לאחר שמספר תושביה זינק ב-50% בעשור: גני תקווה הוכרזה כעיר

השכנה הצנועה של פתח תקווה הוכרזה היום כעיר על ידי שר הפנים על רקע תנופת פיתוח שצפויה להימשך גם בשנים הקרובות. בין היתר צפוי הנדל"ן העסקי בעיר להכפיל עצמו ביותר מפי חמישה

שיתוף הכתבה
גני תקווה (SKYPRO) גני תקווה (SKYPRO)

מיקום מרכזי, גלי הגירה חיובית, תנופת בניה וגם סניפים של מעדניות פופולאריות שהגיעו אליה מתל אביב. אחרי שסימנה וי על כל אלו, קיבלה היום (ב') המועצה המקומית הוותיקה גני תקווה מעמד רשמי של עיר בטקס שהתקיים במעמד שר הפנים והבריאות משה ארבל.ההחלטה על שינוי מעמדה המוניציפאלי של הרשות שחוגגת 70 שנה, התקבלה בין היתר בשל צפי לגידול משמעותי נוסף של האוכלוסייה בשנים הקרובות, וגם בשל העובדה שכבר היום תואמים מאפייניה הדמוגרפיים של גני תקווה את אלה של עירייה.

בעשור האחרון צמחה אוכלוסיית היישוב ב-50%, מכ-16 אלף איש ב-2013 לכ-24 אלף איש כיום. מדובר בהיקף אוכלוסיה דומה לרשויות האחרונות ששינו את מעמדן בשנתיים האחרונות, בהן באר יעקב המונה כ-28,000 תושבים וחריש המונה כ-26,000 תושבים.

בחמש השנים האחרונות צמחה האוכלוסייה ב-22% - 5.22% בשנה 

גני תקווה נמצאת באזור בקעת אונו, וגובלת בפתח תקווה מצפון, בקריית אונו ממערב ובסביון מדרום. בחמש השנים האחרונות צמחה אוכלוסיית גני תקווה ב-22%, גידול שנתי ממוצע של 5.22%, כשלשם השוואה הגידול השנתי הממוצע בכלל הרשויות עמד על 1.53% בלבד. גם ההגירה החיובית בעיר נישאת גבוה מעל שכנותיה ועומדת על 3.64%, כאשר לשם השוואה קרית אונו השכנה עומדת על 0.88%, רמת גן על 0.74%, ויהוד מונוסון עם הגירה שלילית של 0.05%.

ראש העיר גני תקווה ליזי דלריצ'ה בטקס החגיגי (איתמר אריאלי)ראש העיר גני תקווה ליזי דלריצ'ה בטקס החגיגי (איתמר אריאלי)
מרבית התושבים שעברו לגני תקווה בשנים האחרונות הגיעו אליה מקרית אונו, פתח תקווה, רמת גן ותל אביב, רובן משפחות צעירות חילוניות. משום כך, ולמרות שהעיר נכנסת כאמור לעשור השמיני לקיומה, האוכלוסייה בעיר נמצאת דווקא בתהליך התחדשות ושיעור אוכלוסיית גילאי 0-18 בעיר עומד על 33%, הנתון הגבוה מבין רשויות האזור, כשכמעט מחצית מהם לא נולדו בעיר אלא עברו אליה עם הוריהם.

השפעה נוספת יש לאוכלוסייה החדשה על הדירוג החברתי-כלכלי של העיר, שעלתה לאחרונה מאשכול מספר 8 לאשכול 9 על פי דירוג הלמ"ס בדצמבר 2020. בדוח שהפיצו משרד הפנים ומנהל הפיתוח ביולי 2022 וסיכם את בחינת מעבר גני תקווה מרשות מקומית לעיר נכתב כי יש בה "מערכת חינוך מפוארת שזכתה בפרס חינוך ארצי וסל איכותי של שירותים לתושב", וניכר כי נעשה רבות על מנת לענות על הצרכים של התושבים החדשים.

הוועדה התרשמה כי גני תקווה מקדמת פיתוח אינטנסיבי ומנהלת תקציבי פיתוח בסדר גודל של עיר, ובהיקפים של עשרות מיליוני שקלים וכן מתנהלת בצורה מקצועית ואחראית, תוך איזון תקציבי. מספר יחידות הדיור צפוי לגדול ב-41% עד 2031, אולם הגידול במ"ר העסקי צפוי להיות משמעותי יותר וצפוי להכפיל עצמו בלמעלה מפי 5.

 

לדברי ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה: "מעבר לכך שזהו רגע היסטורי, זוהי תולדה של עשייה מאומצת לאורך שנים והתעקשות מול משרדי הממשלה על בניית תוכניות אסטרטגיות ומותאמות לקצב הגדילה של היישוב. הקהילתיות והערכים שמביאה גני תקווה, עם גיוון האוכלוסייה שלה היא הוכחה שאפשר לחיות זה לצד זו. העצמאות הניהולית מול משרד הפנים תאפשר לנו להמשיך ולספק לתושבות ותושבי העיר, שירותים ברמה מיטבית יותר מול משרדי הממשלה והרשויות הסטטוטוריות".

המשמעויות של הפיכה לעיר - מינוריות 

בהכרזה רשמית על גני תקווה כעיר, אימץ למעשה שר הפנים את המלצותיה של הוועדה הגאוגרפית מרכז שערכה בשנתיים האחרונות בדיקות מקיפות של גני תקווה הן בהיבטים כלכליים והן בהיבטים תכנוניים. הוועדה התרשמה כי גני תקווה מקדמת פיתוח אינטנסיבי ומנהלת תקציבי פיתוח בסדר גודל של עיר, ובהיקפים של עשרות מיליוני שקלים וכן מתנהלת בצורה מקצועית ואחראית, תוך איזון תקציבי. מספר יחידות הדיור צפוי לגדול ב-41% עד 2031, אולם הגידול במ"ר העסקי צפוי להיות משמעותי יותר וצפוי להכפיל עצמו בלמעלה מפי 5.

המשמעויות הנובעות משינוי המעמד ממועצה מקומית לעירייה הן יחסית מינוריות, כשהיתרונות הם למשל שעל עירייה מוטלות מעט פחות חובות רגולטוריים מאשר על מועצה מקומית.

שר הפנים והבריאות ח"כ משה ארבל אמר בטקס "היכולת המיוחדת של העיר ותושביה לחיות יחד, קהילות ושבטים בהרמוניה נפלאה היא תודות למנהיגות שלך ראשת העיר ולעובדי הרשות גם יחד. קיבלתי את המלצת מנכ"ל משרד הפנים בעיקר על רקע ההתנהלות הכלכלית הנכונה שמיושמת בגני תקווה ועל כך הקרדיט להנהגת ועובדי המועצה שהפכה לעירייה ואני מקווה ומאמין שהתנהלותה תהווה דוגמא לרשויות נוספות".

מנכ"ל משרד הפנים עו"ד רונן פרץ ברך את ראש הרשות ואת עובדיה וציין כי "ההתנהלות המקצועית שלכם הובילה את הרשות לשינוי מעמדה המוניציפאלי ואני סמוך ובטוח כי תמשיכו להוביל את העיר באותה רמת מקצועיות ומסירות מול אתגרי הפיתוח העומדים לפניכם". 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הפניםגני תקווהעיר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...