רמ"י בתגובה לעצירת עבודות הפיתוח ביהוד: "הפרה בוטה של הסכם הגג"

חודש וחצי לאחר הודעת ראש העירייה יעלה מקליס על עצירת עבודות הפיתוח בשכונת גדות, בטענה כי רמ"י אינה עומדת בהתחייבותה להקצאת קרקע משלימה להתחדשות, מאשים אותה מנהל מרחב מרכז ברשות בפגיעה בתושביה הממתינים לפתרונות דיור, ואף עדכן כי רמ"י תוציא מגרשים נוספים לשיווק במקום. לאחרונה פרסמה הרשות להתחדשות חוו"ד לפיה יש לסבסד את מתחמי ההתחדשות במרכז יהוד ב-65 מלש"ח כדי להביאם לכדאיות כלכלית

שיתוף הכתבה
יעלה מקליס וינקי קוינט (עמי ארליך, יוסי אלטרמן וגיל מגלד)יעלה מקליס וינקי קוינט (עמי ארליך, יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

חודש וחצי לאחר הודעתה של ראש עיריית יהוד מונוסון יעלה מקליס כי היא עוצרת את עבודות הפיתוח להקמת השכונה החדשה "גדות" בעיר, מאשימה אותה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ב"הפרה בוטה של הסכם הגג" אשר נחתם בין הצדדים בשנת 2019, וכן בפגיעה בבני עירה שזכו בהגרלות מבצעי המכר של המדינה כבני מקום, וממתינים לפתרונות דיור בעיר. במכתב שנשלח בשבוע שעבר ע"י מנהל מרחב מרכז ברמ"י, נסים אברהם, הוא אף עדכן את מקליס כי על אף עמדתה, רמ"י מתחילה לקדם בימים אלה הליכי שיווק נוספים, הן בגדות והן במתחם מגשימים.

מוקד המחלוקת הוא קרקע משלימה עבור השכונות הוותיקות בעיר, שאותה לטענת מקליס נמנעת רמ"י מלהקצות, וזאת בניגוד להתחייבויותיה. בחודש ספטמבר הודיעה מקליס למנכ"ל רמ"י ינקי קוינט כי היא מפסיקה את עבודות הפיתוח בשכונת גדות, הממוקמת ממערב ליהוד ודרומית לסביון, בה נבנות כ-4,000 דירות, וזאת עד לקבלתה של קרקע משלימה הנדרשת ליצירת כלכליות בשלושה מתחמי התחדשות בעיר: קדושי מצרים, ביאקובסקי והרצל. במתחמים המדוברים אושרה ב-2022 תוכנית פינוי בינוי על ידי הוותמ"ל, הקובעת את בנייתן של 1,154 דירות חדשות במקום 332 דירות ותיקות.

במכתבה טענה ראש עיריית יהוד כי הסיבה העיקרית שבגללה חתמה על הסכם הגג, היא "התחייבות המדינה להקצות קרקע משלימה בהיקף של כ-15% מסך הדירות שישווקו לטובת מימוש פרויקטים להתחדשות עירונית במרכז העיר", וכי "למרות שהמדינה שיווקה חלק משמעותי מיחידות הדיור בשכונה, טרם מומשה ההתחייבות לקבלת קרקע משלימה למימוש פרויקטים ענקיים של התחדשות עירונית במרכז העיר".

"עצירת העבודות - פעולה שלא בתום לב" 

מכתבה של מקליס נשלח לאחר שבחודש אוגוסט יצאה חוות דעת מטעם סגנית מנהלת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עינת גנון, לפיה בדיקה כלכלית עדכנית מצאה כי הרווח היזמי ללא הקצאת קרקע משלימה עומד על 12.3%, וכי על מנת להביא את הפרוייקט לכדאיות כלכלית, נדרשת השלמה של 64.65 מיליוני שקלים, שיביאו את הרווח היזמי ל-16%.

במכתבו טען נסים כי מדובר בעמדה חדשה של הרשות להתחדשות וכי לרמ"י כלל לא ניתן זמן להגיב לה. "עד לספטמבר 23, עמדת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית היתה כי אין צורך בקרקע משלימה למתחמים וכי קיימת כדאיות כלכלית מספקת ע"מ שיישאו את עצמם. המלצה זו (חוו"ד העדכנית של גנון, נ"ב), שהתקבלה בתקופת החגים, אמורה להיבחן ע"י הגורמים הרלוונטיים ברמ"י... טרם יבשה הדיו על מכתב ההמלצה ששלחה הרשות להתחדשות עירונית , בחרת לשלוח את המכתב שבסימוכין ולפעול בניגוד גמור להסכם הגג".

עוד ציין נסים כי כפי שסוכם מולה, ישנו מגרש "משוריין" במתחם גדות לטובת קרקע משלימה עבור מתחמי ההתחדשות, ככל שיהיה בכך צורך. "בנסיבות אלו, מכתבך המודיע על עצירת העבודות בשכונת גדות מהווה הפרה בוטה של הסכם הגג ופעולה שלא בתום לב".

מעיריית יהוד מונוסון נמסר בתגובה: "עיריית יהוד מונוסון מעולם לא ביטלה את הסכם הגג, היא בסך הכל מבקשת מרמ״י ליישם אותו לטובת הציבור. למרות ההתפלפלות במכתבה של רמ"י, היא לא עומדת בהתחייבויותיה ומעכבת את הקצאת הקרקע המשלימה באופן מיידי, לטובת קידום פרויקטים של התחדשות עירונית במרכז העיר על חשבון תושבים המצפים למימוש הפרויקטים. את הצורך הזה קבעה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והוא חיוני לקידום מהיר של הפרויקטים בעיר.

"מלחמת חרבות ברזל הדגישה את הצורך המיידי לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית במיוחד שמדובר במבנים ללא מרחב מיגוני. בשעה זו, כל מוסדות המדינה צריכים להיות מגויסיים. אנו פונים לרמ"י לכנס ללא דיחוי ועדה משותפת עם הגורמים העירוניים ליישור המחלוקות ולא להתעסק במכתבים עם ניחוח פוליטי ולא מקצועי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רמ"ייהודהתחדשות עירוניתיעלה מקליספיתוחותמ"להרשות הממשלתית להתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...