בג"ץ דחה עתירה של תושבי דרום מזרח ת"א לחייב את העירייה להקים מקלטים ציבוריים או מיגוניות

מדובר בעתירה שהגישו שכונות כפר שלם, ידידיה, הארגזים ועזרא, ובה ביקשו מהעירייה ומפיקוד העורף להבהיר מדוע לא יקימו מחסות ציבוריים או מרחבים מוגנים ניידים בשכונותיהם. בג"ץ קבע כי אין עילה להתערבות: "העירייה פועלת באופן רציף לספק פתרונות מיגון"

שיתוף הכתבה
שופט בית המשפט העליון דוד מינץ (אתר בתי המשפט)שופט בית המשפט העליון דוד מינץ (אתר בתי המשפט)

בג״ץ דחה אתמול (ב') עתירה של תושבי כמה שכונות בדרום-מזרח תל אביב, שביקשה לחייב את פיקוד העורף ועיריית תל אביב-יפו להקים מקלטים ציבוריים או להציב מיגוניות או ממ"דים יבילים בכמה שכונות בדרום-מזרח העיר.

מדובר בעתירה שהגישו שכונות כפר שלם, ידידיה, הארגזים ועזרא, ובה ביקשו מהעירייה ומפיקוד העורף להבהיר מדוע לא יכינו תכנית להתקנת מקלטים ציבוריים, מחסות ציבוריים או מרחבים מוגנים ניידים בשכונות מגוריהם ובהתאם יציבו אותם לאלתר.

להחלטה המלאה של בג"ץ לחצו כאן 

בית המשפט קיבל את עמדת העירייה, שלפיה, בהיעדר כמות מספקת ברמה הארצית והיעדר שטחים מתאימים, לא רק שאין כל היתכנות מעשית להציב ממ"דים יבילים - אלא שגם הצבת מספר "סמלי״ של ממ"דים יבילים בשכונות, עלולה להיות מסוכנת, לגרום לתחושת מיגון שגויה, להתקהלות ולסכנות נוספות לציבור. 

התושבים טענו כי במרחק דקה וחצי אין מרחבים מוגנים שבהם יוכלו להשתמש וכי מספר המקלטים הציבוריים בשכונותיהם קטן. במענה של פיקוד העורף הוא ציין כי האזורים שלגביהם פנו העותרים מצויים מעבר לטווח שקבע פיקוד העורף להצבת מיגוניות, שהן פתרון שנועד לעוברי אורח במרחב הציבורי ולא לאוכלוסייה חסרת מיגון, וכי מיגונית אינה מרחב מוגן תקני, ובמקרה כזה הפתרון הכי מוגן שיש הוא חדר המדרגות או חלל פנימי בבית.

העירייה השיבה שפיקוד העורף הוא הגורם האחראי לתוכנית מיגון, וחזרה על טענותיו. כמו כן ציינה שיש מקלטים ברחבי העיר, כולל בשכונות העותרים והיא פועלת כל העת למציאת פתרונות מיגון, אך הצבת מרחבים מוגנים ניידים אינה ישימה ואינה נותנת פתרון הולם. העותרים בתגובה טענו שאין להם מענה הולם מלבד לשכב על הקרקע מחוץ לביתם. 

בית המשפט, תחת השופטים דוד מינץ, יעל וילנר ויחיאל כשר קבע כי "שיקולים כבדי משקל עומדים ביסוד סירובם של המשיבים להציב מרחבים מוגנים ניידים בעיר ובשכונות העותרים. לשיקולים אלה אף מצטרפים נתונים מהם עולה כי השימוש הנעשה במרחבים המוגנים הציבוריים ברחבי העיר הוא מועט מאוד. על כן, בהינתן תפיסת המיגון הקיימת וזמני ההתרעה הקצרים; ובשים לב לאמת המידה להתערבות בשיקול דעת הרשויות בעניינים מעין אלו כאמור לעיל – סירובם של המשיבים להציב מרחבים מוגנים ניידים ברחבי העיר אינו מגלה עילה להתערבותנו". בנוסף קבע בג"ץ שהאחריות למיגון הבתים היא של בעלי הבתים ולא של העירייה.

עוד קבע שהעירייה "פועלת באופן רציף ובשיתוף פעולה הדוק עם פיקוד העורף על מנת לספק פתרונות מיגון ציבוריים לכל תושבי העיר, ולשם כך משקיעה משאבים רבים". 

עיריית תל אביב מסרה שבמסגרת זו השקיעה בשיפוצם של למעלה מ-200 מקלטים ציבוריים; נערכו ביקורות של פיקוד העורף על מנת לוודא את כשירותם ואת אחזקתם התקינה של המקלטים על ידי העירייה; נערכו סקרי מיגון הנדסיים במאות חניונים תת-קרקעיים לצורך איתור החניונים המתאימים לשמש כמחסים ציבוריים בשעת חירום, ובהתאם אושרו למעלה מ-150 חניונים כאמור; ננקטו צעדים כדי לייעד מראש תחנות תת-קרקעיות של הרכבת הקלה כמחסים ציבוריים המונים; ואושרה תוספת תקציב (של 50 מיליון שקל) לטובת תכנון והוספת שטחי מיגון לגני ילדים בעיר, אשר יוכלו לשמש אף הם כמחסה ציבורי. 

מתושבי שכונות דרום מזרח תל אביב יחד תנועה ישראלית נמסר: "צר לנו על החלטת בית המשפט העליון לדחות את העתירה. בית המשפט אמנם דחה את העתירה, אבל ציין בהחלטתו כי ככל שימצא שיש פערים משמעותיים בין שכונות דרום מזרח העיר ליתר השכונות בעיר, העירייה צריכה לפעול לתת מענה מתאים. הרקטות שנורו אתמול לעבר תל אביב לאחר חודש של שקט במרכז הארץ, ממחישות שוב את הסכנה שנמצאים בה תושבי השכונות המדוברות.
תושבי דרום מזרח העיר מתכוונים לדרוש כעת מהעירייה, בהתאם למה שנכתב בהחלטה, לבחון את מצב המיגון ביחס לאיזורים אחרים בעיר. לא נרפה עד שנקבל מהעירייה את המענים לשמירת הביטחון האישי שלנו ושל ילדינו". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מיגון מבניםתל אביבבג"ץכפר שלםמיגוןמקלט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...