ועדת הכספים נגד הבנקים: "חזירות, ריבית משוגעת"; מנכ"ל איגוד הבנקים השיב: "לא אנחנו מחוללי האינפלציה"

לנוכח עליית הריבית והחזרי המשכנתה המזנקים, דרשו בדיון סוער חברי ועדת הכספים בכנסת מהבנקים צעדים אקטיביים. יו"ר הוועדה גפני: "הממשלה לא יכולה לעמוד מהצד". ח"כ בוארון מהליכוד: "זה לא קפיטליזם, זו חזירות". הממונה על התחרות ברשות התחרות לא הגיעה לדיון וגפני תקף: "נפעל לבטל את הרשות"

שיתוף הכתבה
משה גפני (שאטרסטוק) משה גפני (שאטרסטוק)

ועדת הכספים בראשותו של ח"כ משה גפני, קיימה היום (ד') דיון המשך בנושא שיעור הריבית על הלוואות לדיור בעקבות עליית הריבית והשפעתה על המשכנתאות בישראל. במהלך הדיון דרשו חברי הוועדה מהרגולטורים והבנקים צעדים אקטיביים לטובת הציבור. הדיון עסק גם בריבית על כספים המופקדים בחשבונות עו"ש ובפיקדונות.

ח"כ גפני אמר כי "אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה, מגיע נגיד הבנק, המפקח על הבנקים, אנשים נחמדים אבל לא מביאים שום פתרון. האינפלציה עולה, הריבית עולה דרמטית, זוגות צעירים משלמים 1,600-1,700 שקל מדי חודש יותר בריבית על המשכנתאות שהם לקחו, כל הנושא הכלכלי מתרסק לנגד עיניהם, אנחנו לא יכולים להשאיר את המצב כך. לא נוכל לשתוק על כך".

ציבור בעלי המשכנתאות מבוהל: למעלה מ-40% חוששים כי לא יעמדו בהחזר

מול טענת ח"כ גפני על ההפרשים בין הריביות לציבור לרווחי הבנק השיב איתן מדמון, מנכ"ל איגוד הבנקים כי "לא הבנקים מחוללים את האינפלציה ולא הם שמעלים את הריבית במדינת ישראל".

"בטוח שאת הכסף אתם נותנים לטייקונים שיש להם מאות מיליונים" 

ח"כ אביחי בוארון, הליכוד, אמר: "אני בונה עם משפחתי את ביתי החדש, לא רציתי להגדיל את המשכנתה, והגעתי בימים האחרונים כדי לקבל הלוואה לסיים את הבית, הגעתי לנקודה של כמה אני משלם ריבית על 90 אלף שקל, ולתדהמתי ראיתי 10.95% לשנה פלוס פריים - מעל 17% לשנה. לא חתמתי. אוכלוסייה חלשה נרמסת תחת אחוזי הריביות המשוגעים האלה. זה לא קפיטליזם זו חזירות. לא צריך לשבור את הלקוח שלכם". 

ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו אמר: "דיברתי עם צעיר שלקח משכנתה עם החזר של 4,000 שקל, ועכשיו הוא משלם מעל 5,300 שקל החזר. הוא שוטר, השכר שלו לא עלה בצורה קרובה לזה אפילו, הוא אמר לי שהוא מקצץ בצרכי הבית שלו. אני בטוח שאת הכסף הזה אתם נותנים לטייקונים שיש להם עשרות ומאות מיליונים כי אתם רוצים לשמור אותם בבנק". 

הממונה על התחרות ברשות התחרות, מיכל כהן, הוזמנה לדיון אך לא הגיעה אליו, כשברקע הקרע בינה לבין שר הכלכלה ניר ברקת, שמאשים את כהן בהתייקרויות האחרונות. זאת מאחר וחברות המזון ושווקים ריכוזיים נוספים עושים ככל העולה על רוחם כתוצאה מחולשתה של הרשות והיעדר מדיניות להגברת התחרות. ח"כ גפני העיר כי "מן הראוי היה שגברת כהן תהיה כאן היום, שכן השר שאמון עליה מדבר נגדה, יש פה זירה ציבורית שהיא תוכל לומר את דבריה. נראה שיש תחרות אסורה בין הבנקים ואומר השר שנרדמתם".

ח"כ גפני יצא בחריפות נגד רשות התחרות ואמר כי ייתכן ויפעל לבטל אותה. "אדבר עם שר הכלכלה שאתם רשות מיותרת. אנחנו מדברים על זה כבר זמן רב. אם נראה שבפרק זמן קצר לא נקבל מכם שום דבר, נפנה לממשלה ונבקש לבטל את רשות התחרות". גפני סיכם את הדיון ואמר: "נקיים בקרוב דיון המשך, אני לא מתכוון לעשות בעניין הזה הנחות, זה נושא חברתי מהמדרגה הראשונה. מוכרחים למצוא פתרון, והממשלה לא יכולה לעמוד מהצד". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהריביתאינפלציהעליית הריביתמשה גפני
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...