שר הפנים נגד יוזמת משרד רה"מ: "פועלים זרים לא יועסקו ישירות ע"י הקבלנים"

השר ארבל הודיע כי לא יאפשר את קידום הצעת המחליטים שיזם משרד רה"מ להבאת עובדים זרים ישירות באמצעות קבלני בניין, כדי למנוע "אפשרות לסחר בבני אדם" וכי ההעסקה תתאפשר באמצעות תאגידים מורשים בלבד. גם יו"ר הסתדרות העובדים הלאומית יצא נגד המהלך: "ניסיון לבצע מחטף"

שיתוף הכתבה
ח"כ משה ארבל (אתר הכנסת)ח"כ משה ארבל (אתר הכנסת)

שר הפנים, משה ארבל, הודיע הבוקר (יום ה') כי לא יאפשר את קידום הצעת המחליטים שיזם משרד רה"מ, להבאת עובדים זרים ישירות באמצעות קבלני בניין. ארבל הודיע כי תתאפשר העסקה באמצעות תאגידי בניין מורשים בלבד. לדבריו, החלטה זו נועדה לאפשר אסדרה מיטבית ומניעת אפשרות לסחר בבני אדם.

טיוטת הצעת המחליטים שהופצה השבוע על ידי משרד ראש הממשלה, מאפשרת לראשונה העסקה ישירה של פועלי בנייה על ידי קבלנים, שלא באמצעות תאגידי כח האדם. להצעה מתנגדים גם במשרד הבינוי והשיכון.

כזכור, בהצעה שיזם משרד רוה"מ נכתב כי "נוכח מצב החירום בענף הבניין והצורך בהבאה מהירה וגמישה של עובדים לענף, יש לקבוע כי עד ליום 15 במאי 2025, תתאפשר העסקה ישירה בענף הבניין על ידי קבלני בניין רשומים לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, בהתאם לאמות מידה ותנאים שיקבע מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, לאחר היוועצות עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ועם מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בכפוף להעסקה של מינימום 50 עובדים זרים על ידי אותו מעסיק. זאת, לצד המשך הסדרים קיימים להעסקת עובדי בניין זרים באמצעות קבלני כוח אדם". 

בהודעה מטעם משרד הפנים הוסבר כי החלטת שר הפנים ארבל מגיעה "מתוך רצון לשמר תהליך מסודר ומפוקח", וכי אי לכך "הבאת עובדים זרים לבניין תמשיך להיות אך ורק באמצעות התאגידים המורשים כחוק אשר עומדים בהוראות הדין והעמידו ערבויות כנדרש לשמירה על זכויות העובדים ובטחונם".

"מחטף שיוביל לפגיעה בזכויות העובדים והחרפת משבר הדיור" 

יו"ר הסתדרות העובדים הלאומית, יואב שמחי, שלח היום מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הוא יוצא בחריפות נגד הכוונה של הממשלה לאפשר העסקה ישירה של פועלים זרים על ידי הקבלנים, ומאשים את התאחדות הקבלנים בניסיון "לבצע מחטף" שיוביל ל"פגיעה בזכויותיהם של העובדים והחרפת משבר הדיור בישראל".

"אתמול התבשרנו כי על סדר היום של ממשלת ישראל עמדה טיוטת 'מחליטים' שתכליתה הסרת חסמים והקלת תהליך גיוס והבאת עובדים זרים לצורך מילוי מכסות ופתרון מצוקת הדיור בישראל. עיון בטיוטת ההחלטה, מעלה כי ישנם גורמים שונים שמנצלים את המצב ומנסים לקבל לידיהם טובות הנאה וסמכויות, אשר נשללו מהם על ידי מדינת ישראל עוד בשנת 2004".

שמחי מפרט במכתבו כי עד שנת 2005 הייתה נהוגה שיטת העסקה ישירה על ידי קבלני בניין שהובילה לתופעות "פסולות" רבות, לדבריו. "שיטת ההעסקתם הקודמת של העובדים הזרים ישירות על ידי קבלני הבניין יצרה תופעות פסולות וחמורות כגון: דרישת עמלות בלתי חוקיות, גביית כספים מעובדים, כבילת עובדים לקבלנים ועוד, תופעות הנוטלות חירויות בסיסיות של עובדים ואשר שהיה מקום להוקיען ולהעבירן מהעולם.

"בהמשך לכך, יצאה לדרך במאי 2005 'שיטת התאגידים', במסגרתה מקבלים התאגידים המורשים רישיונות והיתרים לשמש כקבלני כוח אדם. התאגידים, המהווים המעסיקים הישירים היחידים של העובדים, מציבים את העובדים לעבודה באתרי חברות הבנייה השונות והכל תוך מדיניות פיקוח הדוק על התאגיד - ועל שמירת זכויותיו של העובד הזר".

לדבריו, "אותם גורמים שהודרו מתהליך גיוס והעסקת העובדים הזרים - התאחדות הקבלנים בוני הארץ וקבלני הבניין - ולא בכדי, מתיימרים לטעון כיום ללא כל הצדקה בדין או בעובדה כי הם הנציגים של העובדים הזרים, ולפיכך הם מבקשים להיות הגורם שיגייס ויעסיק ישירות את העובדים הזרים. המדובר בלא פחות מניסיון לבצע מחטף, תוך חתירה מובהקת תחת המשטר התאגידי הנהוג, אשר הוכיח את עצמו לאורך השנים. האמור מעמיד בסיכון, פשוטו כמשמעו, את תוצאותיה החיוביות של שיטת התאגידים אשר התגבשו משך עשרים שנים". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שר הפניםמשה ארבלמשרד השיכוןענף הבנייהפועלים זרים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...