ביהמ"ש חייב את נאש רמות לשלם 16.5 מיליון שקל על עבודות פיתוח שביצע משרד השיכון

העבודות בוצעו בשכונת רמות שבבאר שבע, שבה החזיקה נאש רמות כמה מגרשים, ושאותם מכרה בהמשך לארזים במחיר שכולל את שווי הפיתוח שלהם ולאחר שרכשה אותם לפי מחיר שלא כולל את הפיתוח – וגרפה רווח מכך. בפסק הדין נכתב כי "נאש התעלמה מחיוב זה בתקווה שאין היא חייבת בתשלום הוצאות פיתוח. החברה מבקשת לנהוג עמה בשונה מכלל בעלי המגרשים ברמות ובארץ בכלל"

שיתוף הכתבה
שכונת רמות בבאר שבע (By שרוך חלוד - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=105301321)שכונת רמות בבאר שבע (By שרוך חלוד - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=105301321)

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדת המדינה, וחייב את חברת נאש רמות לשלם 16.5 מיליון שקל עבור עבודות פיתוח שביצע משרד הבינוי והשיכון בשכונת רמות שבבאר שבע, בתוספת מדד תשומות הבנייה מ-2009. החברה תשלם את הסכום בגין חלקה כבעלת מגרשים בשכונה, והעבודות שירתו גם את מגרשיה.

לטענת משרד המשפטים, נאש רמות ניסתה לאורך שנים להתחמק מתשלום עבור העבודות. התביעה בשם משרד הבינוי והשיכון נגד נאש רמות הוגשה באמצעות עו"ד אסנת דפנה ואביטל קלר, מהיחידה לאכיפה אזרחית שבפרקליטות המדינה, ומשרד עו"ד לוסטיגמן לפלר רוזנברג .

בתחילת שנות ה-90, הקצתה המדינה לשיכון ופיתוח שישה מגרשים ברמות. בעלי הקרקע חויבו לשלם למשרד הבינוי והשיכון עבור עבודות הפיתוח שבוצעו באותם המגרשים. ארבעה מהמגרשים נמכרו על ידי שיכון ופיתוח לנאש רמות, וזו מכרה אותם לארזים (ג.י.א). בהסכמים מול החברות, לקחה על עצמה נאש רמות את האחריות בעניין הוצאות הפיתוח. זאת לאור העובדה שנאש רמות רכשה את המגרשים במחיר של קרקע ללא עבודות פיתוח, ומכרה אותם לאחר כשנה וחצי במחיר של מגרשים מפותחים, הכוללים את עבודות פיתוח, והתעשרה כתוצאה מכך.

ב-2012 הגישה המדינה תביעה כנגד שיכון ופיתוח, נאש רמות וארזים, בגין עלויות פיתוח הקרקע. בית המשפט המחוזי קבע כי על נאש רמות לשלם בגין עלויות הפיתוח, וכן פסק כי עליה לשלם 8.64 מיליון שקל (בתוספת הצמדות). בגין החלטה זו, ערערה נאש רמות לבית משפט העליון - הן על החיוב והן על גובה החיוב. בפסק דינו, קבע העליון שנאש רמות חייבת בתשלום הוצאות הפיתוח, והחזיר את הדיון בשאלת גובה התשלום למחוזי, כשהעליון הנחה אותו לערוך את החישוב בדרך אחרת. בפסק דין שניתן באחרונה על ידי המחוזי תל אביב, קיבל השופט (עמית) יהודה פרגו את מלוא האומדן שהגיש משרד השיכון בנוגע להוצאות הפיתוח, ופסק כי לפי שיטת החישוב החדשה, על נאש רמות לשלם 16.5 מיליון שקל (בתוספת הצמדות). 
 
לפי משרד המשפטים, בפסקי הדין שניתנו במסגרת הפרשה, נקבע כי כל שום הצדקה לאפשר לבעל מגרש פרטי ליהנות מעבודות פיתוח שבוצעו על ידי המדינה, ולהתעשר על חשבון הקופה הציבורית, בעוד שבעלי המגרשים הסמוכים נושאים בנטל הוצאות פיתוח אלה. רוב מוחלט של בעלי המגרשים רוכשים אותם מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במסגרת מכרזים, ומשלמים בתמורה לזכויות במגרשים את ערך המגרש ואת עלות עבודות הפיתוח. המגרשים שבגינם הוגשו התביעות הם של בעלים פרטיים ולא שווקו על ידי רמ"י, ונאש רמות ניסתה לנצל זאת ולהתחמק מהתשלום על חשבון הקופה הציבורית.

בפסק הדין, ציין השופט כי, "כל בעל מגרש יודע שיהיה עליו לשלם הוצאות פיתוח. הוכח בפני שגם נאש ידעה זאת היטב, אך היא החליטה להתעלם מחיוב זה בתקווה שאין היא חייבת בתשלום הוצאות פיתוח אלה. מה שמבקשת כעת נאש הוא לנהוג עמה בשונה מכלל בעלי המגרשים ברמות ובארץ בכלל. היא מבקשת לשלם הוצאות פיתוח בהתאם לתנאים ולנוהל מיוחד לה".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןמשרד המשפטיםשכונת רמות בבאר שבענאששיכון ופיתוח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...