הקבוצות חוזרות: ברקת העניקה ליווי בהיקף של 300 מיליון שקל לחמש קבוצות רכישה

העסקה האחרונה, בהיקף של 30 מיליון שקל, נחתמה מול קבוצה שמקימה בניין בכפר סבא הירוקה. המנכ"ל עדי גזית: "שוק הקבוצות מתעצם על רקע העלייה בריבית. יזמים שעסקו בעבר בארגון קבוצות יחזרו לתחום, ויזמים חדשים ייכנסו"

שיתוף הכתבה
עדי גזית, מנכ"ל ברקת, על רקע כפר סבא הירוקה (אלי דסה, שאטרסטוק) עדי גזית, מנכ"ל ברקת, על רקע כפר סבא הירוקה (אלי דסה, שאטרסטוק)

חברת ברקת העניקה בחצי השנה האחרונה מימון ל-5 קבוצות רכישה בסך כולל של כ-300 מיליון שקל, כך נודע למרכז הנדל"ן. מדובר באינדיקציה נוספת לגידול בשוק קבוצות הרכישה, על רקע עליית הריבית. במסגרת העסקה האחרונה שנחתמה, העמידה החברה בניהולו של עדי גזית מימון לקבוצת רכישה בכפר סבא להקמת בניין מגורים, בהיקף של עד 30 מיליון שקל, שישמש את הקבוצה הרכישה, המורכבת מ-34 בעלי זכויות לשם הקמתו של בניין מגורים בן 6 קומות ו-22 דירות. הליווי ניתן לתקופה בת 3 שנים.

בחודשים האחרונים העמידה ברקת מימון לשלוש קבוצות רכישה נוספות. לגדולה שבהן, בת 132 לווים, הוענק ליווי בהיקף של 25 מיליון שקל לטובת הקמת פרויקט בשכונת פארק הים בבת ים. הפרויקט כולל 2 מגדלי מגורים בני 19 קומות, המשולבים במבנה מקשר בן 3 קומות מעל קומת קרקע. בסך הכל כולל הפרויקט 156 דירות.

בנוסף, העמידה ברקת הלוואת גישור וליווי בגובה של 50 מיליון שקל ל-12 חברי קבוצת רכישה , לטובת רכישת קרקע להקמת פרויקט מסחר, משרדים ומגורים ברחוב האתרוג בגבעת שמואל. משך הליווי הכולל הוא כשנה וחצי. עוד לאחרונה, העמידה החברה מסגרת אשראי של כ-20 מיליון שקל לקבוצה המקדמת בניית 12 דירות בהוד השרון.

עסקות אלה מתווספות לעסקה נוספת שעליה דיווחה החברה באוגוסט השנה שבמסגרתה נרתמה ברקת לעזרת 162 חברי קבוצת רכישה שהיו חתומים על קבלת מימון מחברת טריא שנקלעה לקשיים, לצורך השלמת פרויקט 'אור וברכה' - פרויקט מגורים בשכונת מורדות גילה בירושלים. ברקת העניקה לקבוצה מימון ליווי בסך כולל של כ-140 מיליון שקל להשלמת הקמת פרויקט מגורים שיכלול 3 בניינים בני 4 קומות, שבמסגרתו ייבנו 120 יח"ד ושמונה קומות חניון תת קרקעיות.

מימון בסך כולל של 140 מיליון שקל. הדמיית פרויקט אור וברכה בירושלים (מיכל שטראוס) מימון בסך כולל של 140 מיליון שקל. הדמיית פרויקט אור וברכה בירושלים (מיכל שטראוס)

"להרבה יזמים נוח יותר לארגן קבוצות רכישה מלקחת סיכון יזמי" 

חברת המימון ברקת, בשליטת יו"ר החברה רוני בירם, גיל דויטש והמנכ"ל עדי גזית, מתמקדת בהלוואות לקבוצות בעלי קרקע ויזמים לצרכי ליווי הקמה, גישור והשלמות הון של פרויקטי נדל"ן.

מנכ"ל ברקת, עדי גזית: "בעולם הליווי של קבוצות הרכישה, הסיכון נמוך מהותית מליווי יזמי. ראשית, אין שאלה לגבי השיווק, כל הדירות מכורות מראש, וכל הנושא של האטה במכירות וירידה במחירים לא רלוונטי. שנית, יש פיזור אינהרנטי של החוב בין הרבה מאוד ידיים. כל משק בית לווה מיליון שקל במקום גוף אחד שלווה מאה מיליון שקל, וזה הרבה פחות מסוכן"

לדברי גזית, קבוצות הרכישה, שבשנה וחצי אחרונות קצת פחות התבלטו בשוק, הולכות להתעצם ולהיבנות יותר ויותר, בעיקר בשל הריבית שעלתה. "הרבה יזמים מצויים במצב שבו לארגן קבוצות רכישה נוח יותר מלקחת את הסיכון היזמי. יזמים שעסקו בעבר בארגון קבוצות רכישה יחזרו לזה, וגם יזמים שלא עסקו בזה ייכנסו לתחום. בעבר רמ"י אפשרה להתארגנויות של קבוצות רכישה לגשת למכרזים. הניסיון הזה נבלם בתקופה האחרונה, ואין לי ספק שיאפשרו את זה.

"יש גם הבשלה של קרקעות שקרתה בשנתיים האחרונות, כמו עסקת הדגל שלנו בכיכר המדינה שבה בעלי הקרקע התאחדו, לצד מתחמים נוספים כמו מתחם האלף בראשון לציון, שדה דב וגלילות. אלו קרקעות שעכשיו מבשילות - בחלק מהן יעשו עסקאות קומבינציה ובחלק תהיה התארגנות בעלים - שמבחינה משפטית זה כמו קבוצות רכישה. ברקת היא מחלוצות המימון החוץ הבנקאי לקבוצות".

עולם קבוצות הרכישה נחשב לפחות מוסדר רגולטורית. איך אתם מנהלים את הסיכון?
"בעולם הליווי של קבוצות הרכישה, הסיכון נמוך מהותית מליווי יזמי. ראשית, אין שאלה לגבי השיווק, כל הדירות מכורות מראש, וכל הנושא של האטה במכירות וירידה במחירים לא רלוונטי. שנית, יש לך פיזור אינהרנטי של החוב בין הרבה מאוד ידיים. כל משק בית לווה מיליון שקל במקום גוף אחד שלווה מאה מיליון שקל, וזה הרבה פחות מסוכן. נותרת עם הסיכון הקבלני, אבל שני הסיכונים המהותיים יורדים מהפרק. לצד זה נדרשים פה הרבה מקצועית, ידע, וניסיון".

ואיך אתם מזהים שאין לפניכם עוד מקרה רום כנרת או ענבל אור?
"זה נבדק פרטנית פר עסקה. אנחנו תמיד דואגים לוודא מי מארגן את הקבוצה, מי מנהל אותה, את הקבוצה עצמה, מבחינה משפטית, זכויות קנייניות וכדומה, בדיקות אלמנטריות. זה שיש גופים שלוקחים סיכון זו בעיה בפני עצמה".

מה קורה מאז תחילת המלחמה?
"בשבועיים וחצי הראשונים הייתה הקפאת פעילות בכל הארץ באופן כללי, אבל חוזרים לפעילות, בכל יום שעובר אנחנו מרגישים את הביקושים לאשראי. יש לא מעט פניות מיזמים להלוואות גישור או ליווים מלאים בהתחדשות עירונית. ניכר שיש לחץ מצד היזמים, אבל אני מזכיר שנכנסנו למלחמה עם משבר פיננסי של הריביות הגבוהות, נכנסו לא טוב למלחמה. השוק חוזר אך לא בעצימות מלאה.

"בהקשר הפרטי שלנו, החזרנו כמעט את כל הפרויקטים לפעילות. אבל זו מצוקה שעדיין קיימת, במיוחד בקרב יזמים קטנים ובינוניים שבחשיפה גבוהה מבחינת יכולות פיננסיות. אם יש להם חודש-חודשיים עיכוב בפרויקט, זה סופר מהותי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עדי גזיתברקתקבוצות רכישהליווי בנקאימימון נדל"ןכפר סבא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...