תמיר כהן: "אם היטל ההשבחה עבור רשויות שמעכבות היתרים יופחת – דברים יתחילו לזוז"

את הדברים אמר מנכ"ל שיכון ובינוי בערב הפתיחה של ועידת "פסגת הנדל"ן אילת" שעורך מרכז הנדל"ן. יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב ערן ניצן הזהיר מכך שכח רב מדי מתרכז בתל אביב. מנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י יודע מה צריך לעשות כדי לעודד הגירה לפריפריה

שיתוף הכתבה
מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן (עדי טפר)מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן (עדי טפר)

רגע לפני הבחירות, מציע מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן לממשלה הבאה פתרון יצירתי להאצת הבניה: "אני חושב שאפשר לקצר טווחים בתחום הבירוקרטי אם אנחנו נחבר את הבירוקרטי לפיננסיות של העסקה. למשל, אם היטל ההשבחה יופחת בהתאם למשך זמן הטיפול של הרשות המקומית בהוצאת היתר, ועיריות שיתעכבו יקבלו פחות, יכול להיות שהן יתחילו להזיז דברים. כך גם לגבי המדינה - ברגע ששר השיכון יבין את האינטרס שלי להרוויח יותר לבנות יותר אומר גם לשלם יותר מס למדינה ולשלם יותר משכורות לעובדים יהיה שינוי". את הדברים אמר כהן אמש (א') במהלך ערב הפתיחה החגיגי של ועידת "פסגת הנדל"ן אילת", בראיון שערך עמו העיתונאי והמגיש דני קושמרו. את הוועידה שתימשך עד ליום ג' הקרוב עורך מרכז הנדל"ן בהשתתפות מאות מבכירי הענף.

על ההבדלים בין הרגולציה הישראלית לאמריקאית אמר כהן: "בארצות הברית יש אווירה שמסוכן להגיד אותה כאן - רוצים שהיזם יצליח. תפיסה היא עסקית. אנחנו רואים זאת בכך שהפרויקטים מתממשים יותר ויותר מהר. בארץ בעיקר רוצים שהיזם ישלם". כהן הייחס למצב הנוכחי של שוק הדירות ואמר: "המחירים התמתנו. אני רואה את זה במכרזי רמ"י, רואים ירידה במספר המשתתפים. אבל אני לא מסכים עם מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן שהחגיגה נגמרה. כשהעלויות כולן עולות ומחירי הבינוי והחומרים עלו גם מחירי הדירות יעלו. על מצב חברות הנדל"ן אמר: "הכסף לקנות עולה יותר. יהיו כאלה שלא ישרדו, כמו בכל משבר פיננסי. לנצל הזדמנויות עסקיות זה המקצוע שלנו".

יעקב אטרקצ'י: "צינון יש רק בכותרות העיתונים"

מנכ"ל ובעלי אאורה מחדשים את ישראל יעקב אטרקצ'י אמר במהלך האירוע כי "כולנו מסכימים שיש משבר לאומי. כולם נהיו פרשנים. השרים נהיו פרשנים. למה מיליוני מטרים של תעסוקה הם בגוש דן? מה הבעיה לבנות באשקלון? הדבר היחיד שקובע איפה שנגור זה תעסוקה, תחבורה ושכונות טובות. פה מסתכלים רק איזו כותרת לתת למחר בבוקר. צריך להקים קבינט חירום עם שר אוצר, שר תחבורה, שר שיכון. יש פער ענק בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. מדברים על צינון,  אבל צינון אני רואה רק בכותרות העיתונים, מגיע ה-15 בחודש (תאריך פרסום מדד מחירי הדירות ע"י הלמ"ס, דנ"ק) ורואים שהמחירים עלו".

עוד אמר, "שומעים הרבה דברים מצחיקים. שר השיכון אומר, החגיגה נגמרה. את זה אומר מי שבתקופתו מחירי הדיור עלו ב-19%. האזרחים המסכנים שנדפקים הם אלו שאין להם דירה ראשונה והם ייקחו משכנתא בריבית גבוהה, החבר'ה הצעירים שעובדים. אמרו שקיצרו את משך הוצאת היתרי הבנייה - לא קרה. על קרקע שהוציאו השנה יבנו בעוד שלוש שנים. קצב התחלות הבנייה על הפנים. אני מצפה שלאחר הבחירות לרשויות המקומיות, הרשויות המקומיות יגבירו את הקצב".

ערן ניצן: "כח גדול מדי מתרכז בעיר אחת"

יושב ראש הוועדה המחוזית תל אביב ערן ניצן שוחח באירוע עם העיתונאי גיא ליברמן והתייחס למדיניות הבניה הנוכחית על רקע קידום מערכת המטרו: "אנחנו רוצים להגיע למצב, בעיקר בציר איילון שאין כל הגבלה על הבנייה. הגובה לא מרתיע אותנו, אך כמובן שצריך להתחייב לצורכי ציבור. אנחנו בהליכי אישור של תמ"א 70 (תוכנית המתאר לסביבת תחנות המטרו, דנ"ק) וזה עושה המון בעיות. זה קורה בכל העולם שקרקע משתבחת בעקבות מערכות הסעת המונים. עם קצת אורך רוח וסבלנות ואנחנו נכנסים למקום חדש, הזמן הקשה הוא הכי מעניין".

עוד אמר כי "גם בתי הספר של הילדות שלנו ישתנו. אלו יהיו מבנים בתוך הבניינים. בישראל יש מטרופולין אחד, הוא יוזן באמצעות הרק"ל והמטרו. ימצאו שם מיקרו גינות, גינות קהילתיות, גגות קהילתיים והטבע שבשוליים. מטרופולין דן צריך להיות הרבה יותר גבוה, לטובתה, גם לטובת העירונית וגם לטובת הפריפריה.

"הדילמה הגדולה היא כמו בחולון ובת-ים. הדם הזה שאתה מזרים לתל אביב, לאזור השלום. אתה מבין שמי שהולך ליהנות הרבה מהתקציב על הקווים זה המתחם שסביב רכבת השלום. בתכנון נכון, חולון ובת-ים יפתחו מרכזים מסחריים שקשה לדמיין אותם היום. זה עתיד של הערים הללו. בשורה התחתונה, הפערים יגדלו עם מערכת התחבורה. בסופו של יום כוח גדול מתרכז בעיר אחת, וצריך לדאוג גם לערי הלווין".

 

 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון ובינויאאורהיעקב אטרקצ'יתמיר כהןערן ניצןפסגת הנדל"ן אילת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...