כ-150 מיליוני שקלים יוחזרו לציבור: נדחתה בקשת עיריית ת"א לעכב השבת ההיטלים על תוכנית השימור

פרסום ראשון: בעקבות הכרעת ועדת הערר על ביטול היטלי ההשבחה בתוכנית השימור, ביקשה עיריית ת"א לעכב את ביצוע ההחלטה עד לאחר הפסיקה בערעור שבכוונתה להגיש, בטענה כי "יתקיים קושי מהותי בהחזרת המצב לקדמותו, לאור היקף הסכומים בהם עסקינן". יו"ר ועדת הערר דחה הבקשה ועקץ: "כל מי שגר בארץ הזו מכיר את ידה הארוכה של הרשות"

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הערר בנימין זלמנוביץ' (דרור סיתהכל)יו"ר ועדת הערר בנימין זלמנוביץ' (דרור סיתהכל)

יו"ר ועדת הערר המחוזית פיצויים והיטלי השבחה של מחוז תל אביב, עו"ד בנימין זלמנוביץ', דחה היום (א') בקשת עיכוב ביצוע שהגישה הוועדה המקומית תל אביב-יפו, להשבת עשרות מיליוני השקלים של היטלי השבחה שגבתה הוועדה המקומית בגין תוכנית שימור המבנים שאושרה על ידה.

כזכור, לפני כחודש החליטה ועדת הערר כי תוכנית השימור שאושרה ב-2008 אינה משביחה, וכעת על העירייה להשיב את כלל הסכומים שגבתה לנישומים, בתוספת הצמדה וריבית שנצברו לאורך 15 שנה. ההערכות הן כי לאחר שנדחתה על ידי ועדת הערר, תפנה עיריית תל אביב אל בית המשפט המחוזי בבקשה דומה. בקשתה של העירייה היא כי החזרת הכספים לנישומים תעוכב עד לאחר פסיקתו של בית המשפט המחוזי בנושא. כלומר - עיכוב בן מספר שנים נוספות בנוסף ל-15 השנים שכבר חלפו מאז חייבה הוועדה המקומית את הנישומים בהיטלים לראשונה

את בקשתה לעיכוב ביצוע, נימקה הוועדה המקומית בכך שבכוונתה להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי על החלטת ועדת הערר, וכי ככל שבית המשפט יהפוך את החלטת ועדת הערר, תתקשה העירייה לגבות מחדש את כלל הסכומים שנגבו על ידה עד כה.

מתוך ההחלטה על דחיית הבקשה: "לא הוצגה בפנינו סיבה מדוע המבקשת שעיסוקה בשגרה בגביית חיובים מתושביה תתקל בקשיים בגביה. נדמה כי כל מי שמתגורר בארץ הזו מכיר את ידה הארוכה של הרשות היודעת לתפוס את החייב, בין אם הדואר הרשום הגיע ליעדו אם לאו. אדרבה, היקף ההחזר הצפוי משמעותו שכל יום שהמבקשת לא משיבה את הכספים היא חשופה לתשלומי ריבית והצמדה כחוק"

"כתוצאה מהחלטה זו (של ועדת הערר, נ"ב) מחויבת הוועדה המקומית להשיב היטלי השבחה בהיקף של כ-73 מיליון שקלים (למועד אישורה של תכנית השימור) לנישומים, על אף העובדה כי אין עסקינן בהחלטה חלוטה, אלא בהליך אשר ימשיך להתנהל כאמור בפני בית המשפט המחוזי בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב... ככל וטענותיה של הוועדה המקומית (כולן או חלקן) בערעור יתקבלו, יתקיים קושי מהותי בהחזרת המצב לקדמותו, במיוחד לאור היקף הסכומים בהם עסקינן".

עוד טענה הוועדה המקומית כי מאזן הנוחות נוטה אף הוא לטובתה, שכן "עסקינן כאמור בהשלכות כספיות אדירות, מהותיות ומשמעותיות לקופה הציבורית", לעומת המשיבים, "אשר נזקם המירבי הינו לכל היותר השהיית ההשבה של סכומי ההשבחה ששולמו על ידם לוועדה המקומית כדין".

"מדוע המבקשת שעיסוקה בשגרה בגביית חיובים מתושביה תתקל בקשיים בגביה?"

יו"ר ועדת הערר זלמנוביץ' דחה כאמור את בקשת העירייה, ובהחלטתו אף שילב נימה עוקצנית כלפי עיריית תל אביב, שטענה כי תתקשה לגבות מחדש את ההיטלים ככל שהערעור שתגיש יתקבל: "לא הוצגה בפנינו סיבה מדוע המבקשת שעיסוקה בשגרה בגביית חיובים מתושביה תתקל בקשיים בגביה. נדמה כי כל מי שמתגורר בארץ הזו מכיר את ידה הארוכה של הרשות היודעת לתפוס את החייב, בין אם הדואר הרשום הגיע ליעדו אם לאו. אדרבה, היקף ההחזר הצפוי משמעותו שכל יום שהמבקשת לא משיבה את הכספים היא חשופה לתשלומי ריבית והצמדה כחוק".

לפיכך דחה זלמנוביץ' את הבקשה לעיכוב ביצוע, וכן בקשה חלופית של הוועדה המקומית למתן ארכה של 90 יום להשבת הכספים. עם דחיית הבקשה, נראה כי יהיה על הוועדה המקומית תל אביב להתחיל בהשבתם של הכספים באופן מיידי, כאשר השאלה המרכזית היא מה צפוי להיות הסכום הכולל שאותו תשיב הרשות לציבור הנישומים.

כפי שחשפה הוועדה בבקשת עיכוב הביצוע, סך ההיטלים שנגבו על ידה בעקבות אישור תוכנית השימור עמד על 73 מיליון שקלים. אולם סכום זה נגבה לפני כ-15 שנה, וצבר מאז ריבית והצמדה ולכן הסכום שצפויה להשיב הרשות כעת צפוי להיות גדול בהרבה.

צבי שוב (ITAMAR PHOTO)צבי שוב (ITAMAR PHOTO)


לדברי עו"ד צבי שוב , שותף במשרד שוב ושות', המייצג חלק מבעלי הזכויות שיועדו לשימור, "החוק מורה על הצמדת הסכום בהתאם ל"ריבית רשויות מקומיות", כלומר שיעור הריבית שהרשויות עצמן גובות מהחייבים להן. מדובר בשיעור ריבית גבוה במיוחד העומד על הצמדה למדד + 6%, ולפיו הסכום שעל העירייה יהיה להשיב לנישומים יעמוד על 160 מיליון שקלים".

עם זאת שוב מעריך כי העירייה תפעל להשבת הכספים בהתאם לשיעור ריבית נמוך יותר לפי "חוק פסיקת ריבית", ובמקרה זה יעמוד היקף ההחזר על 120 מיליון שקלים. "עד היום ניתנו מספר פסיקות שונות ברמת בית משפט מחוזי מהי הריבית שיש להשית על כספים שהרשות המקומית חייבת לאזרח ולא להפך, וטרם ניתן פס"ד חלוט של ביהמ"ש העליון, כך שככל הנראה עוד צפוי לנו מאבק משפטי גם בסוגיה זו".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחההוועדה המקומית תל אביבבנימין זלמנוביץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...