רמ"י פרסמה מכרזים לבניית כ-1,400 יח"ד בניגוד לעמדת עיריית י-ם - שקוראת ליזמים לא לגשת

התנגשות נוספת בין רמ"י לעיריית י-ם, בעקבות פרסומם אתמול (א') של 6 מכרזים חדשים בבירה. זאת לטענת רמ"י בשל העלייה החריגה במחירי הדיור בעיר והמחסור בקרקעות. לשניים מהמכרזים, במורדות משואה ונחל רוממה, הביעה העירייה בעבר התנגדות נחרצת. ראש העירייה משה ליאון דורש ממנכ"ל רמ"י ינקי קוינט: "הנכם נדרשים למשוך את המכרזים לאלתר"

שיתוף הכתבה
ראש העיר ירושלים משה ליאון, על רקע בית החולים הדסה והקרקעות הסמוכות לו (ראובן קופיצ'ינסקי, שאטרסטוק)ראש העיר ירושלים משה ליאון, על רקע בית החולים הדסה והקרקעות הסמוכות לו (ראובן קופיצ'ינסקי, שאטרסטוק)

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה אתמול (א') ששה מכרזים לבניית 1,383 יח"ד בירושלים. חמישה מהם הם מכרזי ייזום, כלומר מכרזים בהם משווקת קרקע לא מתוכננת, ואת התכנון על החברה הזוכה לקדם בעצמה. המכרזים פורסמו בשכונות מורדות משואה, רוממה, קטמונים, תלפיות ואבו טור. רק מכרז אחד, לבניית 27 יח"ד בשכונת מקור חיים, הוא מכרז רגיל.

לגבי שניים מהמכרזים, לבניית 500 יח"ד בשכונת מורדות משואה ובניית 328 יח"ד באזור נחל רוממה, הביעה העירייה התנגדות נחרצת. בעקבות הפרסום שלח ראש העירייה משה ליאון מכתב זועם למנכ"ל הרשות ינקי קוינט ובו דרש את משיכתם של שני המכרזים האמורים, ואיים כי אם לא תעשה כן תיידע העירייה את היזמים כי לא תאפשר קידום בניה באזורים אלה.

עוד תקף ראש העיר המכהן את אמירת רמ"י בהודעה שהוציאה היום, לפיה פרסום המכרזים בא על רקע עליית מחירים חריגה בעיר. "הדהימה אותנו הטענה שבכותרת הפרסום לפיה מכרזים אלה יצאו לנוכח עלייה חריגה במחירי הדיור בירושלים", כתב ליאון, "אין טענה שגויה ומטעה יותר מזו". עוד ציין כי השנה החתמו בעיר היתרים לבניית 7,500 דירות וכי בשנה הבאה ייחתמו היתרים לבניית 8,000 יח"ד נוספות, "עובדות הידועות לך היטב".

מדובר בהתנגשות שלישית במספר בתוך כשבועיים בין רמ"י לעיריית ירושלים, אשר התנגדה בשבועות האחרונים לכמה ממהלכיה של רמ"י בעיר. האחד הוא חתימת ההסכם עם המרכז הרפואי הדסה עין כרם, במסגרתו מבקשת רמ"י לקדם באזור בנייה של כ-10,000 יחידות דיור. גם למכרז בשכונת מורדות משואה מתנגדת העירייה בתוקף.

מכרזים במורדות משואה, תלפיות וקטמונים

במורדות משואה מדובר במכרז יזום לתכנון ופיתוח קרקע לבניית 500 יח"ד במתחם שהוא חלק מתוכנית פארק קק"ל ההממוקמת בדרום מערב ירושלים, מצפון לשכונת גילה ומדרום לשכונת מנחת גבעת משואה, המתפרשת על כ-960 דונם. מדובר במתחם אחד במכרז במחיר מינימום של 4,830 שקלים למ"ר, ועבור הרשאה לתכנון והוצאות פיתוח 132.55 מיליון שקל.

מנכ''ל רמ''י ינקי קוינט (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)מנכ''ל רמ''י ינקי קוינט (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

במשה ברזאני בתלפיות מדובר במכרז ייזום להתקשרות בחוזה חכירה לתכנון ולבניית כ-400 יח"ד במתחם אחד בן חמישה מגרשים. מחיר המינימום הוא 19.92 מיליון שקל על הקרקע, והוצאות פיתוח בסך 34.29 מיליון שקל. מדובר במגרשים בתלפיות מזרח, שעוברים שינוי ייעוד מדרך ושטח ציבורי, למגורים.

מכרז נוסף הוא במתחם נחל רוממה בשכונת רוממה, לבניית 328 יח"ד מסחר ושימושים ציבוריים. המתחם הוא בבעלות משותפת של רמ"י, עיריית ירושלים ובעלים פרטיים. חלקה של המדינה במתחם הוא כ-62%, שהם כ-328 יח"ד. מדובר במתחם אחד בן שלושה מגרשים במחיר מינימום של 8,511 שקל למ"ר, הוצאות פיתוח 26.97 מיליון שקל ותשלום בגין הרשאה לתכנון 70.72 מיליון שקל. עדיין אין תוכנית מאושרת. 

מכרז ייזום נוסף הוא בשכונת גונן ב' (קטמונים) למתחם המיועד לתכנון לבניית 120 יח"ד ברחוב בן דוסא (וואלג'ה לשעבר),אשר הינו חלק מתוכנית 4508 להתווית גשר הרכבת משכונת פת לאזור התעשיה תלפיות הממוקמת ממערב לאזור התעשיה תלפיות, מדרום לשכונת פת ומזרחית לשכונת בית צפאפא, ומתפרשת על שטח של 88 דונם. מחיר מינימום 5.68 מיליון שקל לקרקע בשטח 1.6 דונם והוצאות פיתוח של 3.47 מיליון שקל. 

באבו תור מדובר במכרז ייזום המיועד לתכנון ובניית 8 יח"ד ברחוב המפקד. מחיר המינימום לקרקע הוא מיליון שקל והוצאות פיתוח 237,632 שקל. כיום בשטח התוכנית תוכנית לסלילת דרכים בלבד. 

המכרז האחרון הוא מכרז פומבי רגיל על קרקע לבניית 27 יח"ד ברחוב הפרסה בשכונת מקור חיים בעיר. יעוד המגרש הינו מגורים, מסחר ותעסוקה והוא חלק מתכנית המתפרשת על שטח של כ-3.4 דונם שעיקרה הקמת בניין למגורים, מסחר ותעסוקה ברחוב. 24% משטח המגרש הוא בבעלות מדינת ישראל במשותף עם בעלים פרטיים. מחיר המינימום הוא 46.53 מיליון שקל על הקרקע בשטח כחצי דונם והוצאות פיתוח 563 אלף שקל. על המגרש חלה תוכנית לבניין מגורים המשולב בכ-2,500 מ"ר לתעסוקה ומסחר בשלוש קומות ועוד 500 מ"ר למבני ציבור.

"הנכם נדרשים למשוך את המכרזים"

אלא שפרסומם של מכרזים אלה, בתוספת האמירה אודות עליית מחירי דירות חריגה בעיר, עורר כאמור את זעמו של ראש העיר. "הופתעתי לגלות כי למרות שהרשות מכירה את מדיניותי ומדיניות העירייה בכל הנוגע לשטחים הירוקים והפתוחים ולצורך להגן על הטבע והסביבה, ולמרות הודעתי הברורה כי עיריית י-ם רואה בקידום תוכניות במבואות משואה מעין 'התנקשות' בטבע ובסביבה, בחרה הרשות לצאת במכרז בניגוד גמור לעמדת העירייה ולעמדתי", כתב במכתבו לקוינט.

"אשר על כן, הנכם נדרשים למשוך את המכרזים בכל הנוגע למורדות משואה ונחל רוממה לאלתר. אם לא תעשו כן, תיאלץ עיריית ירושלים ליידע את הציבור ואת היזמים כי מי שייגש למכרזים אלו יניח את כספו על קרן הצבי ובכל אופן נוודא כי מדיניות העירייה שלא לאפשר קידום תוכניות אלה ידועה לכל".

מרמ"י נמסר בתגובה: "לאור עליית המחירים הגבוהה בירושלים בניגוד לירידת המחירים בשאר אזורי הארץ, רמ"י מגדילה את ההיצע בירושלים ומשווקת מאות יחידות דיור בעתודות הקרקע האחרונות לבניה באזור ירושלים. התחדשות עירונית בהיקפים הנבנים אינה מספקת את הביקושים ועליית המחירים היא הראיה לכך.

"על אף שעירית ירושלים מפרה פעם אחר פעם את הסכם הגג שנחתם עימה ואת הסיכומים שנערכו איתה, אנו סמוכים ובטוחים כי העיריה תפעל בהתאם לדין ותחתום על היתרים בתוכניות מאושרות, אך ככל שהיא לא תפעל כך - ליזמים עומדת האפשרות לפנות לוועדת ערר ולרשות רישוי ארצית". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ינקי קוינטמכרזיםירושליםרמ"יקטמוניםמכרזי רמ"י
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...