מנציג רשות מקרקעי ישראל וכן עדכון של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שטען למחסור חמור ביחידות דיור בירושלים והדגיש את הצורך בשמירת הצעירים בעיר. 

"בדיון שנערך בוולנת"ע באמצע החודש שעבר קיבלה הוועדה את המלצות החוקר, ובכלל זאת לעניין חשיבות קידומה של תוכנית זו", נכתב בהודעת המועצה הארצית. "כבר במסגרת ההחלטה לאישורה של תמ"מ 30/1 ראתה המועצה הארצית בשטחה כחלק מעתודות הקרקע לפיתוח העיר ירושלים מעבר לשנת 2020. כפי שהומלץ על ידי החוקר, ובהתאם לעדכון מרשות מקרקעי ישראל, אישורה של התוכנית יאפשר, בין היתר, מתן מענה לקרקע משלימה עבור התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות בירושלים. 

5,000 יחידות דיור חדשות

ולנת"ע ראתה חשיבות רבה בסוגיה זו וסבורה כי יש לשים דגש בעידוד תהליכי ההתחדשות העירונית אשר מחד יחזקו ויעצימו את האיכות העירונית ומאידך יצמצמו את הפגיעה בשטחים הפתוחים. עוד ציינה הולנת"ע בהחלטתה כי יש לקבל את המלצת החוקר לעניין הוספת סימון רצועה לתכנון רכבת קלה וסימון אזור מוטה תחבורה ציבורית, דבר שגם תואם את החלטת המועצה הארצית בעת הפקדת התוכנית". 

"המועצה הארצית סבורה כי התוכנית, בכפוף לתיקונים שיוטמעו בה בהתאם להמלצות החוקר והוולנת"ע, משקפת איזון ראוי בין הצרכים השונים ועמידה בעקרונות תכנון מרכזיים ובכללם, מתן דגש בפיתוח עירוני תוך ניצול יעיל ומיטבי של הקרקע ותוך צמצום מרבי של פגיעה בשטח הפתוח, עידוד התחדשות עירונית באמצעות קרקע משלימה ועידוד פתרונות תחבורה על בסיס תחבורה ציבורית". 

עוד נכתב בהודעה כי באשר לאופיו ולהקיפו של החיץ הנדרש בין השכונה המוצעת לבין מושב אורה, מאמצת המועצה הארצית את המלצת הוולנת"ע ולפיה ראוי שנושא זה ייבחן במסגרת התוכנית המקומית, לאור החשיבות של ניצול מיטבי של השטח ובכלל זה לצורך הקמת יחידות דיור ומבני ציבור. מתחם רכס לבן, הממוקם בדרום-מערב העיר, מהווה חלק מן המרקם העירוני של ירושלים ונחשב לאחת מעתודות הקרקע האחרונות בעיר. שטח זה גובל בשכונת קריית מנחם, בכביש אורה-משואה, בשולי מושב אורה ובהפארק הלאומי עמק רפאים.

התוכנית, שנמצאת עדיין בשלב שמיעת ההתנגדויות בוועדה המחוזית ירושלים ומקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון , כוללת הקמת שכונה על שטח של כ-840 דונם, ובה 5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות לדיור מוגן, במבנים של 5-12 קומות. בשל מאפייני הטופוגרפיה הייחודים של השטח, מתבססת התוכנית על טיפולוגיית בנייה ייחודית המשתלבת במאפייני השטח.

מאחר שהתוכנית גובלת באזור צומת אורה, המהווה ציר תחבורה ציבורית מרכזי, מציעה התוכנית גם תוספת משמעותית של שטחי בינוי לצורכי תעסוקה, מסחר וצרכי ציבור. זאת, כדי לאפשר פיתוח עירוני אינטנסיבי בצמוד לציר תחבורה ציבורית מרכזי. בכך מבקשת התוכנית לייצר מוקד עירוני מרכזי הכולל מגוון של שימושי קרקע בכניסה הדרום-מערבית של ירושלים, ותוך מתן דגש בפיתוח מוטה תחבורה ציבורית.

[quote]

בהיבט התחבורתי התוכנית כוללת פיתוח של מערכת תחבורה ציבורית פנים-שכונתית, אשר תקשר את השכונה המוצעת אל יתר חלקי ירושלים. בין השאר, כוללת התוכנית הנחיות מפורטות המבטיחות פיתוח של רכבת קלה, בד בבד עם הקמת מבני המגורים. כמו כן, מציעה התוכנית מערך מפורט של שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, במטרה לקשר את חלקי השכונה ולחבר אותה למרחב הסובב אותה. התוכנית כוללת התניות מפורטות לחידוש הכבישים באזור צומת אורה ולביצוע הפרדה מפלסית במקום, באופן שישפר את הנגישות של כל תושבי ירושלים לדרום העיר, ובפרט לאזור בית החולים הדסה עין כרם.

באזור התוכנית כמה מעיינות מרכזיים והיא סמוכה למעיין עין לבן, המשמש מוקד פנאי ותרבות מרכזי לתושבי ירושלים. אלו מהווים את הבסיס להתנגדותם של תושבי האזור להקמת השכונה. לכן, ובשביל להבטיח שמירה על המעיינות באזור, בוצעו במהלך תהליך התכנון סדרת קידוחים וניסויים, כדי לאתר את מקורות הנביעה של מעין עין לבן ולשמר אותו. כמו כן, יושם דגש בשמירת האזורים הרגיזים מבחינה נופית וסביבתית, כולל שימור הפארק הלאומי עמק רפאים כגן לאומי, הכולל בוסתנים, שטחי ארכיאולוגיה, וכן מעיין עין לבן הסמוך.

"חשוב להדגיש כי זוהי התוכנית הראשונה אשר במסגרתה בוצע מיפוי של גג שכבת החוואר, וכן נערכו כמה בדיקות כדי לאתר את מקורות השפיעה של מעיינות האזור, ובפרט את אזורי ההזנה של מעין עין לבן", נכתב בהודעת המועצה הארצית. "על בסיס ממצאים אלו, וכן על סמך ניטור מתמשך של המעיינות, נקבעו בתוכנית אזורי 'אל-געת' המבטיחים שמירה על מקור המעיינות. מעבר לכך, התוכנית קובעת אמצעים רבים להגנת מעיינות האזור, בהם קביעת אזורי איגום והחדרה, מנגנון ניטור והוראות לשמירת השפיעה במעיינות".

האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון , ורד סולומון ממן, ציינה: "מדובר בתכנית חשובה מאוד לעיר ירושלים, פרי עבודה מאומצת של צוות שלם. מבקשת להודות במיוחד למתכננת הוועדה המחוזית במחוז ירושלים, שירה תלמי, וליו"ר הוועדה המחוזית, עו"ד עמיר שקד, שתמכו לאורך כל הדרך בתוכנית".

מנהל מחוז ירושלים במשרד הבינוי והשיכון, משה מרחביה, מסר: "מדובר בבשורה לזוגות הצעירים ולאוכלוסייה בעיר. תוספת של 5,000 יחידות דיור היא התחלה לקראת הגשמת המטרה הכללית, שימור האוכלוסייה בירושלים".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמשרד הבינוי והשיכוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהיחידות דיור חדשותורד סולומון ממןתוכנית רכס לבןולנת"עתוכנית המתאר המחוזית ירושליםתמ"מ 30/1משה מרחביה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...