יעקב אטרקצ'י: "מכרזי מחיר מטרה הם מהסיבות המרכזיות לעליית המחירים"

מנכ"ל ובעלי אאורה דיבר בפסגת הנדל"ן אילת השבוע. לדבריו, "הדירות בשוק החופשי מתייקרות, היות שאתה צריך לסבסד את מחיר הדירות המוזלות". בנוגע לתחום שבו פועל החברה שבראשותו, טען אטרקצ'י כי "מדינת ישראל לא שמה שקל בהתחדשות עירונית, וטוב שכך"

שיתוף הכתבה
יעקב אטרקצ'י (רועי טפר)יעקב אטרקצ'י (רועי טפר)

"מכרזי 'מחיר מטרה' הם טעות. מי שזכו, זכו בפיס ולא בטוח שמגיע להם. באותו הזמן - הדירות בשוק החופשי מתייקרות, היות שאתה צריך לסבסד את מחיר הדירות המוזלות. הרי רוב עליית מחירי הדיור נגרמה בשל עלייה במחירי המגרשים ומחסור בקרקע, בתקופת ריבית זולה". את הדברים האלה אמר השבוע מנכ"ל ובעלי חברת ההתחדשות העירונית אאורה מחדשים את ישראל, יעקב אטרקצ'י, בשיחה עם העיתונאי והמגיש דני קושמרו בפסגת הנדל"ן אילת, שערך השבוע " מרכז הנדל"ן " בעיר הדרומית, בנוכחות מאות מבכירי הענף. 

לדבריו, "שומעים עכשיו הרבה דברים מצחיקים. שר השיכון אומר שהחגיגה נגמרה. את זה אומר מי שבתקופתו מחירי הדיור עלו ב-19%. האזרחים המסכנים שנדפקים הם אלה שאין להם דירה ראשונה והם ייקחו משכנתא בריבית גבוהה - החבר'ה הצעירים שעובדים. אמרו שקיצרו את משך הזמן לקבלת היתרי הבנייה, אבל זה לא קרה. קרקע שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שיווקה השנה, תתחיל להיבנות רק בעוד שלוש שנים. קצב התחלות הבנייה על הפנים, ואני מצפה שלאחר הבחירות לרשויות המקומיות, הרשויות המקומיות יאטו את הקצב". 

עוד אמר אטרקצ'י כי "כולנו מסכימים שיש משבר לאומי. כולם נהיו פרשנים. השרים נהיו פרשנים. למה יש מיליוני מטרים רבועים של תעסוקה בגוש דן? מה הבעיה לבנות באשקלון? הדבר היחיד שקובע איפה שנגור זה תעסוקה, תחבורה ושכונות טובות. פה מסתכלים רק איזה כותרת לתת מחר בבוקר. צריך להקים קבינט חירום עם שר אוצר, שר תחבורה ושר השיכון. יש פער ענק בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. אתה רוצה לתמרץ אותם. אני רואה צינון בכותרות, מגיע ה-15 בחודש (תאריך פרסום מדד מחירי הדירות, דנ"ק) וכולם מגלים שהמחירים עלו".

על היזמים אמר אטרקצ'י כי "אין לנו אינטרס שהמחירים יעלו. מתח הרווחים נשמר. כשאתה קונה קרקע ומחיר הקרקע עולה, הרווח נשאר אותו דבר. גם אצלנו בהתחדשות עירונית, אם המחירים עולים אני מקבל פחות דירות. כשמחיר הקרקע עולה ומחיר תשומות הבנייה עולה, הרווח היזמי לא עולה - רק הכנסות המדינה ממסים. משרד האוצר חגג. אם היו נותנים כסף לרשויות מקומיות למבני ציבור, יכול היה יכול להיות פיתוח. אבל השאירו את הכסף אצלם".

לבסוף הסביר אטרקצ'י את מדיניות החברה לקידום התחדשות עירונית בפריפריה – בניגוד לרוב החברות בתחום. "בהתחדשות עירונית אנחנו רצים מדן עד אילת. רוצים להכפיל את מספר הדירות. איפה זה יקרה? רק בפריפריה. אופטימיות זה לא פנטזיה. למדינה ברור שחובה שיהיה פינוי בינוי בטבריה. יש שם בתים בסכנה מפני רעידות אדמה. זה חשוב הרבה יותר מתל אביב. אין שם כדאיות כלכלית כי טבריה לא אטרקטיבית, כי הבניינים מכוערים והשכונות לא אטרקטיביות. לטבריה יש פוטנציאל פנטסטי. אם תבנה בשכונה שם ברמה גבוהה, לתושבים הוותיקים יצטרפו אנשים שרוצים לגור בטבריה. היופי בהתחדשות עירונית הוא שזה win-win לכולם. מדינת ישראל לא שמה שקל בהתחדשות עירונית, וטוב שכך".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורמחירי הדיורהתחדשות עירוניתאאורהיעקב אטרקצ'ימחיר מטרהפסגת הנדל"ן אילת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...