"מוטלת עלינו אחריות להמשיך קדימה. אם זה מוטל בספק - כל המאמצים להילחם ולשרוד לא שווים"

שבוע וקצת לפני פתיחת ועידת מרכז הנדל"ן באילת, האירוע השנתי של בכירי הענף, שוחח עורך מרכז הנדל"ן נמרוד בוסו עם המנכ"ל והבעלים דן קצ'נובסקי על הלבטים לגבי קיום האירוע, על התכנים ששונו לרגל המצב, ועל המסקנה: הפעם הועידה חשובה יותר מאי פעם. "היו הרבה התלבטויות, כולל עם חברים ששכלו את הילדים שלהם, שאמרו: 'אתה חייב לקיים את האירוע בשביל ללכד אותנו ולהסתכל קדימה'"

שיתוף הכתבה
החזית העירונית החזית העירונית

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם פרק מיוחד לקראת ועידת  מרכז הנדל"ן באילת, האירוע השנתי של בכירי הענף שיתקיים בסוף החודש. לכבוד האירוע, שהיה אמור להתקיים בנובמבר ונדחה בשל המלחמה, שוחח עורך אתר מרכז הנדל"ן נמרוד בוסו עם דן קצ'נובסקי, בעלים ומנכ"ל של מרכז הנדל"ן, על הלבטים האם בכלל לקיים את האירוע, אילו תכנים צפויים בוועידה, ולמה דווקא בתקופה כל כך מורכבת וקשה - האירוע חשוב יותר מאי פעם. 

לצפייה: 

להאזנה: 

לספוטיפיי | לאפל | לגוגל

נמרוד: עם יד על הלב, 4 חודשים אחורה, האמנת שיהיה השנה כנס?

דן: "אנחנו חיים במציאות מטורפת, בטח בעסק שעוסק הרבה בעולם הפיזי: כנסים, אירועים, מכללה. אפשר לתכנון אבל הקלפים כל הזמן נטרפים. צריך להיות כל הזמן גמיש מחשבתית ועסקית כדי לדעת לשנות מהר ולהתאים את עצמה לסביבה.

"בהחלט הייתה דילמה משמעותית. אחרי ה-7.10, כשקבעתי את הכנס חצי שנה קדימה, חשבתי שנהיה אחרי האירוע, ועצוב מאוד שעדיין יש חטופים ושהלחימה נמשכת. התפיסה שלי זה קודם כל ראש מורם. אני תמיד חושב שקודם כל צריכים להסתכל קדימה. זו הגדולה של העם היהודי. היום אנשים יוצאים בערבים וחוזרים לשגרת החיים, ואסור להתבייש בזה. כולם נותנים את הכל, גם מי שעושה מילואים, כדי שהשגרה תתקיים".

דן: "כשקבעתי את הכנס חצי שנה קדימה, חשבתי שנהיה אחרי האירוע, ועצוב מאוד שעדיין יש חטופים ושהלחימה נמשכת. התפיסה שלי זה קודם כל ראש מורם. אני תמיד חושב שקודם כל צריכים להסתכל קדימה. זו הגדולה של העם היהודי. אחרי הרבה התלבטויות, כולל עם חברים ששכלו את הילדים שלהם. הם אמרו 'אתה חייב לעשות את האירוע הזה בשביל ללכד אותנו ולהסתכל קדימה'". 

"לגבי הוועידה, מוטלת עלינו אחריות להמשיך קדימה, לצמוח, להעסיק עובדים כדי שהמשק והכלכלה יהיו חזקים. אם זה מוטל בספק - כל מה שאנחנו עושים כדי להילחם ולשרוד לא שווה. לכן לדעתי הוועידה היא קריטית והכרחית, בטח בנקודה שהענף נמצא בה - משבר חמור בהרבה גזרות. זה לא אירוע של פאן וחוויות, ובגלל זה הוא מתקיים. אחרי הרבה התלבטויות, כולל עם חברים ששכלו את הילדים שלהם. הם אמרו 'אתה חייב לעשות את האירוע הזה בשביל ללכד אותנו ולהסתכל קדימה'". 

נמרוד: "ה-7.10 היה אירוע משנה מציאות, באופנים שאת חלקם לדעתי עוד לא הבנו והפנמנו. אני בטוח שנצא מהכנס עם תובנות חדשות על איפה אנחנו נמצאים, בענף הנדל"ן ובכלל".

דן: "בסוף מה שמיוחד אצלנו בוועידה, שזה באמת אנשים בכירים, זה לא סלוגן. דווקא באירוע כזה יש לך את היכולת לקבל פרופורציה ותובנות שאיתם אתה יוצא קדימה להחלטות פרקטיות".

נמרוד: "עשינו הרבה שינויים ביחס לכנס המקור בעקבות האירועים, כשבערך 20% אחוז מהתכנים שיהיו באירוע, לא היו בכנס המקורי".

"יגיעו הגורמים הבכירים ביותר בתחום השקעות נדל"ן בארה"ב ומערב אירופה"

דן סיפר מעט על התכנים שצפויים מבחינת הכנס: "נושא המימון קרוב לליבי. אנחנו נמצאים באירוע מאוד משמעותי. יהיה פאנל מימון מאוד חזק, שבו אנחנו הולכים לתקוף את כל הנקודות בנושא המימון. יזם או גוף שפועל בעולם הזה צריך לדעת את כל החלופות, וזו האחריות שלנו להביא לידיעתו את כל החלופות והכלים. משיחות שאני מנהל, כ-50% מהפרויקטים המלווים נמצאים כיום בגמגום כזה או אחר, רחוקים מהתוכניות שלהם וזה מסוכן. יזם שנמצא בעלויות ביצוע גבוהות יותר, ובקצב מכירות לא כמו שהוא תכנן, צריך את השותף הזה, וניתן את הכלים הפרקטיים.

"לראשונה גם, בפאנל מרתק, ישתתפו מנהלי ההשקעות של הגופים המוסדיים. הפניקס, כלל, הראל איילון, שמנהלים עשרות מיליארדים והם שחקנים במימון אבל גם בעולם האקוויטים".

דן: "הפאנל היחיד שאני אנחה יהיה על נדל"ן בחו"ל. אני אוהב תמיד לראות מה קורה בעולם, באירופה, בארה"ב, זה תמיד נותן לך את הכלים לקחת את התובנות אלייך הביתה. הצלחנו להביא את האנשים הכי בכירים שעוסקים בהשקעות נדל"ן בארה"ב ומערב אירופה. אנשים שמנהלים  מיליארדי ועשרות מיליארדי דולרים, בעשרות אלפי יחידות במסחר, במולטי פמילי, והם יספרו איפה יש הזדמנויות"

נמרוד: "אנו רואים גם בתקופה הזו  מבצעי מימון מטורפים ללקוחות הקצה, לרוכשי הדירות. גם על הנושא הזה יהיה פאנל".

דן: "יהיה גם פאנל, היחידי שאני אנחה, על נדל"ן בחו"ל. אני אוהב תמיד לראות מה קורה בעולם, באירופה, בארה"ב, זה תמיד נותן לך את הכלים לקחת את ההשלכות אלייך הביתה. יזם צריך לדעת את כל החלופות הקיימות ולפעול בהתאם. זה פאנל שהולך להיות מאוד מעניין, הצלחנו להביא את האנשים הכי בכירים שעוסקים בהשקעות נדל"ן בארה"ב ומערב אירופה. אנשים שמנהלים  מיליארדי ועשרות מיליארדי דולרים, בעשרות אלפי יחידות במסחר, במולטי פמילי. הם יספרו איפה יש הזדמנויות. גם שם יש משבר בשל עליית ריבית, והוא גדול מאוד כי התנודתיות מאוד גדולה".

נמרוד: "זה עצוב להגיד, יש תחושה בציבור הישראלי בכלל ואולי גם במגזר העסקי שאנחנו על קרקע בוערת. הרפורמה המשפטית, המחאה הסוערת נגדה. ומרגישים שאולי לא כדאי  לשים את כל הביצים בישראל, ויותר ויותר חושבים על לפזר סיכונים. למקרה שמשהו לא טוב יקרה".

דן: "אני חייב לומר שיזמים ובניית הארץ זו ציונות במובן הכי טהור של המילה, ואני מקווה שיזמים טובים וראויים יבנו את הארץ כמה שיותר. זה חשוב לנו שיהיו פה אנשים איכותיים שלא יברחו למקום אחר".

נמרוד: "כשהתחלתי להנחות את השולחנות העגולים האלה, הייתי בטוח שמי ש"מרוויח" זה הציבור שיכול לשאול שאלות, ולדבר עם מקבלי ההחלטות ולקבל תשובות ישירות. היום אני מבין שמקבלי ההחלטות הם המרוויחים הגדולים ולהם זה חשוב יותר. הם שומעים עד כמה המדיניות שלהם עובדת ואיפה היא נתקעת. הם באים לא פחות לשמוע וזה מה שיפה בשיח הדו כיווני הזה"

דן: "מדינת ישראל גרועה בתכנון עתידי, אנחנו מאוד חלשים בזה, בגלל צורת השלטון והדרך שאנחנו חושבים כישראלים ויהודים, אנחנו לא טובים בלתכנן לטווח ארוך, וזה בעוכרינו. אנחנו תמיד פותרים את בעיות העבר או אלו שבוערות עכשיו ולא מתכננים קדימה, וזה מאוד עצוב לי. נגיד מה שקורה עם המטרו, הזגזוג הזה זה אסון בעיני, כל ממשלה באה ומשנה, אי אפשר לתכנן ככה ל-30 שנה קדימה, זה מאוד מסוכן".

דן: "כששואלים אותנו מה מיוחד בכנס שלנו, אז אחד הרגליים המרכזיות זה השולחנות העגולים. אני חושב שזה קריטי במדינה הזאת שהיא כ"כ בירוקרטית ועם אי ודאות, לייצר שיח פתוח עם הדרג הניהולי הבכיר, עם הגורמים והיזמים הרלוונטיים. עשינו את זה פעם ראשונה בשנה שעברה, חוץ משולחנות עגולים בשוטף אצלנו במשרד. אני חושב שאתה כיזם, עו"ד, שמאי, או כל בכיר בענף הנדל"ן, יכול להבין איפה הנקודות, החסמים אצלך, ולשבת עם אותה הנהלה - רמ"י, הרשות להתחדשות, ועדות ערר - ולהבין את החסמים, להעלות אותם לדיון ולפתור את זה , זה קריטי".

נמרוד: "כשהתחלתי להנחות את השולחנות העגולים האלה, הייתי בטוח שמי ש"מרוויח" זה הציבור שיכול לשאול שאלות, ולדבר עם מקבלי ההחלטות ולקבל תשובות ישירות. היום אני מבין שמקבלי ההחלטות הם המרוויחים הגדולים ולהם זה חשוב יותר. הם שומעים עד כמה המדיניות שלהם עובדת ואיפה היא נתקעת. הם באים לא פחות לשמוע וזה מה שיפה בשיח הדו כיווני הזה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נמרוד בוסודן קצ'נובסקימרכז הנדל"ןהחזית העירוניתכנס נדל"ןכנס נדל"ן באילת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...