על רקע כשלון פתרון משבר כח האדם: הממשלה מקדמת העסקה ישירה של פועלים זרים על ידי הקבלנים

לפי טיוטת ההצעה שהופצה, יוכלו הקבלנים לגייס פועלים באופן עצמאי בחו"ל ולהעסיקם שלא באמצעות תאגידי כח אדם זר במהלך השנתיים הבאות. זאת למעט במדינות שעמן לישראל הסכמים בילטרליים או כאלה המזוהות עם סחר בבני אדם. במשרד הבינוי והשיכון מתנגדים בתוקף: "החלטה שתגרום לענף הבניין יותר נזק מאשר תועלת"

שיתוף הכתבה
פועלי בניין (שאטרסטוק)פועלי בניין (שאטרסטוק)

הממשלה משנה את מדיניותה בנוגע להבאת פועלים זרים עבור ענף הבניין בישראל, וזאת על רקע כישלון הצעדים שננקטו עד כה להבאת פועלים זרים בהיקפים גדולים לישראל. טיוטת הצעת מחליטים שהופצה השבוע על ידי משרד ראש הממשלה, מאפשרת לראשונה העסקה ישירה של פועלי בנייה על ידי קבלנים , שלא באמצעות תאגידי כח האדם. במשרד הבינוי והשיכון מתנגדים לצעד.

בטיוטת ההצעה שהגיעה לידי מרכז הנדל"ן נכתב כי היא נוסחה "לאור חשיבות הנושא לכלכלה בישראל, ומתוך צורך בחיזוק היציבות במשק, מתוך רצון ליצירת וודאות במשק, במטרה לצמצם את הבירוקרטיה בהבאה ובהעסקה של עובדים זרים, ועל מנת לחזק את הפיקוח והאכיפה על העסקה של עובדים זרים, לרבות צמצום תופעת תשלום דמי תיווך אסורים, ולוודא את שמירת זכויותיהם של העובדים הזרים בישראל".

על פי טיוטת ההחלטה, "נוכח מצב החירום בענף הבניין והצורך בהבאה מהירה וגמישה של עובדים לענף", יש לקבוע כי עד ליום 15 במאי 2025, תתאפשר העסקה ישירה בענף הבניין על ידי קבלני בניין רשומים לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, בהתאם לאמות מידה ותנאים שיקבע מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, לאחר היוועצות עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ועם מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בכפוף להעסקה של מינימום 50 עובדים זרים על ידי אותו מעסיק. זאת, לצד המשך הסדרים קיימים להעסקת עובדי בניין זרים באמצעות קבלני כוח אדם". עוד נכתב כי "התנאים לחלוקת ההיתרים להעסקת עובדים זרים בין קבלני הבניין המורשים יקבעו על ידי מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה ולצורך כך הוא ייוועץ עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ".

מתוך הטיוטה: "נוכח מצב החירום בענף הבניין והצורך בהבאה מהירה וגמישה של עובדים לענף", יש לקבוע כי עד ליום 15 במאי 2025, תתאפשר העסקה ישירה בענף הבניין על ידי קבלני בניין רשומים לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, בהתאם לאמות מידה ותנאים שיקבע מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה... בכפוף להעסקה של מינימום 50 עובדים זרים על ידי אותו מעסיק"

ההצעה קובעת גם כי לא תתאפשר הבאה פרטית ממדינות Tier 3 או Tier 2 Watch List, המופיעות בדו"ח מחלקת המדינה האמריקאית המתפרסם מדי שנה בנוגע לסחר בבני אדם, וכן כי לא תתאפשר הבאת פועלים פרטית ממדינות שיש איתן הסכם בילטרלי המיושם בפועל וניתן לגייס באמצעותו עובדים באופן סדור, אלא אם כן אותה המדינה הביעה את הסכמתה לכך בפני משרד החוץ הישראלי".

עוד נכתב כי יש "לקבוע כי תתאפשר למעסיקים הבאת עובדים זרים בעלי ניסיון, באחריות המעסיק, וללא חובה בקיום מבחנים במדינת המוצא. המעסיק יידרש להצהיר כי התאמת העובד לתפקידו הינה באחריותו המלאה".

ועדת היגוי שתוקם בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, היא זו שתכריע מעתה מה תהיה מכסת העובדים הכוללת, הקצאת המכסה בין ענפי המשק השונים, תקבע את השכר מינימלי לעובדים הזרים, תעניק אישורים להביא עובדים שלא במסגרת הסכמים בילאטרליים ועוד. "לצורך עבודתה תשמע הוועדה את המנהלים הכלליים של משרדי הממשלה הרלוונטיים: משרד הבינוי והשיכון , משרד החקלאות ופיתוח הכפר" ועוד.

ההצעה מגדירה תקציב פעולה של 2.125 מיליון שקל שיועברו למנהל אכיפה וזרים ומנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה, מנהל ההסדרה ואכיפת חוקי העבודה במשרד העבודה, משרד המשפטים ומשרד החוץ, ויוקצה לטובת ביצוע פעולות פיקוח, בקרה, מניעה ואכיפה בפריסה ל-3 שנים.

בפנייתו הדחופה לראש הממשלה כתב השר גולדקנופף: "ההחלטה קובעת חיסול כללי של המסלול הפרטי להבאת עובדים לענף. הוצאתן האפשרית של מדינות כמו סין, הודו וסרי לנקה בשל הקריטריונים המוצעים - מדינות שהרוב המכריע של העובדים הזרים בענף הבניין בישראל מגיע מהן - ממעגל המדינות אשר מהן ניתן יהיה להביא עובדים במסלול הפרטי מהווה למעשה צעד בכיוון ההפוך, ותעכב משמעותית הגעה של עובדים מיומנים ומקצועיים לישראל"

"העיסוק המרובה בהבאת עובדים זרים ללא תוצאות מספקות, ריבוי החלטות הממשלה, ומספר רב של גורמים מעורבים בעלי זוויות מבט שונות, הביאו לידי הבנה כי נדרשת מתודולוגיה ממשלתית סדורה בעניין. כדי לוודא כי הכנסת העובדים הזרים אינה פוגעת באופן לא מידתי בעובדים המקומיים, הוגדר בהחלטה מנגנון הקושר בין שיעור האבטלה במשק למספר העובדים הזרים", נכתב בסיכום ההצעה.

"ההחלטה מעקרת כליל את תפקידו המקצועי של משרד הבינוי והשיכון "

במשרד הבינוי והשיכון מתנגדים בחריפות להצעה. אתמול (ד') שיגר שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו תחת הכותרת "פנייה דחופה ובהולה" הנוגעת להצעה.

"במצב הדברים כיום, החלטה זו תגרום לענף הבניין יותר נזק מאשר תועלת", כותב השר גולדקנופף. "ההחלטה קובעת באופן בו היא מנוסחת כעת, חיסול כללי של המסלול הפרטי להבאת עובדים לענף. הוצאתן האפשרית של מדינות כמו סין, הודו וסרי לנקה בשל הקריטריונים המוצעים - מדינות אשר הרוב המכריע של העובדים הזרים בענף הבניין בישראל מגיע מהן - ממעגל המדינות אשר מהן ניתן יהיה להביא עובדים במסלול הפרטי מהווה למעשה צעד בכיוון ההפוך, ותעכב משמעותית הגעה של עובדים מיומנים ומקצועיים לישראל".

עוד הוסיף כי "החלטה זו לוקה לצערי הרב בחסר רב. מעבר לכך שהחלטה זו מעקרת כליל את תפקידו המקצועי של משרד הבינוי והשיכון האמון על ענף הבניין, בכל הנוגע לקביעת סטנדרטים של איכות ומקצועיות העובדים הזרים שיעבדו בענף, היא אינה מבטיחה בשורה של ממש בכל הנוגע לצמצום בירוקרטיה כי אם מבטיחה מיסוד של הליכים בירוקרטיים נוספים חדשים בעוד אינה פותרת את החסמים הממשיים הנוגעים להבאת כוח עבודה זר למדינת ישראל".

"בנוסף לכך, המשמעויות הארוכות טווח של החלטה זו מייתרות את משרד הבינוי והשיכון מכלל הליכי קבלת החלטות וזה בפרט בכל הנוגע לייצוג צרכי השוק והענף. אי הכללת המשרד בצוות הבין- משרדי והשארתו כגורם שיש להיוועץ עימו בלבד, אף מעבירה תחומי אחריות רבים לגורמי ממשלתיים שזהו אינם תחום מקצועיותם ומומחיותם. תוצאות מהלך זה יכולות להיות הרסניות על ענף הבנייה".

"ענף הבניין שונה מהותית מענפים אחרים בהם נדרשים עובדים זרים, במיוחד לאור הישענותו הרבה על מספר גדול של עובדים פלסטינים בשגרה. הבאת עובדים זרים לענף זה היא מורכבת יותר ודורש מהעובדים סט מיומנויות רחב ומקצועיות וניסיון אותם יש לאשר מראש כדי למנוע הגעה של עובדים לא מיומנים לישראל. עוד קובעת ההחלטה באופן בו היא מנוסחת כעת, חיסול כללי של המסלול הפרטי להבאת עובדים לענף. הוצאתן האפשרית של מדינות כמו סין, הודו וסרי לנקה בשל הקריטריונים המוצעים - מדינות אשר הרוב המכריע של העובדים הזרים בענף הבניין בישראל מגיע מהן - ממעגל המדינות אשר מהן ניתן יהיה להביא עובדים במסלול הפרטי, מהווה למעשה צעד בכיוון ההפוך, ויעכב משמעותית הגעה של עובדים מיומנים ומקצועיים לישראל, שלא באמצעות הסכמים בילטרליים".

"ראוי לציין שמדינות מערביות אחרות כן מביאות עובדים זרים לענף הבניין ממדינות אלה. בנוסף לכך, לא הוחרג יישום המתווה הפרטי שאושר בהחלטות קודמות ונמצא בעיצומו ולא נקבעה הארכה למתווה זה של 10,000 עובדי בניין שתוקפה עומד לפקוע זאת מבלי שהסתיים היישום שלו, זאת למרות מאמצים רבים ותקציבים משמעותיים שהושקעו במתווה".

לסיכום כתב השר כי "אם בכוונתך להביא החלטה שתהווה בשורה של ממש לענף אני דורש לשנות את ההחלטה ולתקן בה את הדברים הבאים על מנת לשמור על ענף הנדל"ן ועל הרציפות התפקודית: תיאום והסכמה עם המשרד בכל הנוגע לפעילות וועדת ההיגוי שהוגדרה החלטה והשארת אחריות הקיימת כיום על מקצועיות העובדים בענף הבנייה בידי המשרד, ביטול הקריטריונים המגבילים שנוספו בדגש על המסלול הפרטי, ומתן שיקול דעת לגורמים הממשלתיים הנדרשים כפי שמתנהל כיום, לצד אורכת המסלול הקיים, תעדוף ענף הנדל"ן במכסות הבאת עובדים זרים, הוספת פתרונות ממשיים לחסמים המונעים את כניסתם של 23 אלף העובדים שכבר מוינו וביכולתם להיכנס לישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןפועלי בניין מסיןבנימין נתניהויצחק גולדקנופףחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...