התאחדות האדריכלים תסייע בחינם בבניית ממ"דים בצמודי קרקע

בעקבות כוונת המועצה הארצית לאפשר פטור מהיתר להקמת ממ"ד, הודיעה היום (ה') התאחדות האדריכלים תעניק ללא תשלום ליווי מקצועי לאזרחים לטובת הקמת מרחבים מוגנים לצמודי קרקע. "יבטיח שהמבנה עומד בתקני איכות מחמירים ויאפשר בקרה על העלויות". בשבוע הבא תקיים ועדת הפנים של הכנסת דיון על ענף הבנייה

שיתוף הכתבה
פגיעת רקטה בבית באשקלון (פיקוד העורף) פגיעת רקטה בבית באשקלון (פיקוד העורף)

התאחדות האדריכלים מתגייסת להעניק סיוע וליווי מקצועי לאזרחי ישראל לטובת הקמת מרחבים מוגנים לצמודי קרקע בהליך מהיר, ללא תשלום. זאת לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה השבוע תוכנית למתן פטור מקבלת היתר בנייה לצורך הקמת מרחב מוגן דירתי, לדירות המצויות במבנים של עד שתי קומות, או ליחידת דיור צמודת קרקע - דבר שיזרז משמעותית את משך הבנייה. יש לציין כי אישור התוכנית אינו סופי, וכי יש אפשרות להגשת השגות על המעלך עד מוצ"ש.

במקביל, העבירה המועצה תוכנית נוספת להשגות הוועדות המחוזיות והציבור, שצפויה גם היא לקצר משמעותית את הזמן שלוקח להקים ממ"ד בבניינים משותפים ובמבני ציבור בכל הארץ. גם תוכנית זו צפויה להיות מאושרת.

יו"ר ארגון קבלני ת"א והמרכז: "נזק בלתי הפיך לענף, כולם בלחץ אטומי ואף אחד לא רוצה להקשיב"

"הליווי המקצועי יעזור לבעלי הבתים למקם את הממ"ד בצורה הטובה ביותר על פי תנאי השטח, יבטיח שהמבנה עומד בתקני איכות מחמירים ויאפשר בקרה על עלויות הבנייה, כדי שאיש, חלילה, לא ינצל את מצוקתם ויגבה מהם מחירים מופקעים", כתבה יו"ר התאחדות האדריכלים בישראל, האדריכלית ארנה אנג'ל, במכתב ששלחה אתמול (ד') ליו"ר ועדת הפנים, יעקב אשר.

עוד כתבה כי "לאור הכוונה המסתמנת של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר תהליכים מהירים להקמת ממ"דים, אנו בהתאחדות האדריכלים מבקשים לרתום בהתנדבות את הידע המקצועי ויכולות התכנון של חברינו להוצאה לפועל של הקמת ממ"דים חדשים עבור בתים פרטיים שאינם ממוגנים. "כאנשי תכנון, חשוב לנו שהיוזמה המבורכת הזו לא תוביל לאישור תוכניות למבנים שממוקמים בצורה לא מיטבית ושאינם מתוכננים באיכות הגבוהה ביותר. לכן, התאחדות האדריכלים יוצאת ביוזמה של גיוס אנשי תכנון מעולים, אשר יוכלו ללוות חינם אין כסף בעלי בתים צמודי קרקע המעוניינים להקים באופן מידי ממ"ד בשטחם".

התוכניות של המועצה הארצית - שינוי דרמטי מהמצב הקיים  

דוברו של יו״ר ועדת הפנים, יעקב אשר, מסר הבוקר (ה') למרכז הנדל"ן כי בשבוע הבא יתקיים דיון בוועדה ״בעניין הסרת החסמים ומתן פתרונות בתחום התכנון והבניה לשם התמודדות עם אתגרי המלחמה בתחומים אלה״. ואכן דיון שכזה נקבע בזריזות ליום שלישי הבא, וישתתפו בו גם ראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, ומנכ"ל מנהל התכנון , רפי אלמליח. מיד לאחר הדיון הזה, יתקיים דיון בנוגע למחסור בעובדים זרים בענף התשתיות והבנייה בשיתוף הוועדה המיוחדת לעובדים זרים.

התוכנית הראשונה שכבר אושרה, מהווה בשינוי דרמטי למצב הקיים היום, והתיקון יאפשר בין היתר את הקמת הממ"ד גם אם לא נותרו במגרש שטחי בנייה. עם זאת, הפטור מהיתר יתאפשר רק אם אין סטייה אחרת מהוראות התוכנית החלה במגרש. בקשה על כוונה לביצוע עבודה לפי תקנה זו, תוגש על ידי עורך בקשה, לאישור הרשות המוסמכת - במקרה הזה פיקוד העורף - טרם תחילת ביצוע העבודות. לבקשה יצורף אישור מאת מהנדס מבנים רשום או הנדסאי מבנים, לפיו הבקשה תוכננה בהתאם לכל התנאים הקבועים בתקנות. פיקוד העורף יבדוק את הבקשה בתוך 14 ימי עבודה, ויודיע למבקש על אישור הבקשה או דחייתה. 

התוכנית השנייה היא תיקון לתוכנית המתאר הארצית למיגון הצפון (תמ"א/40/א/1),שאושרה בשנת 2019 וחלה במקור על המרחב הצפוני בלבד - כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני, וכעת מוצע להחילה על כל שטחי מדינת ישראל. התיקון יאפשר להגיש בקשה להיתר לבניית ממ"ד ליח"ד ומבני ציבור מכוח התוכניות המפורטות והוראות התמ"א גם יחד. התמ"א המוצעת מבקשת להרחיב את המקרים בהם בקשה להיתר לבניית ממ"ד תיחשב כבקשה תואמת תוכנית, ללא צורך בפרסום, זכות התנגדות וערר. בכך למעשה התמ"א מהווה בשורה מבחינת קיצור זמנים משמעותי בהליכי התכנון והרישוי. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ממ"דהתאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראלמרחב מוגןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...