ביהמ"ש מציע פשרה בתוכנית השימור של ת"א: שימור לא מחמיר לא יחויב בהיטל אך גם לא יזכה בפיצוי

את ההצעה העלה השופט גלעד הס בדיון מקדמי בערעורי עיריית ת"א ובעלי הנכסים על החלטות ועדת הערר לפיהן תוכנית השימור אינה משביחה אך גם לא מזכה בפיצוי ירידת ערך. עד כה גבתה הוועדה המקומית כ-150 מיליון שקל מ-533 נישומים

שיתוף הכתבה
השופט גלעד הס (דוברות בתי המשפט, שאטרסטוק)השופט גלעד הס (דוברות בתי המשפט, שאטרסטוק)

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב גלעד הס, שמונה לדון בערעורים שהוגשו נגד החלטת ועדת הערר המחוזית בסוגיית היטלי ההשבחה מכוחה של תוכנית השימור של תל אביב, הציע בסופו של דיון מקדמי בנושא הצעת פשרה לצדדים, כך נודע ל" מרכז הנדל"ן " מפי מקורות שנכחו בדיון. על פי הצעת הס, כל המקרים שהוגדרו במסגרת תוכנית השימור כשימור לא מחמיר, לא יחויבו בהיטל השבחה אך גם לא יהיה זכאים לפיצויי ירידת ערך.

נציין כי רוב מכריע מבין 533 התיקים הנדונים בערעור, נוגעים לנכסים שאינם לשימור מחמיר, ולכן הצעת הפשרה של הס נוגעת להם.

הכרעת ועדת הערר בראשותו של עו"ד בנימין זלמנוביץ' ניתנה ביוני אשתקד לגבי למעלה מ-500 נישומים, אשר מהם גבתה הוועדה המקומית תל אביב-יפו עד כה סך כולל של כ-150 מיליון שקלים של היטל השבחה . בסוגיית ההשבחה, קבעה הוועדה כי תוכנית השימור העירונית אינה משביחה.

לדברי הנוכחים בדיון השופט הס אף נתן להבין כי ישנו סיכוי טוב שבית המשפט יגיע לתוצאה זו אם וכאשר יידרש לתת פסק דין בנושא. בכך נתן הס קריאת כיוון ראשונית לפיה לפחות לגבי מבנים שאינם לשימור מחמיר, התוצאה שאליה הגיעה ועדת הערר בהחלטותיה מקובלת עליו.

החלטה נוספת שפורסמה במקביל, דנה בלמעלה מ-100 תביעות ירידת ערך שהגישו בעלי מבנים בתחום תוכנית השימור. בהחלטתה קבעה הוועדה כי גם פגיעה מסוג זה לא התרחשה.

כנגד החלטות ועדת הערר הוגשו ערעורים, הן על ידי העירייה שטוענת כי ועדת הערר שגתה בקבעה כי תוכנית השימור אינה משביחה, והן על ידי למעלה מ-100 בעלי נכסים, שטוענים כי ועדת הערר שגתה כאשר קבעה כי לא ישולם על ידי העירייה פיצוי ירידת ערך.

בדצמבר האחרון זכתה הוועדה המקומית להישג משפטי כאשר בית המשפט המחוזי קיבל את בקשתה לעכב את ביצוע החלטת ועדת הערר, לפיה על הוועדה להשיב למאות הנישומים את עשרות מיליוני השקלים שגבתה לנישומים, וזאת עד למתן פסק דין בערעור.

הליכים המתמשכים 16 שנה

במסגרת דיון מקדמי בערעורי הצדדים אמר השופט הס לנוכחים הרבים כי על רקע כמות המשיבים העצומה לערעור העירייה, וכמות המערערים העצומה גם כן בסוגיית הפיצוי בגין ירידת הערך, וכן בהתחשב בכך שההליכים בנושא מתמשכים כבר 16 שנים, מאז אושרה תוכנית השימור, יש לשקול פשרה אשר תביא לקיצור ההליכים.

על פי הצעת הפשרה של הס, בכל המקרים שבהם השימור שהוגדר על פי התוכנית הוא אינו שימור מחמיר, לא ייגבה היטל השבחה בגין התוכנית, אך בעלי הנכס גם לא יהיו זכאים לפיצוי בגין ירידת ערך. לדברי הנוכחים בדיון השופט הס אף נתן להבין כי ישנו סיכוי טוב שבית המשפט יגיע לתוצאה זו אם וכאשר יידרש לתת פסק דין בנושא.

בכך נתן הס קריאת כיוון ראשונית לפיה לפחות לגבי מבנים שאינם לשימור מחמיר, התוצאה שאליה הגיעה ועדת הערר בהחלטותיה מקובלת עליו. עוד ציינו הגורמים כי במידה והצעתו של הס תתקבל, יהיה בכך כדי לצמצם משמעותית את מספר התיקים הנדון, שכן מתוך 533 הנישומים, הרוב המכריע מחזיק בנכסים שלא הוגדרו לשימור מחמיר. כעת עובר הכדור אל נציגי העירייה ובעלי הנכסים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בתל אביבגלעד הסהיטלי השבחהתוכנית השימור של תל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...