"אנשים חשבו שלהקים חברת תמ"א 38 זה קל. עכשיו החברות האלו נעלמות"

עמית גוטליב, סמנכ"ל חברת ההתחדשות העירונית קרינסקי-גוטליב, התארח בפודקאסט החזית העירונית ודיבר עם נמרוד בוסו על השינויים בענף בעקבות ביטול תמ"א 38 וחלופת שקד ("חלופה רעה שמחזירה אותנו 15 שנה אחורה") עליית הריביות, הבחירות המקומיות ועוד. "אנחנו רואים שאנשים כרגע מחכים עם הרכישות, ומצד שני יזמים לא מוציאים היתרי בנייה. כשיחזור הביקוש - לא יהיה היצע וזה יוביל לעלייה".

שיתוף הכתבה
עמית גוטליב, סמנכ"ל קרינסקי-גוטליבעמית גוטליב, סמנכ"ל קרינסקי-גוטליב

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן , והפעם מתארח בו עמית גוטליב, סמנכ"ל חברת התתחדשות העירונית קרינסקי-גוטליב וי"ור ועדת ההתחדשות העירונית של התאחדות בוני הארץ . הוא שוחח עם נמרוד בוסו, עורך מרכז הנדל"ן, על השינויים הרבים המתחוללים בענף ההתחדשות העירונית, העצירה של תמ"א 38 , עליות הריביות, היעלמות החברות הקטנות, חלופת שקד, עצירת העסקאות וגם על ההבדלים בין חברות משפחתיות וחברות שאינן כאלו.

לצפייה:

להאזנה:

לספוטיפיי

לאפל

לגוגל

לדברי גוטליב, "מרגישים את העצירה של תמ"א 38 שעומדת לפוג באקטובר, הממשלה החדשה לא אישרה את הטבות המס שהסתיימו כבר שנה שעברה. זה גם משפיע על העסקאות. גם הריבית זו דרמה".

עם זאת, לדבריו, עליית הריבית פחות משפיעה על ענף ההתחדשות העירונית: "לבנקים יש פחות סיכון. כשאני רוכש קרקע אני מדמם ריבית כשאני מחכה להיתר בנייה או אם הדירות לא נמכרות. בהתחדשות עירונית הקרקע לא שלנו, הביטחון של הבנק הוא כמעט מלא כשיש לו דירות בעלים - שלהם צריך לתת ערבויות - אבל הקרקע לא נרכשה במזומן, אז כמובן זה משפיע פחות. הדבר היחיד שמשפיע זה שוק המשכנתאות שנעצר לגמרי. אנשים פחות קונים דירות כי הם מחכים, גם לראות את הצעדים של הממשלה החדשה. זה משפיע דו צדדי, 85%-75% מהכסף מגיע לבנקים. ואם הקבלנים לא עומדים במכירות, הבנק לא ייתן לעלות על הקרקע. אז לצד עלייה בריבית יש גם ירידות בהתחלות הבנייה.  וזה מסוכן. זה קרה לנו גם בקורונה וקרה כשלפיד היה שר האוצר ורצה לעשות מע"מ אפס. הייתה אותה עצירה כמו שיש עכשיו. אנשים חיכו וקבלנים לא עלו על הקרקע, ואז נוצר עוד פעם ביקוש גבוה עם היצע נמוך ועלייה דרמטית. אנחנו רואים שאנשים כרגע מחכים. מצד שני יזמים גם לא מוציאים היתרי בנייה".

על  תופעת החברות הקטנות שמתמזגות עם חברות גדולות או נעלמות מהמפה אמר: "אנחנו נתקלים בתופעה המון שנים. כשהתחילה התחדשות עירונית , אנשים חשבו שזה מאוד קל, להגיש לעירייה תוכניות מינימליסטיות ולצפות להיתר. ענף הנדל"ן קשה מאוד. אנשים גם שוכחים שבדרך יש המון הוצאות. גם לא כל מה שתכננת הוועדה המקומית אישרה. אנחנו קיבלנו המון הצעות, חלק מהפרויקטים גם לקחנו, רכשנו חלק מהפרויקטים אלא אם הם לא כלכליים. בשנים האחרונות החברות הקטנות  הולכות ונעלמות. דווקא החברות הבינוניות מתייצבות".

על חלופת שקד יש לו בטן מלאה: "בפעם הקודמת שאמרו שהתמ"א תיגמר  הייתה הסתערות גדולה מאוד. אנחנו החתמנו המון פרויקטים שאנשים שחשבו שהתמ"א 38 תיגמר. קיווינו שלא אבל אמרנו שאנחנו חייבים לפעול בעניין כי אנחנו לא יודעים מה יהיה והחתמנו באמת לא מעט  פרויקטים. אבל עכשיו נוצר מצב שבאים דיירים אומרים, האריכו פעם אחת, האריכו פעם שנייה. בטוחים שגם תהיה פעם שלישית. הפעם זה שונה כי יש כבר חלופה, חלופת שקד.  גם ישבתי בכנסת גם בוועדות פנימיות,  בלילות ובימים. אני חושב שזו חלופה רעה. ניסינו לעשות ככל שיכולנו לקחת את החלופה הזאת ולהפוך אותה ליותר טובה אבל היא חלופה רעה כי היא חלופה של חוסר ודאות למעשה אם המדינה רצתה שליזם   תהיה איזושהי   ודאות, מה הוא יכול לבנות או מה רשות רוצה ומה רשות תאשר אז חלופת שקד החזירה אותנו 15 שנים אחורה.  זו עוד סיבה שהמחירים יעלו כי לקדם תוכנית כו זו עלות של כמעט  פי 2 מתוכנית רגילה".


לשאלה האם הוריד מחירים בעקבות ירידת הביקוש השיב: "אם היית בא ואומר לי שמייבאים לארץ  70 אלף דירות מפולין והמטוסים בדרך לפה התשובה שלי הייתה אחרת לגמרי,  זאת אומת התחרות עולה, מן הסתם גם התשואות ירדו כי יש תחרות. נוכל לקנות יותר בזול, אז כמובן אנחנו נתקן את השוק. אבל במצב שבו אנחנו רואים לצד ירידה מינורית בדירות חדשות, עלייה בדירות יד שניה והנתון  החשוב ביותר הוא ירידה של 20% בהתחלות הבנייה אז אם דיברו על 75 אלף יחידות דיור שיצא בשנת 2022 בסוף  65 אלף, זה הדרמה. לבוא להסתכל על נתון חודשי שבו באמת כמות הדירות ירדה זה  לא נכון, צריך להסתכל ברמה שנתית". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נמרוד בוסועמית גוטליבהחזית העירוניתקרינסקי גוטליב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...