זמן הוצאת ההיתר יקוצר? רפורמת הרישוי העצמי נכנסה לתוקף

הרפורמה מאפשרת לאדריכלים פרטיים שיוסמכו לכך לחתום על היתרים, אך היא וולונטרית והחשש הוא שבערים רבות כלל לא תיושם. ראש מטה התכנון שלומי הייזלר: "רשויות שלא יאמצו אותה יצטרכו להסביר למה אצלן לוקח יותר זמן להוציא היתר בנייה"

שיתוף הכתבה
עו"ד שלומי הייזלר יו"ר מטה התכנון הלאומי (יח"צ)עו"ד שלומי הייזלר יו"ר מטה התכנון הלאומי (יח"צ)

רפורמת הרישוי העצמי, או בשמה הרשמי תקנות "מורשה להיתר", נכנסה לתוקף היום (א'). התקנות מאפשרות הנפקת היתרי בנייה על ידי אדריכלים פרטיים. מדובר בשלב האחרון ברפורמה שהובילו מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, ליצירת מסלול רישוי נוסף לזירוז הליך הרישוי. משמעות המהלך, על פי מינהל התכנון שיזם אותו, היא קיצור זמן הוצאת היתר הבנייה בכ-6 חודשים, בשל ביטול שלבי קליטת הבקשה ובדיקת הבקשה.

מורשה להיתר הוא אדריכל רישוי הרשום בפנקס המורשים להיתר, שיוסמך להחליף את רשות הרישוי מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת הגמר. הבקשות שיוגשו במסלול הרישוי העצמי יהיו ללא הקלות ויידרש כי לפחות 80% משטחי הבניה המבוקשים בהיתר מיועדים למגורים.

במאי השנה  אושרו תקנות הרישוי העצמי במועצה הארצית לתכנון ובנייה. התקנות נחתמו על ידי שרת הפנים ופורסמו ברשומות ביום 23.08.22. כאשר מועד תחולתן הינו חודשיים מיום פרסומן , דהיינו היום 23.10.22.  התגובות בשטח היו מעורבות: בסקר שנערך בפייסבוק על ידי  חברת נתיבי הקמה אמרו רוב האדריכלים  שלא יקבלו על עצמם את האחריות, בעוד התגובות אצל ראשי הרשויות המקומיות היו מעורבות.

בעבר הושמעה ביקורת על כך שהצעד יהיה וולונטרי מצד אדריכלים, אשר מעריכים כי רשויות רבות יבחרו שלא לאפשר את מסלול הרישוי העצמי בתחומן. יו"ר מטה התכנון: "רשויות שיחליטו לא ליישם את הרפורמה, יצטרכו לתת הסברים לתושבים שלהם למה לוקח ברשויות שלהם זמן רב יותר להוציא היתר בנייה".


המסלול מיועד למבנים עד לגובה של 29 מ' (כ-9 קומות): בדיקה ואישור על ידי  מכון הבקרה תהיה בהתאם לקבוע בחוק. כלומר, במבנים נמוכים עד 2 קומות ועד 5 יחידות דיור לא תידרש אישור מכון בקרה. בשלב זה ובהתאם לחקיקה המסלול הוא ווולונטרי מבחינת הרשויות המקומיות, כך שועדה מקומית רשאית להחליט כי בתחומה לא יחול המסלול. 

"המסלול יוריד לחץ מהוועדות המקומיות"

הרפורמה ברישוי העצמי אושרה במסגרת חוק ההסדרים שחוקק בנובמבר 2021. התקנות להשלמת החקיקה גובשו על ידי צוות בין-משרדי שאותו הוביל מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, ושלקחו בו חלק נציגים של גורמים שונים, כגון השלטון המקומי, האיגודים המקצועיים השונים של האדריכלים והמהנדסים, התאחדות הקבלנים ומשרדי ממשלה.

לדברי יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "מדובר במהלך חשוב שהובילה שרת הפנים באמצעות מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון המהווה חלק מסל הפתרונות לייעול ולקיצור הליכי רישוי וכמענה למשבר הדיור. רשויות שיחליטו לא ליישם את הרפורמה, יצטרכו לתת הסברים לתושבים שלהם למה לוקח ברשויות שלהם זמן רב יותר להוציא היתר בנייה".

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח הוסיף "הרפורמה ברישוי העצמי היא צעד חשוב בהפחתת הרגולציה וקיצור הליכי הרישוי. צעד חשוב זה מצטרף לשורה של רפורמות חשובות שמובילים מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, בהן שינוי כתיבת התוכנית כדי לקצר את משך הזמן מהתכנון לביצוע. מינהל התכנון ימשיך להוביל מהלכים נוספים כדי לייעל את תהליך הרישוי ובהפחתת הרגולציה".

סמנכ"לית רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ, סיכמה: "המסלול יוריד לחץ מהוועדות המקומיות ויחסוך זמן בהוצאת היתרי בנייה. המסלול מתאפשר גם בתוספות בניה בבנייני מגורים עד 2 קומות, כגון ממ"דים. מינהל התכנון מתכוון ללוות את הפרויקטים שייכנסו למסלול, כדי לסייע ככל הניתן וכדי לטייב אותו בעתיד".       


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רפי אלמליחמינהל התכנוןמטה התכנון הלאומירפורמת הרישוי העצמישלומי הייזלררות שוורץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...