המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ בוחן עוד דרמה בנושא היטלי ההשבחה

קמיניץ שוקל להפוך את היטל ההשבחה למס אמת, שלא תהיה אבחנה בין אירוע משביח למועד התשלום • "הקלות הבנייה הן פתח לשחיתות, רעה חולה"

שיתוף הכתבה
ארז קמיניץ ועו"ד צבי שובארז קמיניץ ועו"ד צבי שוב

"השאיפה שלנו היא להפוך את היטל ההשבחה למס אמת, ושלא תהיה אבחנה בין אירוע משביח למועד התשלום. אנו רוצים לאחד בין המועדים האלה, בין הוצאת ההיתר למכר". כך חשף היום (ג') ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. 

נסביר, כי מועד חיוב היטל ההשבחה וזהות החייב יצרו עיוותים רבים ומחלוקות רבות בפרויקטי בנייה רבים וכשיזם שוקל כדאיות כלכלית של פרויקט, או בעל דירה בוחן למכור את הנכס שלו, לא ממש ברור אם יחויבו בהיטל וכמה יצטרכו לשלם. מס אמת הוא מס שעשוי לפתור את העיוות הזה, היות והוא הכי קולע למחצית מההשבחה האמיתית של הקרקע ומבטל את הפערים שנוצרים בגלל פער הזמנים שבין הוצאת ההיתר למועד מימוש עסקת המכר.

קמיניץ אמר את הדברים בראיון אחד על אחד עם עו"ד צבי שוב , במסגרת יום עיון בנושא תכנון ובנייה של הניוזלטר המשפטי, "עו"ד על נדל"ן"  שנערך ביוזמת משרד צבי שוב שמתמחה בתחומי התכנון והבנייה והתחדשות עירונית.

המשנה ליועמ"ש הודה כי "הדין לא מספיק ברור, ודין לא ברור מייצר עבודה לעורכי דין אבל לאזרח פחות. התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה מחייבת תיקון חקיקה בנושא היטל ההשבחה ובית המשפט מוצף בשאלות האלה. יש נושאים רבים שלא ברורים עד הסוף ואנחנו מחדשים את הדיון עליהם", לדבריו.

קמיניץ נשאל גם האם 50% מההשבחה הוא תשלום גבוה מדי ואמר כי "היטל השבחה הוא חלק מהותי באבחנה השמאית שדנה בשאלות של כלכליות וכדאיות למימושה של תכנית. שאלת גובה ההיטל נוגעת לנושא איזון הזכויות ויש לאזן אותה עם אינטרסים אחרים. אנו תומכים בתיאוריות שמתייחסות לקניין בהיבט החברתי שלו ולמרות שזכות הקניין היא זכות גבוהה, צריך לתת דין וחשבון גם לאחריות חברתית. שאלת גובה ההיטל הגעת יותר למשפטנים מאשר לקובעי מדיניות, ואנו צריכים לעשות חישוב האם גובה ההיטל כפי שהוא, יותר פוגע או עוזר. 

"יש גם אנשים שטוענים ש-50% זה נמוך מדי, אנו צריכים לחשוב גם מה המשמעות של תוצר זה לכיסה של הרשות המקומית - צריך לקחת בחשבון את הספקטרום כולו ולראות מה מקורות ההכנסה של הרשות המקומית ולבדוק מה היא מטילה על יזמים ובעלי הקרקע במקומות אחרים. צריך גם לקחת בחשבון מהן המטלות שחלות על הרשות, מטלות שרק הולכות ומתרבות בשל דרישות הציבור לאיכות חיים גבוהה. אנשים רוצים שירותים ברמה גבוהה יותר, וזה עולה כסף לרשות, וארנונה למגורים לא מכסה על כך. לסיכום, השאלה אם להגדיל את היטל ההשבחה או להפחית היא גם שאלה של מה זה עושה ברמה הכללית לשלטון המקומי", אמר קמיניץ.

"הקלות בנייה הן רעה חולה" 

- עו"ד שוב: לאחרונה עלה בתקשורת נושא מחיר למשתכן: האם הזוכים יכולים להתנגד לתוספות בנייה בפרויקטים או לא. המגמה כיום של הממשל היא לבטל את הקלות הבנייה, אבל האם אנחנו לא פוגעים כך באזרחים? 

קמיניץ: "עול ההקלות בגלל היותו פרטני ונקודתי הוא פתח לתופעות של שחיתות ויש קושי בהבנה מדוע ניתנת הקלה כזו ליזם אחד וכזו לאחר. זוכי מחיר למשתכן לא מקבלים כלום באופן קונקרטי, הם לא יודעים באיזה מבנה או קומה יגורו, אפילו לא מספר החדרים בהם יזכו. הם יודעים רק את מיקום התכנית והמחיר למטר. הזוכים בסך הכל זכו באופציה ואין להם אפשרות להתנגד ומכאן נבעה ההחלטה שלנו. הותמ"ל מוציא היתרי בנייה ואני מאוד מזדהה עם המהלך של מנהל התכנון , נכון להגיע לעולם שלא יהיו הקלות, הקלות הן רעה חולה ולחוק אין תשובות ברורות להן".

המשנה ליועמ"ש נשאל גם על חוות הדעת שפירסם בשנה שעברה בנושא תכנית כוללנית וחישוב היטל ההשבחה כשיש מספר תוכניות הרלוונטיות לאותה הקרקע, ואמר כי "חוות הדעת היא לא משהו שרצינו להוציא אלא נדרשנו להוצאתה. תיקון 126 הגיע לעולם מתוך הבנה שלנו שיש אירוע לא צודק שהציבור נחשף אליו. תכנית מתאר כוללנית היא לא תכנית שמייצרת השבחה באופן עקרוני מאחר ולא מדובר בתכנית מפורטת וכן לא מדובר באירוע מס, ולכן לא חשבנו שצריך לגבות בגינה היטל השבחה . אבל עלה קושי שהציב השלטון המקומי שבתכניות מתאר חדשות שקידמו עיריות, נטען שהן מפורטות יותר וניתן לייצר בגינן השבחה ברמה מסוימת. בסופו של דבר לדעתנו חוות הדעת לא סותרת את הלכת בית המשפט בנושא פמיני וניתן לאפשר גם גבייה במקרים מסוימים של תכנית מתאר כוללנית".

נושא נוסף שהעלה עו"ד שוב, הוא החובה להקצות לעירייה שטחים לצורכי ציבור בפרויקטי בנייה חדשים, והאם זה לא כמו להתייחס לציבור כ"פרה חולבת". קמיניץ השיב כי "בהתחשב בתחזיות לגידול הדמוגרפי, חייבים לבנות לגובה, רק לגובה. ממשלת ישראל לא הצליחה לפזר אוכלוסייה לצפון ולדרום והעם מתעקש לגור במרכז, וזה חלק משמעותי מהסיבה לעליית המחירים. אבל מניין ניקח את צרכי הציבור שמדינה מודרנית רוצה בהם? שטח כבר לא נשאר ולכן אין דרך אחרת אלא בתחתית המגדל המתהווה – שהיזמים ישרתו את הקהילה שעבורה נבנים המגדלים האלה. אין מנוס מלייצר הסדר משפטי שיתמוך בשימושים המעורבים האלה", אמר קמיניץ. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארז קמיניץעו"ד צבי שובהיטל השבחהמחיר למשתכן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...