ציבור בעלי המשכנתאות מבוהל: למעלה מ-40% חוששים כי לא יעמדו בהחזר

רצף העלאות הריבית מצד בנק ישראל עולה לציבור בעלי המשכנתה לא רק בכסף, אלא גם בחרדות – כך מעלה מחקר שערך מכון "גיאוקרטוגרפיה". שיעור המודאגים הגבוה ביותר – דווקא בערי השרון החזקות והיקרות. 20% בלבד השיבו כי ימשיכו לשלם את ההחזר החודשי ללא בעיה, 53% השיבו כי ינסו להגדיל הכנסות, 7% פונים לעזרת המשפחה ו-5% מתכוונים למכור את הדירה

שיתוף הכתבה
ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה (עופר וקנין)ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה (עופר וקנין)

הודעתו של נגיד בנק ישראל אמיר ירון לפני כשבוע על העלאה נוספת, עשירית ברציפות, של ריבית בנק ישראל , לרמה של 4.75%, העלתה פעם נוספת גם את מפלס החרדה בקרבם של מאות אלפי בעלי משכנתאות, שגילו כי להתייקרות החדה שספגו במהלך השנה האחרונה ברמת ההחזר החודשי – של למעלה מ-1,000 שקלים, צפויה להתווסף כעת התייקרות נוספת.

מחקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה מצא כי מעל 40% מבעלי המשכנתאות חוששים כי בעקבות העלאת הריבית לא יוכלו להמשיך לעמוד בתשלומי המשכנתה. 11.3% מהנשאלים, כלומר אחד מכל תשעה בעלי משכנתאות, השיב כי הוא "חושש מאד" ו-29.1% השיבו כי הם "די חוששים". שיעור ה"מאד חוששים" הגבוה ביותר נרשם באופן מפתיע דווקא בערי השרון העשירות עם קרוב ל-14% שהשיבו כך, ואחריהם בעלי המשכנתאות של אזור המרכז (13.6%). עם זאת השיעור הגבוה ביותר של כלל החוששים נרשם באזור ירושלים, שם הביעו 55% מכלל הנשאלים רמת חשש מסוימת לאי יכולת החזר המשכנתה.

השיעור הגבוה ביותר של משיבים שמתכוונים לוותר על הדירה  - בשרון

נתון מדהים נוסף העולה מהסקר, הוא כי רק 20.7% מבעלי המשכנתאות הצהירו כי יצליחו להתמודד עם העלייה בתשלומים ללא בעיה מיוחדת, בעוד שקרוב ל-80% הצהירו כי ייאלצו למצוא פתרון כלשהו למצב החדש אליו נכנסו.



רוב המשיבים, 53.4%, אמרו כי הפתרון יהיה נסיון להגדיל הכנסות. פתרונות פופולריים נוספים שעלו הם נטילת הלוואה מהמשפחה (7.1%),מכירת הדירה (4.5%) וחיפוש דירה זולה יותר (4.5%). 2.3% מהמשיבים אמרו כי יפעלו לנטילת הלוואה נוספת, חוץ בנקאית או בשוק האפור.

המחקר מצא גם כי דווקא בקרב תושבי אזור השרון, הנתפסים כאמידים, נמצא שיעור גבוה יותר של ישראלים שמצהירים כי יצטרכו כנראה לוותר על הדירה, 7%, זאת ככל הנראה בשל המחיר הגבוה ששילמו עבורה. באזור הצפון אחוז המצהירים שיימכרו את הדירה נמוך יחסית ועומד על 2.4%.

ד"ר רינה דגני: "אם עד היום היו לנו איראן, פיגועים ויוקר המחיה כסיבות המרכזיות לדאגה, אנחנו רואים אחוז גדול מהאוכלוסייה שנכנס לחרדות מאוד גדולות בגלל שאין לו כסף לשלם משכנתה. בנוסף, זו פגיעה באיכות החיים והמשפחה. אחוז מאוד גבוה מצהיר שימצאו עוד עבודה ויעבדו יותר. הזמן הפנוי עם הילדים ייעלם"


35% ממי שהעידו כי היו מעוניינים לרכוש דירה בשנה האחרונה, שינו את דעתם או טרם החלו לחפש דירה בפועל. בשאלה לגבי הסיבה העיקרית שבגינה שינו את דעתם, השיבו 38% כי מחירי הדירות כבר גבוהים מדי עבורם. 30% השיבו שעליית הריבית היא הסיבה העיקרית לכך וכ-26% השיבו כי הם ממתינים לירידת מחירים. 19% השיבו כי לא הצליחו לגייס את הסכום הנדרש בהון עצמי והלוואות. 5% חוששים מפיטורים של אחד מבני הזוג לאור המצב הכלכלי, ולכן דחו את כוונתם לקנות עכשיו דירה. (ניתן היה להשיב מס' תשובות אז התוצאה גבוהה מ-100%).

"המדינה מגדילה את החרדות של תושבי ישראל"

לדברי עורכת המחקר ד"ר רינה דגני, "זו הפעם הראשונה שיש מספרים שמתייחסים לחרדות האלו. הדבר הכי חשוב שעולה מהמחקר לדעתי הוא שהמדינה מגדילה את החרדות של תושבי ישראל. אם עד היום היו לנו  איראן, פיגועים ויוקר המחיה כסיבות המרכזיות לדאגה, אנחנו רואים אחוז גדול מהאוכלוסייה שנכנס לחרדות מאוד גדולות בגלל שאין לו כסף לשלם משכנתה.


 

"בנוסף, זו פגיעה באיכות החיים והמשפחה. אחוז מאוד גבוה מצהיר שימצאו עוד עבודה ויעבדו יותר כדי לשלם את המשכנתה, כי מאיפה מביאים עוד 2,000 שקל בחודש. בשוק של היום, לחפש מקום עבודה זה לא דבר פשוט, אבל צריך לזכור שהורים שהיו עד היום עם הילדים אחרי הצהריים יצטרכו להיעזר במטפלת או במשפחה בגלל שעות עבודה ארוכות יותר, וזה פוגע באיכות חיי המשפחה כי הזמן הפנוי שהיה עם הילדים ייעלם".

ד"ר דגני מזהירה גם מפניה של ישראלים רבים להלוואות יותר יקרות חוץ בנקאיות או אפילו מהשוק האפור. "אלו הלוואות שיכניסו אנשים לצרות כי הן יקרות מאוד, ומוסיפות על ההוצאה החודשית שהתייקרה גם ככה".

"הנגיד לא יכול להעלות את הריבית לנצח"

דן קצ'נובסקי, מנכ"ל ובעלים של מרכז הנדל"ן : "מצד אחד, העלאות הריבית התכופות של השנה האחרונה הפחיתו דרמטית את הביקוש לדירות, אך מצד שני העלו דרמטית את הביקוש למגורים בשכירות. התוצאה היא עלייה חדה במחירי השכירות – שבאה לידי ביטוי בנתוני האינפלציה המתפרסמים מדי חודש, שמביאים להעלאות ריבית נוספות. מדובר במעגל מכושף והרסני הן מבחינת בעלי המשכנתאות, והן מבחינת השוכרים. הנגיד לא יכול להעלות את הריבית לנצח, הוא צריך לתת לשוק זמן לעכל את סביבת הריבית החדשה".

דן קצ'נובסקי: "מי ששקלו לרכוש דירה יושבים מול מחשבוני המשכנתא ומבינים את הבעיה, והתוצאה היא שאנחנו נמצאים בעיצומה של ירידת מחירים, גם אם מדד המחירים של הלמ"ס לא מראה זאת. מדאיג מאוד שיותר מ-50% מהם מחפשים להגדיל הכנסות בדיוק בזמן ששוק העבודה נכנס להאטה. לרבים מהם יהיה קשה עד בלתי אפשרי לקבל העלאה או שדרוג בתקופה זו"


עוד לדבריו,  "עליית הריבית הביאה לשינוי משמעותי מאוד בהחזר החודשי שמעורר בהלה וחשש בקרב לוקחי המשכנתאות, במיוחד לאור העובדה שב-15 שנה האחרונות החשיפה לריבית המשתנה בכלל ולריבית הפריים בפרט גדלה משמעותית ועל כן השינוי מורגש באופן מיידי וחריף. מדאיג מאוד שיותר מ-50% מהם מחפשים להגדיל הכנסות בדיוק בזמן ששוק העבודה ובעיקר תחום ההייטק נכנסים להאטה, כלומר לרבים מהם יהיה קשה עד בלתי אפשרי לקבל העלאה או שדרוג בתקופה זו.

מנכ''ל מרכז הנדל''ן, דן קצ'נובסקי (דרור סיתהכל)מנכ''ל מרכז הנדל''ן, דן קצ'נובסקי (דרור סיתהכל)

 

"גם מי ששקלו לרכוש דירה יושבים מול מחשבוני המשכנתא ומבינים את הבעיה, והתוצאה היא שאנחנו נמצאים בעיצומה של ירידת מחירים, גם אם מדד המחירים של הלמ"ס לא מראה זאת. היזמים היום מאפשרים לרוכשים לשלם 80%-85% ממחיר העסקה במסירה, סופגים את עליית הריבית או את עליית מדד התשומות, וכל זאת לצד הטבות נוספות. המשמעות של כל אלו היא סבסוד העסקה של הרוכש בלפחות 4%-5%, גם אם במחיר הפורמלי של העסקה לא חל שינוי של ממש.

"אבל הירידה הזו היא לא סיבה לחגיגה, נהפוך הוא. הציבור כאמור לא מרוויח כיום מהמציאות הזו הוא רק מפסיד – בין אם בייקור המשכנתאות ובין אם בייקור שכר הדירה, ובטווח הארוך במציאות הדמוגרפית של ישראל – גם המחירים יחזרו למסלול העלייה".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלרינה דגניגיאוקרטוגרפיה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...