במשך 9 שנים הדיירים התחננו לקבל היתר לתמ"א, עכשיו הם פונו מחשש התמוטטות

פרסום ראשון: לאחר שגילו סדקים בקירות, הזעיקו דיירי בניין במרכז ר"ג את אנשי אגף ההנדסה, שהכריזו על המבנה כמסוכן והורו על פינוי מיידי של שתיים מהדירות. הדיירים שכבר עשור מנסים לקבל היתר לפרויקט תמ"א, זועמים: "דחו אותנו מסיבות סתמיות". מעיריית ר"ג לא נמסרה תגובה

שיתוף הכתבה

במשך קרוב לעשור לא קיבלו דיירי הבניין ברחוב קרסקי במרכז רמת גן אישור לקדם תמ"א 38 בבניין הוותיק שבו הם מתגוררים. ביום ו' התרחש האירוע שממנו חששו, כשבעקבות סדקים בקירות המבנה הוא הוכרז מסוכן, ועבור שתיים מהדירות אף הוציאה העירייה צו לפינוי מיידי. עוד קיבלו הדיירים צו המחייב אותם בחיזוק יסודות הבניין עד 20 בדצמבר.

את הצעדים האמורים נקט אגף ההנדסה של עיריית רמת גן לאחר שביום חמישי האחרון הוזעקו אנשיו כדי לבדוק את המבנה, עקב סדקים שנפערו בקירות של אחת הדירות. "זה בניין ישן מאוד, משנות החמישים. למרות ניסיונות חוזרים ונשנים, לא קיבלנו אישור לקדם בו תמ"א 38. אחד הדיירים הבחין בסדק לכל אורך הקיר שדרכו נכנס אור, וניתן היה לראות עד מחוץ לדירה. הוא קרא לי ונבהלנו מאוד", מתאר צבי הרצקה, דייר בבניין. "לאחר שפנינו לעירייה, היא הפנתה את הדיירים למכבי האש, ומכבי אש אמרו להזמין מהנדס. אף שמדובר בבניין רעוע, כבר עשור שלא מאשרים לנו לקדם תמ"א, ועברנו כבר כמה ועדות. דחו אותנו מסיבות סתמיות. אם זה לא בניין שמיועד לתמ"א, איזה בניין כן?".

לפי דו"ח המהנדס ודים דוידוב, שהוזמן לבצע את בדיקת המבנה, "סדקים אלכסוניים ברוחב 5 מ״מ ואף יותר התפתחו בקירות הבניין בקומת הקרקע. הסדקים בשיפוע עולה ומתכנסים למפלס התקרה בקומת הקרקע". עוד התגלה כי "מרווחים התפתחו בין אריחי הריצוף, וניכרת שקיעה של הרצפה בחלק הסמוך לפינה הדרום-מערבית". עוד הוא כתב כי "התפתחות הסדקים האלכסוניים בקירות החיצוניים בקומת הקרקע בפינה הדרום-מערבית, היא כתוצאה משקיעת יסודות או קורות קשר בתחתית הקירות". כמו כן, התגלו סדקים אנכיים, סימני רטיבות, והתפרקות גושי בטון וטיח בתקרת חדר המדרגות.

"בנוסף, בבניין נצפו מפגעים בטיחותיים ומפגעים נוספים במעטפת החיצונית של הבניין ובחדר המדרגות. המהנדס קבע שיש חשש לנפילת חלקי בטון וטיח מקירות החזית של הבניין אל השטחים הפתוחים שמסביב לבניין, באופן שעלול לסכן את דיירי הבניין, עוברי אורח ורכושם".

שקיעת היסודות - כנראה מהיסחפות קרקע והיווצרות חללים בה

לשאלה מה גרם לשקיעת היסודות, השיב המהנדס כי ייתכן כי הדבר נובע מהיסחפות אדמת המגרש והיווצרות חללים בקרקע, וכי הגשמים האחרונים כנראה גרמו להידוק הקרקע, ובכך גם לשקיעת היסודות או הקורות. עוד הוא הוסיף כי לאור המצב התחזוקתי הירוד של הבניין ואי ודאות לגבי חוזקו המכני, כל טריגר קל עלול לגרום לקריסת החלק הדרום המערבי.

לדברי דיירי הבניין, לפני שנה-שנתיים בוצעו עבודות להחלפת מערכת הביוב של הבניין, ולא התבצע הידוק קרקע מתאים לאחריהן. בנוסף, במגרש הצמוד למבנה מדרום מתבצעות עבודות בנייה בהיתר של פרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה. עם זאת, לדברי דוידוב לא ניתן לקבוע אם יש קשר בין עבודות אלה להחמרת מצבו ההנדסי של הבניין, וכי יש לבצע בדיקות נוספות. לסיכום, קבע המהנדס כי יש לפנות שתי דירות באופן מידי, ולהכריז על שאר המבנה כמבנה מסוכן. כמו כן, הוא קבע כי "יש לפעול באופן מיידי ליצירת תוכנית שתבטיח את שלמות המבנה על כל מרכיביו. אין להשתמש בשתי הדירות לפני השלמת העבודות הנ"ל".

"כבר זמן רב שהמבנה לא היה ראוי למגורים"

לדברי יוסי לוינסקי, מבעלי לוינסקי עופר, החברה המקדמת את פרויקט התמ"א בבניין זה ובבניין הסמוך, "אנו מלווים את הפרויקט הזה קרוב לתשע שנים. אנחנו פועלים מול הרשות המקומית, מול אגפי התכנון ואגפי ההנדסה. מיותר לומר מה המשמעות של לא לקבל היתר לפרויקט במשך תשע שנים. ברור שאם המבנה עכשיו מוכרז כמסוכן, המשמעות היא שזמן רב הוא כבר לא היה ראוי למגורים".

הוא הוסיף כי "בדומה לאינספור פרויקטים של התחדשות עירונית , אין סיבות להיעדר האישור חוץ מביורוקרטיה. אני רוצה להאמין שעכשיו ניתן יהיה להרוס את הבניין ולבנות חדש במקומו עבור בעלי הדירות, שרובם מבוגרים, כדי שיהיה להם מבנה ראוי למגורים". 

מעיריית רמת גן עדיין לא נמסרה תגובה.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38רמת גןבניין בקריסה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...