לאחר שכבר אושרה להפקדה: עיריית חיפה חוזרת בה מהתוכנית לשכונה עם 460 דירות בסטלה מאריס

הוועדה המקומית לתכנון חיפה החליטה לדחות את התוכנית שכבר הופקדה בוועדה המחוזית, ולהמליץ להשאיר את מתחם המחנה הצבאי שמתפנה ברכס הכרמל כנקי מבנייה. "בראייה ארוכת טווח יש להשאיר את כלל שטח התכנית כשטח פתוח בעל ערכי נוף, דת, שימור ונצפות ייחודיים". גורם המקורב למינהל התכנון: "מה שהשתנה זה הבחירות המקומיות המתקרבות"

שיתוף הכתבה
ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם (עיריית חיפה)ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם (עיריית חיפה)

עיריית חיפה חוזרת בה, ולאחר שכבר אושרה להפקדה בוועדה המחוזית שכונה עם 460 דירות בסטלה מאריס לפני שנה וחצי והופקדה בחודש שעבר בוועדה המחוזית, החליטה הוועדה המקומית לתכנון חיפה בשבוע שעבר לדחות את התוכנית ולהמליץ להשאיר את המתחם נקי מבנייה. מדובר בתוכנית של רמ"י ( רשות מקרקעי ישראל ) במתחם מחנה זאב, המחנה הצבאי שמתפנה בסטלה מאריס ברכס הכרמל. 

התוכנית היא על שטח כולל של 50 דונם, והיא ממוקמת בסמוך לשכונות כרמל צרפתי ורמת שאול, על קו רכס הכרמל המערבי בשטח הבסיס הצבאי המתפנה, מצפון לרחוב טשרניחובסקי וממזרח לרכבל ולכנסיית הכרמליתים. התוכנית כוללת מבנים בגובה של 5-15 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 115 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף, התוכנית כוללת הקמת טיילת ציבורית בשטח של כ-13 דונם שתשלב מבני ציבור, מסחר ותיירות וכוללת הוראות שימור למבנים הבריטיים.

בדברי ההתנגדות ציינה הוועדה המקומית כי שמעה עמדות של גורמים שונים ביחס לתוכנית, והיא סבורה כי מעמדות אלו נובע צורך לביטול התוכנית כפי שהוגשה, וזאת בראש ובראשונה בשל החשיבות הדתית של האתר, במיוחד לקהילה היהודית, הבהאית ולמסדר הכרמליתים.

הדמיית הפרויקט (משרד דרבן ורבקל אדריכלים)הדמיית הפרויקט (משרד דרבן ורבקל אדריכלים)

מעבר לכך הועדה סבורה כי "התוכניות להתחדשות עירונית המקודמות בעיר ובאזור זה בפרט, בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור, מחייבות הקצאת שטחים ציבוריים על ידי המדינה, כפי שנדרש כמענה לתוספת האוכלוסייה הגדולה הצפויה עקב כך…  בשנים האחרונות, שווקו על ידי המדינה שטחים למגורים בהיקף נרחב בדרום מערב העיר (כ 8,000 יח"ד) וכן מקודמות תוכניות של מעל 100,000 יח''ד במפרץ חיפה. לפיכך בראייה ארוכת טווח יש להשאיר את כלל שטח התכנית כשטח פתוח בעל ערכי נוף, דת, שימור ונצפות ייחודיים בראש הכרמל.

"הוועדה המקומית לפיכך מתנגדת לתוכנית וקוראת לוועדה המחוזית לבטל את הייעוד המוצע למגורים ולייעד את כל שטח התוכנית לשטח ציבורי. הוועדה המקומית מורה למועצת העיר להגיש התנגדות לתוכנית בתוך שבוע ימים, במסגרתה לקרוא לוועדה המחוזית לבטל את הייעוד המוצע למגורים ולייעד את כל שטח התוכנית לשטח ציבורי"

בפוסט בפייסבוק שפרסמה ביום חמישי האחרון, הסבירה ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם את הרציונל מאחורי הביטול. "לבקשתי וביוזמת יו"ר הוועדה נחשון צוק עם 'פורום ציבורי כרמל', הוחלט פה אחד להשאיר את רכס ההר במתחם סטלה מאריס נקי מבנייה. מדובר בעתודת הקרקע הנפלאה ביותר לקיומו העתידי של פארק ירוק עצום ממדים, פתוח לציבור - שיש בו היסטוריה מפוארת וגם אתרים קדושים לבהאיים ולכרמליתיים… הסברתי שמדובר בשטח ייחודי עם נוף עוצר נשימה של כמעט 360 מעלות, נדיר בארץ, הטובל בהיסטוריה מפוארת, וגם אופקי שטוח. אין עוד שטח כל כך משמעותי ונוח לפארק מטרופוליני כמו השטח הזה.

"יש לציין שהפארק ממוקם במיקום מרכזי מאוד - ניצב בין 5 תוכניות התחדשות גדולות שאנו מובילים בימים אלה - קריית אליעזר ואליהו, בת גלים, שכונות החוף, כרמל צרפתי ושפרינצק. לכן אין ספק שהמתחם צריך להישאר הריאה הירוקה של כל השכונות האלו, שיהפכו יותר צפופות ככל שבנייתן תתקדם.

גורם המקורב למינהל התכנון חושב שהסיבה העיקרית להתנגדות היא הבחירות המתקרבות. "מה שהשתנה עכשיו זה הבחירות. מדובר בתוכנית בשלבים והעירייה יכולה לחזור בה ולהגיש התנגדויות. מה שקורה עכשיו בחיפה זה שרוב חברי המועצה הם אופוזיציה לראש העיר (החל מיולי 21 מכהנת מועצה של 17 חברים המהווה אופוזיציה לראש העיר המכונה מועצת השינוי). מצב זה יוצר מדיניות של זיגזגים בחיפה, לא רק בתוכנית הזו. זו אחת הסיבות שלא מתחדש מעמדה כוועדה עצמאית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית חיפהסטלה מאריסהכרמל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...