"בחמישי הייתה מכת רוח מ-17 ל-109 קמ"ש בשניות. מנופאים התווכחו עם מנהלי עבודה אם יכולים לעבוד"

כך אמר היום בדיון בכנסת יו"ר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל בדיון בעקבות קריסת המנוף בהרצליה. בהמשך דנה הוועדה בטכנולוגיה להפעלת עגורנים מרחוק, שלא אושרה לשימוש על ידי מנהל הבטיחות

שיתוף הכתבה
קריסת העגורן בהרצליה (דוברות כיבוי אש והצלה)קריסת העגורן בהרצליה (דוברות כיבוי אש והצלה)

לאחר שבסוף השבוע קרס מנוף של תדהר באתר בהרצליה, היום (ב') דנה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, בנושא תנאי עבודתם של המנופאים באתרי הבנייה והפעלת עגורנים מרחוק באתרי בנייה. בדיון התפתחה מחלוקת בנוגע לטכנולוגיה להפעלת עגורנים מרחוק שנפסלה לשימוש על ידי מנהל הבטיחות. 

בראשית הדיון טענו נציגי המנופאים שלמרות ההסדרה ותנאי הבטיחות שנקבעו בשנים האחרונות, המציאות בשטח היא שמנופאים עדיין נאלצים לעבוד תוך סיכון בטיחותם. יו"ר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל, רועי ויינשטיין אמר כי "ביום חמישי הייתה מכת רוח מ-17 ל-109 קמ"ש בשניות, 2 מנופים נפלו ועוד 1,500 מנופאים התווכחו עם מנהלי עבודה אם יכולים או לא יכולים לעבוד. זו המציאות בענף הבנייה. יש ים של תקנות, אבל בשטח המנופאים צריכים לבחור - מצד אחד הבטיחות ומצד שני הפרנסה". 

ישראל אייכלר ((דוברות הכנסת, דני שם טוב)ישראל אייכלר ((דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בהמשך דנה הוועדה בטכנולוגיה להפעלת עגורנים מרחוק, שלא אושרה לשימוש על ידי מנהל הבטיחות. ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה, איל בן ראובן, הציג בפני חברי הוועדה טכנולוגיה להפעלת עגורנים מרחוק, שמונעת את הצורך בשהות של מפעיל בגובה, ובכך שומרת על בטיחות העובדים באתר הבנייה. עם זאת לדבריו, מנהל הבטיחות חסם את האפשרות להשתמש בטכנולוגיה הזאת בישראל. "ניסיתי למצוא מגבלות של למה לא להפעיל מלמטה ולא מצאתי", אמר בן ראובן. "קרון הפעלה כזה יכול להפוך לחמ"ל הבטיחות של האתר. בתחום הבטיחות הדבר הזה הוא נכון מאוד, להציג מתווה לקידום הדבר הזה". 

ח"כ עאידה תומא סולימאן, מיוזמי הדיון, אמרה כי "בחודשים האחרונים ראינו תאונות עבודה שהיו מעורבים בהן עגורנים. מ-1999 החליטו שאפשר להפעיל את שיטת השליטה בעגורנים מהקרקע באמצעים טכנולוגיים בסיכון מינימלי לעובדים. הבנתי שהמנהל החליט ב-2021 לאסור עבודה בצורה הזו בלי להסביר למה ואיך". 

ח"כ יוני משריקי, גם הוא מיוזמי הדיון אמר כי "אנחנו מבינים את המשמעות של עובד שנמצא מעל 10 שעות בתא קטן ושמענו על אסונות שהתרחשו. לא הגיע הזמן שנתקדם ונדאג לבטיחות העובדים? גם אם נדרש לעלות בבוקר ובערב וזה לוקח חצי שעה, זה לא כמו אדם שיושב שם יום שלם".

מפקח עבודה ראשי וראש מנהל הבטיחות במשרד העבודה, חזי שוורצמן, השיב לדברים: "לא ראינו שום אישורים של מעבדה מאושרת לדבר הזה ועד כמה שידוע לנו אפס מערכות כאלה פועלות בעולם. כשהעלנו את הנושא בגרמניה אמרו לנו שזה לא קיים ולא יאושר באירופה, כי המפעיל צריך להיות למעלה, בשטח".

יו"ר הוועדה ח"כ הרב ישראל אייכלר אמר: "אני חושב שהרעיון הוא מצוין. מטוסים טסים היום על מצב אוטומטי כמעט לחלוטין, יש כבר מכוניות שנוסעות לבד - אין ספק שלשם העולם הולך. השאלה היא איך אנחנו מיישמים את זה בצורה טובה ובטוחה, כי בדברים האלה עלולות להיות גם תקלות ויש כאן סיכונים. אני מבקש ממשרד העבודה לבחון את העניין הזה. נחכה עד שתהיו מגובים מקצועית, תבצעו ניסויים רבים והנושא ייבחן מחדש".

דן ורשבסקי (דוברות הכנסת, דני שם טוב)דן ורשבסקי (דוברות הכנסת, דני שם טוב)

דן ורשבסקי, יו"ר איגוד המנופאים בהסתדרות הלאומית, אמר כי "המנופאי עדיין יצטרך לעלות על מנוף. ברגע שמנופאי למעלה הוא מרגיש את המנוף, ועדיין צריך לעלות על המנוף לעשות בדיקות בוקר. חברי כנסת לא דואגים ביום יום לעובדים, ועכשיו הם רוצים להכניס מערכת חדשה בלי הבדיקות הנדרשות. אני לא אוהב שרוקדים על דם הפועלים. השליטה במנוף והרגש הוא הרבה יותר טוב כשאתה במנוף, אתה מרגיש את הרוח. אבל אני תומך בבדיקת המערכת הזו, גם כי יקדמו את זה בכל מקרה, זה הרי עניין של כסף. הרי הגיעו לוועדה ח"כים שאף פעם לא מגיעים לשם. אם זה יעבור אנשי מקצוע, ועדות, הכשרות, ויבינו מי מכשיר, איזה ותק צריך, יבדקו לעומק מי שיכול להפעיל את זה אז בסדר. אבל ככה בלי ששמעו אנשי מקצוע? אין דבר כזה בעולם בעגורן צריח. זה תקדימי. ולא עושים את זה בדרך הזו. יש חברה שרוצה לעשות מזה כסף, אף אחד לא באמת דואג למנופאים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איגוד המנופאיםדן ורשבסקיישראל אייכלרועדת העבודה של הכנסת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...