התלות בוועדות המחוזיות תפחת: שר הפנים הסמיך את חיפה ואשקלון כוועדות תכנון עצמאיות

שר הפנים משה ארבל הסמיך את הוועדות המקומיות של אשקלון, חיפה, קריית טבעון ומורדות הכרמל כוועדות עצמאיות, והן יוכלו לאשר תוכניות ללא צורך בהעברת המלצות לוועדות המחוזיות. בעיריית אשקלון בירכו: "בשורה חשובה לעיר ולתהליכים התכנוניים בה"

שר הפנים משה ארבל (אתר הכנסת)שר הפנים משה ארבל (אתר הכנסת)

שר הפנים משה ארבל הסמיך השבוע את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה כוועדה מקומית עצמאית, כלומר היא תוכל לאשר תוכניות ללא צורך בהעברת המלצות לוועדות המחוזיות. בנוסף הודיע אתמול ארבל גם לראש עיריית אשקלון תומר גלאם, כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של אשקלון הוסמכה כוועדה עצמאית לתקופה של 3 שנים. עוד הוסמכו כוועדות עצמאיות גם הוועדות המקומיות של קריית טבעון ומורדות כרמל, שבתחום שיפוטה היישובים טירת כרמל, נשר ורכסים. 

מנובמבר 2022 הוועדה המקומית בחיפה, בראשות נחשון צוק אינה פועלת כוועדה עצמאית. במכתב ההסמכה של שר הפנים נכתב כי "בתוקף סמכות ולאחר קבלת חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה ויחידת הבקרה והמלצות מנהל התכנון במשרד הפנים ויו"ר הוועדה המחוזית מחוז חיפה, אני מסמיך את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה כוועדה עצמאית".

הסיבות לעיכובים בהחזרתה של הוועדה המקומית חיפה כוועדה עצמאית שנויות במחלוקת. בשיחה עם מרכז הנדל"ן בנוגע לתוכנית המגורים בסטלה מאריס במקום הבסיס הצבאי - אמר  גורם המקורב למינהל התכנון שהמצב הבעייתי פוליטית בחיפה -  שבו רוב חברי המועצה הם אופוזיציה לראשת העיר -  הוא אחד הסיבות לעיכוב, לדבריו, "מצב זה יוצר מדיניות של זיגזגים בחיפה, לא רק בתוכנית הזו. זו אחת הסיבות שלא מתחדש מעמדה כוועדה עצמאית". 

המכתב של ארבל שמסמיך את הוועדה המקומית חיפה כעצמאית המכתב של ארבל שמסמיך את הוועדה המקומית חיפה כעצמאית

לדברי נחשון צוק, סגן ומ"מ ראש עיריית חיפה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הסיבה הייתה בכלל בירוקרטית. "כל הקדנציה עיכבו הליכים פורמליים מצד משרדים ממשלתיים, מצידנו לא היו שום שינוי, למרות כל ההשמצות. אמנם יש בלגן פוליטי, אבל לא בוועדה המקומית. בקריטריונים הקשיחים של הממשלה בהיבט האובייקטיבי, קבעו שאנחנו כשירים. העיכובים נובעים מזה שהמשרדים המשלתיים מתחלפים כל יומיים, ואין להם קשר אלינו. גם לא היו נזקים בתקופה זו, אולי היו ישיבה או שתיים שמחקנו נושאים כי לא היינו מוסמכים".

המשמעות: הוועדה המקומית עומדת בקריטריונים על פי חוקי התכנון והבנייה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העיר אשקלון הוסמכה כאמור גם היא כוועדה עצמאית, וזאת לתקופה של 3 שנים, כך הודיע אתמול שר הפנים משה ארבל, לראש עיריית אשקלון תומר גלאם. במכתב שהעביר, כתב השר כי "לאחר שהתקבלו במשרדי חוות הדעת וההמלצות על ידי היועץ המשפטי לממשלה, מנהל יחידת הבקרה, מנהל מינהל התכנון ויו״ר הוועדה המחוזית, החלטתי להסמיך את הוועדה המקומית אשקלון כוועדה מקומית עצמאית לתקופה של שלוש שנים". 

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של אשקלון הייתה במשך שנים בעלת מעמד עצמאי, אך לפני כ-10 שנים הוסרה סמכות הוועדה, לאחר שנגד ראש העירייה דאז, איתמר שמעוני, נפתחה חקירה בשל עבירות שחיתות, ובה התברר, בין היתר, כי קיבל כספים תמורת קידום פרויקטים באותה וועדה המקומית. שמעוני הורשע לבסוף בלקיחת שוחד, מרמה, הפרת אמונים ועבירות מס.

ההסמכה המחודשת, משמעותה כי הוועדה המקומית עומדת שוב בקריטריונים הנדרשים על פי חוקי התכנון והבנייה, בהם יכולתה לבצע את המשימות המוטלות עליה בהיבטי נהלי העבודה ועמידה בלוחות הזמנים הנדרשים, וכן איכות ההחלטות שמתקבלות בה. 

מדוברות עיריית אשקלון נמסר כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר אשקלון ולתהליכים התכנוניים המתקיימים בה, מאחר ולוועדה עצמאית יתרונות רבים המאפשרים לה לקדם תהליכים ולאשר מגוון רחב של תוכניות באופן עצמאי בהתאם לתוכנית המתאר של העיר. בנוסף, הוועדה העצמאית מוסמכת להחליט על הגדלת שטח לצורכי ציבור על חשבון שטחי ציבור אחרים, הוספת שימושים לצורכי ציבור והגדלת השטח המותר לבנייה באמצעות הוספת מבני ציבור, תוספת שטחי בנייה לתעסוקה ולמלונאות; הגדלת שטח המיועד לבנייה תת קרקעית ועוד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תומר גלאםמשה ארבלאשקלוןחיפהמועצה מקומית לתכנון ובנייה חיפה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...