הפגנה משותפת לקבלנים ולהסתדרות: "נשבית את ענף הבנייה"

בהפגנה שקיימו היום (א') בצומת עזריאלי, קרא ארגון הקבלנים לממשלה לנקוט צעדים להצלת הענף בעקבות הזינוק בעלויות הבניה. לטענתם 600 חברות בניה פשטו רגל ב-2021. יו"ר הסתדרות עובדי הבניין: "נשבית את הענף אם יהיה צורך"

שיתוף הכתבה
מתוך הפגנת הקבלנים (אסי אפרתי) מתוך הפגנת הקבלנים (אסי אפרתי)

הפגנת מחאה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ התקיימה הבוקר (א') מול קריית הממשלה בצומת עזריאלי. בהפגנה קראו הקבלנים להצלת ענף הבנייה והתשתיות מקריסה, לאור עליית המחירים בענף ופיצוץ המשא ומתן לקבלת פיצויים מהממשלה בעקבות זינוק תשומות הבנייה. ההפגנה נעשתה בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והעץ, שאיימה להשבית את ענף הבניה

לפי נתוני BDI רק בשנת 2021 קרסו מעל 600 קבלנים . להערכת ההתאחדות - רבים מהקבלנים הללו נגרעו מהענף בעקבות סירוב המדינה והעיריות לפצות אותם על ההתייקרות בתשומות הבניה. 

לטענת הארגון, המשבר בענף התשתיות משפיע על כל תחומי החיים של אזרחי המדינה, ופגיעה בו בעקבות קריסה של קבלנים אשר לא יכולים לעמוד בעליות המחירים היא פגיעה במדינה עצמה. בנוסף, בטענתם מתייחסים לכך שהמשבר משפיע גם על ענף הדיור בכך שמעכב ומונע סיום פרויקטים ומסירה של דירות. 

בהתייחסות להתמודדות עם המשבר בעולם אמרו הקבלנים: "בעולם המערבי הבינו את המשבר והקדימו ליישם פתרונות תומכות מזה שנים רבות. ברבות ממדינות העולם התגייסו הממשלות לסייע לענף הבנייה והתשתיות שלהן לעמוד במשימות שהוטלו עליו".

הפגנת הקבלנים בצומת עזריאלי. צילום: אסי אפרתיהפגנת הקבלנים בצומת עזריאלי. צילום: אסי אפרתי

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אנחנו כאן לפתחה של קריית הממשלה של הממשלה הזאת וקודמותיה, מכאן התגלגל המשבר העמוק שבו נתונים קבלני הביצוע בישראל – ולפתחה ישובו ההשפעות הקשות שהוא יצור במשק הישראלי. נציגי הממשלה יושבים פה במשרדים הממוזגים שאנחנו בנינו ומתעלמים מאיתנו. ממשלת ישראל חייבת לראות בקבלן שותף ולא אויב. אנחנו כאן יחד ואנחנו כאן חזקים ואנחנו כאן כדי להבהיר לממשלת ישראל –המצב חמור ופוגע בקבלנים ובעובדים . בשביל הענף ובשבי ל ישראל – אנחנו דורשים מהממשלה – כנסי מתחת האלונקה". 

יו"ר הסתדרות עובדי ענף הבניין והתעשיות הנלוות שלו, יצחק מויאל אמר למפגינים: "יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ואני תומכים במאבק הצודק הזה, אנחנו אתכם. לא יתכן שהמדינה תתעלם מהדרישות הצודקות שלכם,  לא יתכן שימשך המשבר הזה בלי שהממשלה תסייע. אם לא יהיה שינוי בגישה של הממשלה המאבק הזה יחריף ואנחנו נשבית את הענף כולו, היום זה אצל קבלני התשתיות – מחר גם במקומות אחרים". 

צביקה דוד, סגן נשיא ויו"ר אגף תשתיות בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ:" בישראל אין גוף ממשלתי המרכז את צורכי הפיתוח בענף התשתיות והבניה הציבורית, ויכול לדאוג לתיאום ושיתוף פעולה בין כל הרשויות הנוגעות בדבר. השלב הבא שצריך להיות מיידי הוא הקמת גוף מרכז ומקצועי של הממשלה שיוביל את העשייה בתחום הבניה הציבורית והתשתיות ויישם את הפתרונות שכולנו משוועים להם: חוזה אחיד, חלוקת סיכונים ראויה, מדיניות אשראי נכונה ותנאי סף סבירים  בכל הפרויקטים הנשענים על כסף ציבורי. זה ירחיב את התחרות יחסוך לכולם כסף ויזניק את היקף ורמת התשתיות של ישראל. תפסיקו לחכות – תעשו את זה עכשיו". 

ניר ינושבסקי , סגן נשיא ויו"ר אגף בנייה חוזית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ:  "צריך להשקיע יותר בתשתיות. בנק ישראל המליץ זאת, המחוקק קורא לכך, הממשלה מחליטה החלטות וכולם מרגישים את הצורך בכל שעה בפקק. אבל אף אחד לא דן באיך עושים זאת. הרי אם צריך להכפיל את ישראל בתוך 20 שנה הרי שאת התשתיות צריך יותר מלהכפיל. נדרש גם לשפר את יכולת התקצוב וקביעת הלו"ז של מזמיני העבודה. אם המדינה לא תעמיק את הטיפול, זרוע הביצוע פשוט תגווע והמדינה תישאר עם יכולת ביצוע מוגבלת , תוכניות על הנייר ותקועה בפקק". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגוניר ינושבסקיתשתיותצביקה דודיצחק מויאלהתאחדות בוני הארץמדד תשומות הבנייההפגנה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...