5,000 דירות ותמריצים לשימור: אושרה להפקדה תוכנית השימור לעיר העתיקה בב"ש

התוכנית, המתפרשת על 760 דונם, כוללת כ-850 מבנים לשימור. כדי לעודד שימור 66 מבנים בדרגה החמורה ביותר, מציעה התכנית מנגנון תמריצים וניוד זכויות. היא גם מבחינה בין אזורים שלהם תכנון מפורט ובהם ניתן יהיה להוציא היתרים מכוח התוכנית, לאזורים מוגדרים ברמה מתארית

שיתוף הכתבה
העיר העתיקה בבאר שבע (By xiquinhosilva - 30231-Beer-Sheva, CC BY 2.0)העיר העתיקה בבאר שבע (By xiquinhosilva - 30231-Beer-Sheva, CC BY 2.0)

הוועדה המחוזית דרום, בראשות עודד פלוס, החליטה להפקיד תוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בדרום באר שבע. התוכנית כוללת כ-850 מבנים לשימור, ומאפשרת תוספת זכויות בנייה למגורים ועירוב שימושים לטובת התחדשות כלכלית, תרבותית והעצמת המתחם כמוקד עירוני.

התוכנית אשר קודמה על ידי עיריית באר שבע, וכבר משמשת בפועל מסמך מנחה. היא מתפרשת על שטח של כ-760 דונם, ומאפשרת בתחומה תוספת של יותר מ-5,000 יחידות דיור שיוכלו לתת מענה לאוכלוסייה בהיקף של כ-11.5 אלף איש. התוכנית נערכה על ידי משרד האדריכלים דני לזר.

לדברי העירייה, הצורך בשימור נובע מייחודה של העיר העתיקה, המהווה את ראשית העיר המודרנית, וכן מייחודה האדריכלי. העיר מאופיינת במבנים היסטוריים-מקוריים רבים שנותרו במצב השתמרות טוב. עוד לדבריה, באזור שזורים אתרים ארכיאולוגיים ואתרים נופיים, בהם גנים ושדרות. העיר הוקמה על ידי השלטון העות'מאני ב-1900 בשטח שבו היתה בעבר התיישבות ביזנטית-ערבית קודמת ששרידיה נותרו בשטח.

בתוכנית נכתב כי מטרתה, בין השאר, לעודד את התחדשות המרקם העירוני באמצעות תוספת מגורים וקביעת תמהיל שימושים מגוון, שיאפשר לקדם את האזור מבחינה כלכלית, תרבותית, חברתית ותיירותית. כל זאת תוך שמירה על צביון המקום והתאמת התכנון החדש לבניינים ולמרקם הקיים. בנוסף, מציעה התכנית לפעול לשיפור המרחב הציבורי, לצורך שיפור איכות החיים ומשיכת תושבים חדשים. במסגרת זו כלולים בתוכנית מבני ציבור, חניונים ציבוריים והנחיות לשדרוג והצללה של המרחב הציבורי. שינוי הייעוד העיקרי הוא לעירוני מעורב, הכולל מגורים, מסחר, מלונאות, תעסוקה, מלאכה, מבנים היסטוריים, שטחי ציבור ועוד.

בתוכנית הוגדרו 66 מבנים שסווגו בדרגת שימור המחמירה ביותר, שבהם לא תתאפשר תוספת זכויות במגרש. כדי לעודד שימור מבנים אלה, מציעה התוכנית מנגנון של תמריצי שימור וניוד זכויות למגרש אחר בתחומה, או באזורים שהוגדרו לצורך כך בתוכנית המתאר הכוללנית לעיר (605-0145763), באמצעות תוכנית מפורטת.

הדמיה של התוכנית לעיר העתיקה בבאר שבע (משרד האדריכלים דני לזר)הדמיה של התוכנית לעיר העתיקה בבאר שבע (משרד האדריכלים דני לזר)

התוכנית מבחינה בין אזורים שלהם תכנון מפורט ובהם ניתן יהיה להוציא היתרים מכוח התוכנית, לבין אזורים מוגדרים ברמה מתארית. באזורים אלה יהיה צורך להכין תוכניות מפורטות לשם הגשת בקשות להיתר בנייה, וזאת בשל מורכבויות רישומיות וקנייניות הקיימות באזורים אלה.

לדברי מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף: "מדובר בתוכנית שמחדשת את העיר ההיסטורית בבאר שבע, במטרה לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בה לשוב ולהוות מוקד עירוני חי ושוקק, תוך שמירה על ייחודו של המרקם ההיסטורי".

תוכנית זו נוספת לתוכניות אחרות בעיר. בשבוע שעבר גם פורסם כי עיריית באר שבע מקדמת יותר מ-700 יחידות דיור ליד סורוקה, וכן באחרונה דווח על הקמת פארק התיירות הגדול בארץ בסגנון דיסנילנד, ביוזמת עיריית באר שבע.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית באר שבעבאר שבעהעיר העתיקה בבאר שבעתומר גוטהלףהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרוםתוכניות שימור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...