בנק הפועלים מעריך: ירידת מחירי הדירות צפויה להימשך לאורך השנה הקרובה

זאת על רקע נתוני הלמ"ס לפיהם חל גידול חד בהיצע הדירות הלא מכורות - אל מול הירידה בביקוש. עוד מעריך הבנק כי גל העלאות הריבית מצד בנק ישראל מתקרב לסיומו - אך לא צופה את הורדתה בקרוב

שיתוף הכתבה
בנק הפועלים (depositphotos)בנק הפועלים (depositphotos)

"רמת העסקאות הנמוכה, והעלייה במלאי הדירות החדשות הלא מכורות מאותתות על המשך ירידה במחירי הדירות בשנה הקרובה", כך העריכה היום (א') המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים במסגרת המגזין שהבועי "כלכלית בראשון" המתפרסם על ידה. כזכור, לפני כשבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מדד מחירי דירות שלילי ראשון מזה שלוש שנים. כשבוע כמו כן מעריכים אנשי המחלקה כי ריבית בנק ישראל מתקרבת לשיא וכי לא תתייקר עוד הרבה מעבר למה שהתייקרה עד כה. עם זאת, גם הורדת ריבית משמעותית לא צפויה על פי ההערכה בזמן הקרוב. כיום עומדת ריבית בנק ישראל על 4.5%, לאחר שעלתה ב-4.4 נקודות אחוז מאז אפריל 22.

התחזית מתבססת על נתוני הלמ"ס והאוצר שפורסמו ביום חמישי האחרון, לפיהם חלה ירידה חדה במספר העסקאות של דירות חדשות בחודש פברואר השנה מול אשתקד וגם בעסקאות יד שנייה.

"מספר הדירות החדשות שנמכרו עלה אמנם בחודש פברואר ביחס לחודש קודם, על פי נתוני הלמ"ס, לרמה של 2,790 יחידות, אך מדובר עדיין בירידה של 32% לעומת פברואר 2022" אומרים החטיבה הכלכלית. "מלאי הדירות החדשות הלא מכורות עלה בשנה האחרונה בכעשרת אלפים יחידות והגיע ל- 55 אלף יחידות. נתוני משרד האוצר (מדידה שונה מעט מזו של הלמ"ס) הכוללים גם עסקאות מיד שנייה מראים אף הם על ירידה חדה של כ- 40% במספר העסקאות לעומת פברואר אשתקד". החטיבה מסכמת ואומרת כי לפי התחזית שלה "רמת העסקאות הנמוכה, והעלייה במלאי הדירות החדשות הלא מכורות מאותתות על המשך ירידה במחירי הדירות בשנה הקרובה".

עוד נושא שאליו התייחסה הסקירה, הוא צפי להמשך עליית הריבית. לאחר 9 עליות רצופות, הריבית כיום עומדת על 4.5%, לאחר שבתחילת חודש אפריל עלתה ב0.25 אחוז. בהודעת בנק ישראל שליוותה את החלטת הריבית נכתב כי "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסוימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית". 

בבנק הפועלים חוזים כי העלאות הריבית מתקרבות לסיומן אך כי הדרך להפחתת ריבית עודנה ארוכה. "הציפיות לאינפלציה נמצאות כאמור ברובן בתוך תחום היעד, וסימני ההאטה במשק הולכים וגוברים. רמת הריבית הריאלית היא גבוהה ונחשבת למרסנת ביחס לשנים האחרונות". החטיבה הכלכלית אמנם חוזה כי הריבית תמשיך לעלות, אך אנחנו מאוד קרובים לעצירת עליות הריבית. "לאור מדדי המחירים הגבוהים הצפויים בחודשים הקרובים עדיין לא ניתן לשלול עוד העלאה אחת של הריבית, אך בכל מקרה נראה שאנו קרובים לשיא הריבית" אומרים בחטיבה הכלכלית. "ככל שהאינפלציה תתקרב לקצב שנתי של 3% והמגמה תהיה כלפי מטה, הלחץ על הפחתת ריבית יגבר, וזה יהפוך לריאלי לצפות לגמישות במדיניות המוניטרית. שוק הנגזרים מגלם עתה התייצבות של הריבית ברמה של 4.75% בשנה הקרובה, ואז תהליך של הפחתות ריבית עד לרמה של כ- 3.5% בסוף 2024".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנק הפועליםריבית בנק ישראלשוק הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...