אפקט מירי רגב: התאחדות הקבלנים, דמרי, חג'ג' ויהלומית פרץ עתרו נגד חוק המטרו

יום לאחר ששרת התחבורה הטרייה הודיעה כי תשקול מחדש את פרויקט התשתית המורכב, עתרו הקבלנים לבג"ץ נגד המס הגבוה המושת כבר כיום על הבנייה באזורי התחנות, בעוד שכלל לא בטוח כי המיזם ייצא לפועל. "זה מס שעלול להביא לביטול בנייה בהיקף ענק בשיאו של משבר דיור היסטורי", נטען

שיתוף הכתבה
שרת התחבורה מירי רגב (רומן ינושבסקי, לע"מ)שרת התחבורה מירי רגב (רומן ינושבסקי, לע"מ)

יום לאחר הודעתה של שרת התחבורה על בחינה מחדש של כדאיות המטרו, הגישו התאחדות הקבלנים, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה , י.ח. דמרי, האחים חג'ג' וחברת יהלומית פרץ עתירה לבג"ץ נגד הכנסת, משרד האוצר והמועצה הארצית לתכנון ולבניה בדרישה לביטולו של חוק המטרו, ובפרט סעיף 19 לחוק אשר משית לטענתם מס כבד על בנייה והתחדשות בטווח של עד 800 מ"ר מ-109 תחנות המטרו המתוכננות על התוואי.

"תושבי גוש דן, חלקם קשי יום, אמורים לממן עבור כלל הציבור פרויקט דגל של ישראל. זה מס שעלול להביא לביטול בנייה בהיקף ענק בשיאו של משבר דיור היסטורי", נטען בעתירה. בבסיס הטענות של העותרים, נמצאת העובדה כי בעוד שתוכנית המטרו טרם אושרה ותחת השלטון הנוכחי כלל לא בטוח שתאושר, הרי שהחלטות המדינה לגבות את המס הייחודי היא כבר בתוקף. את העותרים מייצגים עו"ד מתן בן שאול, עדן עדיקא ואלישבע כהן ממשרד יהודה רווה ושות'.

מיזם המטרו, אם יאושר, יהיה מיזם התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל. עלותו צפויה לעמוד על 150 מיליארד שקל והוא צפוי לכלול מעל 100 תחנות. על פי חוק המטרו שאושר במסגרת חוק ההסדרים של תקציב 2022 יעמוד שיעור היטל ההשבחה באזור זה על 75% - שאותו יאלצו לשלם בעלי הדירות בעת המכירה או בעת הוצאת ההיתר. אולם לטענת העותרים חוות דעת שמאית שקיבלו קבוצת העותרים קובעת אין כיום כל תוספת זכויות בניה באזורים אלה, ועל כן אין הצדקה להכבדת המס: "ההחלטה למעשה קובעת שקבוצה של יזמים ובעלי דירות, חלקם אנשים קשי יום, יממנו עבור כלל הציבור פרויקט דגל תחבורתי של מדינת ישראל".

עוד לטענת העותרים מדובר בחוק שמקפח באופן בלתי שיויוני את זכויותיהם הקנייניות של בעלי הדירות והקרקעות במה שהוגדר בחוק "מתחמי ההשפעה הזמניים", שבהם כל בנייה "תזכה" לקנס ענק של המדינה אינו עומד בתנאי פסקאות ההגבלה של חוק יסוד: "חופש העיסוק וחוק יסוד, כבוד האדם וחירותו".

העותרים דורשים מבית המשפט העליון לבטל, או במקרה הרע – להורות על צמצום הפגיעה הנובעת מחוק זה. הם מציגים חישוב שלפיו: גובה המס חסר התקדים יביא לכך שבעל קרקע או דירה ששוויה יעלה לאחר בנייה חדשה במיליון שקל, ישלם ללא כל קשר למיזם המטרו, לא פחות מ-750 אלף שקל שיחולקו בין הרשות המקומית למדינה. התאחדות הקבלנים וחברות הבניה העותרות דורשות לקבוע צורת מימון חלופית למיזם המטרו, שתחליף את תוכנית המדינה לממן את הפרויקט הענק רק מכספי בעלי נכנסים בקרבת תחנות מטרו אם יוקמו אי פעם.

מדובר, על פי העתירה ב"הטלת מס חדש וחריג בשיעורו על בעלי המקרקעין במתחמים עליהם חל החוק". העותרים אף דורשים מהמדינה תשובה לשאלה - מדוע לא יידחה מועד תחולת החוק וכי גביית המס הרלוונטית תבוצע בהתאם להתקדמות תכנון ובינוי מיזם המטרו ומזכירים שנכון להיום טרם עבר התיקון לחוק המטרו, אשר חקיקתו עוכבה עם פיזורה של הכנסת ה-24. מעבר לכך, דורשים נציגי הקבלנים לצמצם את מתחמי ההשפעה רחבי ההיקף, אותם מתחמים שכל דירה שתבנה בהם תצריך תשלום היטל השבחה בשיעור חריג תקדימית.

לפי חוות הדעת של שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ואסתי עמר, ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל, שהוכנה לצורך הגשת העתירה, "ההשפעות של תמ"א 70 וחוק המטרו, וכן ההשלכות על בעלי המקרקעין המצויים הן במתחמי ההשפעה והן אלה מחוצה להם אך כלולים בתוכנית משביחה, עלולות להוביל לנזקים כלכליים רבים הנאמדים להערכתנו במיליארדי שקלים, וכן לעלייה נוספת - הן במחירי הדיור והן במחירים בענף הנדל"ן ככלל".

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "כל מי שגר כיום בבניין ישן באיזור שבו אמורה לקום, תחנת מטרו בגוש דן, עומד להפוך לשבוי של החלטה הזויה שהסיכוי שהיא תאפשר את בניית המטרו הוא אפסי. מדובר בפרויקט לאומי, שאם מדינת ישראל תחליט לממשו בסופו של דבר, יוכל לקום אך ורק במימון המגזר העסקי/מוסדי/פיננסי בשיטת PPP של העברת הבעלות בו לגוף שיקים, יממן ויתפעל את מערך המטרו לשנים ארוכות. ההחלטה על הטלת ״היטל מטרו״ בשיעור 35% שיביא את שיעור היטל ההשבחה סביב 105 תחנות המטרו ל-75%  איננה סבירה, ותהווה חסם משמעותי בפני פיתוח בכל גוש דן כולל ביטול תוכניות לבניית עשרות אלפי דירות.  מדובר בבשורה קשה לציבור בכלל, להתחדשות העירונית בגוש דן ולענף הבנייה בישראל. התחדשות עירונית מעבר לייעוד המרכזי שלה, חידוש פני הערים מייצרת דירות חדשות שרובן ככולן יבנו במקום דירות ישנות ומסכנות חיים, לצד תוספת דירות חדשות שמהוות חלק מרכזי מפתרון משבר הדיור המחריף והולך בישראל. יש לבטל את מס המטרו לאלתר ולקבוע תוכנית ישימה וחוקית לביצוע ומימון פרויקט המטרו אם הממשלה רואה בו חשיבות לאומית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המטרו של גוש דןהאחים חג'ג'חיים פייגליןמירי רגבי. ח. דמריהתאחדות יועצי המשכנתאותדני טרשנסקיאסתי עמרקמיל-טרשנסקי-רפאל שמאות מקרקעין ושירותי נדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...