תוספת של 1,150 ש"ח להחזר: "משקי הבית על פי תהום ועלולים לקרוס מבחינה כלכלית"

עוד עולה מנתוני התאחדות יועצי המשכנתאות כי סך התייקרות ההלוואה הממוצעת עומד על כ-350 אלש"ח, ומזהירים כי עשרות אלפי משפחות נתונות כיום בסכנה לאחר שחצו את רף 40% החזר מתוך הכנסתן הפנויה. "בנק ישראל חייב למצוא פתרונות נוספים לאינפלציה מלבד העלאת הריבית"

שיתוף הכתבה
יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות נופר יעקב (ישראל פנחסוב)יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות נופר יעקב (ישראל פנחסוב)

החלטת נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית בשיעור של 0.25%, מגדילה את ההחזר החודשי על משכנתה קיימת ממוצעת ב- 69 שקלים, שמשמעותה, השלמת עלייה של 1148 שקלים תוך שנה וכ-345 אלף שקלים בעלות הריבית הכוללת במסלול זה לכל אורך חיי המשכנתא". את הנתונים הקשים הללו פרסמה לפני שעה קלה התאחדות יועצי המשכנתאות, בעקבות הודעת בנק ישראל היום (ב') על עליית ריבית נוספת, עשירית במספר.

בהתאחדות מזהירים מקריסה של משקי הבית ושל הזוגות הצעירים ומבהירים כי "העלייה המשמעותית בהחזר החודשי שהתרחשה בחודשים האחרונים, הביאה משפחות רבות לחצות את רף ה-40% יחס החזר מההכנסה החודשית שלהם, רף שנחשב מסוכן על-פי הפיקוח על הבנקים ומבטא קושי אמיתי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתא לאורך זמן".

"המשבר הנוכחי לא פחות חמור ממשבר הקורונה"

למרות עליית הריבית, מזהים בהתאחדות גידול של 19% בהלוואות שלא למטרת מגורים תוך שימוש בדירה מגורים כערבון להלוואה (הלוואות לכל מטרה) בהשוואה לשנה קודמת. לדברי בכירי ההתאחדות, אשראי זה ניתן לצורך פריסת הלוואות ואיחוד חובות ומשמש להורדת ההחזרים החודשיים. נתון זה משקף את הצורך הגובר באחד הפתרונות שההתאחדות מנסה לקדם מול בנק ישראל ומול חברי הכנסת: מתן אפשרות לקבלת הלוואות עד 70% מימון (לכל מטרה) לטובת סילוק התחייבות, כפי שהופעל בתקופת הקורנה. 

"למרות שלשמחתנו תקופת הקורונה חלפה, המשבר הנוכחי לא פחות חמור" מציינים בהתאחדות. נתון כלכלי נוסף שהתפרסם לאחרונה מגלה כי למרות שהאינפלציה עולה,  חל גידול של 110% בלקיחת המשכנתאות לכל מטרה במסלולים צמודי המדד וקיטון של 20% במסלולים שאינם צמודי מדד. המשמעות, לציבור אין ברירה והוא נוטל על עצמו עוד ועוד סיכונים שהולכים וגדלים, רק כדי לשרוד את הזינוק בהחזר החודשי.

בהתאחדות מבהירים עוד כי "עליית הריבית לצד יוקר המחייה שמוסיף לעלות ולאור החשש שהמשק הישראלי לפני מיתון – מחייבת היערכות של כל הגורמים הרלוונטיים לפני שיהיה מאוחר מדי. הציבור עדיין מראה יכולת לעמוד בנטל המשכנתא עקב הפריסות וההקלות שמציעים הבנקים השונים כדי למנוע גידול משמעותי בפיגורים במשכנתאות אך ככל הנראה ישנו גידול בפיגורים מנתונים לא רשמיים שאותם אנו מקבלים .

"בנק ישראל פועל להפחתת האינפלציה בדרך של עליית ריבית בנק ישראל אך לפעולה זו יש השלכות כלכליות רחבות על משקי הבית והעסקים הקטנים . בנק ישראל חייב למצוא פתרונות אחרים מלבד עליית ריבית לפני שיהיה מאוחר מידי והציבור ישבר ויקרוס והערכות כי מדובר בעשרות אלפי משפחות אשר בסכנה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נגיד בנק ישראלמשכנתההתאחדות יועצי המשכנתאותריביתהעלאת הריביתנופר יעקב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...