עליות ריבית, אינפלציה, ותנודתיות בשוק: ירידה של 54% בשנה בהיקף ההשקעות בנדל"ן בעולם

ממחקר הסוקר את פעילות הנדל"ן בעולם שערכה חברת JLL, עולה כי סך ההשקעות בחצי השנה הראשונה של 2023 מסתכמות ב-276 מיליארד דולר, לעומת 598 מיליארד בחצי השנה הראשונה של 2022. ירידה של 14% בשנה בשוק המשרדים, תחום המלונאות ממשיך להתאושש ואף עובר את היקף הפעילות של טרום הקורונה. היקף ההשקעות בנדל"ן למגורים באסיה והפסיפיק שובר שיאים

שיתוף הכתבה
ניו יורק (שאטרסטוק) ניו יורק (שאטרסטוק)

ברבעון השני של שנת 2023 נרשמה ירידה של 54% בהיקף ההשקעות בנדל"ן בעולם, ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, מה שהופך את החצי הראשון של השנה לאיטי ביותר מבחינת השקעות בנדל"ן בעולם בעשור האחרון. כך עולה ממחקר הסוקר את פעילות הנדל"ן ברחבי העולם שערכה חברת JLL, המתמחה בניהול השקעות ופרויקטים.

מדובר בירידה של 59% בהיקף ההשקעות באמריקה הצפונית והדרומית, ירידה של 55% באירופה והמזרח התיכון וירידה של 24% בהיקפי ההשקעות באסיה פסיפיק. לפי המחקר, עיקר החשש מעתיד שוק הנדל"ן ברבעון השני של השנה נבע מהמצב הכלכלי שנותר מאתגר. "מדינות רבות מתמודדות עם הלחצים המכבידים וההשלכות של הכלכלה העולמית, עליות ריבית נוספות, אינפלציה שמתגברת והתאוששות איטית של מצב הסחר אשר מוסיפה לתנודתיות שוק הנדל"ן". 

סך ההשקעות בנדל"ן בעולם ברבעון השני של 23 מסתכמות ב-139 מיליארד דולר, וסך ההשקעות בחצי השנה הראשונה של 2023 מסתכמות ב- 276 מיליארד דולר, בעוד בחצי השנה הראשונה של 2022 הסתכמו ההשקעות ב-598 מיליארד דולר.

על פי המחקר, המשקיעים מראים העדפה למגזרים המראים צמיחה כגון נדל"ן למגורים, תעשייה ומתחמי לוגיסטיקה. "שוק הנדל"ן למגורים הינו הסקטור הפופולרי והפעיל ביותר מבחינת משקיעים על סמך נתוני השקעות בשנה האחרונה". עם זאת, בעוד הביקוש מצד משקיעים לנדל"ן למגורים קיים, ההיצע נשאר דל. המחקר מצא כי במהלך הרבעון השני חלה החמרה בהיצע, כאשר השוק ראה עלייה בעלויות המימון שהובילו לירידה בהתחלות בנייה. משום כך, היקפי ההשקעות הצטמצמו משמעותית ברבעון השני, מאחר והמשקיעים יושבים על הגדר ומחכים לראות מה יקרה בשוק.

זיו שור, מנכ''ל JLL ישראל (לינה מיארה)זיו שור, מנכ''ל JLL ישראל (לינה מיארה)

שוק הנדל"ן למגורים בארה"ב רואה ירידה של 69% בהשקעות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. באירופה, המגוון הרחב שמציע שוק הנדל"ן למגורים מושך משקיעים רבים ועל כן הרבעון השני רואה עלייה של 18% בהיקפי השקעות לעומת הרבעון הראשון של 2023.

השקעות בנדל"ן למגורים באסיה והפסיפיק שוברים שיאים כאשר אוסטרליה וסין מובילות בהיקף ההשקעות. לעומת זאת, הירידה בשוק הנדל"ן הגדול ביותר באזור - יפן - המשיכה גם במהלך הרבעון השני.

שוק המשרדים מציג עלייה של 7% מהרבעון הראשון של 2023, אך עדיין מדובר בירידה של 14% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. משרדי הפריים שנחשבים למבוקשים - אלו הממוקמים באזורים המבוקשים ביותר - מציגים ביצועים טובים והמשך היענות מצד משקיעים. פרויקטים חדשים שנמצאים לקראת סיום יגדילו את היצע המשרדים לקראת סוף שנת 2023 ויובילו לביקוש גובר למשרדים חדשניים ועזיבת מתחמי משרדים הנחשבים למיושנים.

מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב-JLL ישראל (לינה מיארה) מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב-JLL ישראל (לינה מיארה)

שוק המלונאות ממשיך להתאושש ואף עובר את היקף הפעילות של טרום הקורונה, עם עלייה של 10.5% בפעילות ההשקעות במהלך 5 החודשים הראשונים של 2023 ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 (טרום משבר הקורונה). ההתאוששות החזקה ביותר נרשמה במזרח התיכון, ולאחריה אמריקה הצפונית והדרומית ואירופה. בעוד אסיה פסיפיק נשאר האזור היחיד שעדיין לא חזר לרמות שלפני המגיפה, הביצועים הואצו משמעותית במהלך החודשים האחרונים לאחר שסין פתחה את שעריה מחדש והאזור רושם ירידה של 6.8% בלבד מהפעילות ב2019. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מלונאותמשרדיםהשקעותJLLנדל"ן בעולם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...