דלית זילבר: "תמ"א 38 גוססת ולא רלוונטית"; שלומי הייזלר: "מקווה לגבש מחר את הרוב הדרוש להארכת התמ"א בשנה"

את הדברים הם אמרו בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן • דלית זילבר: "על המנהל הבא של מנהל התכנון לעמוד על העקרונות המקצועיים שלו" • שלומי הייזלר: "יש כוונה להוריד את הרוב הדרוש בתמ"א 38"

שיתוף הכתבה
דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת (ים לביא) דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת (ים לביא)

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר התארחה היום בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ובשיחה אחד על אחד עם דני קושמרו מגיש N12 היא הביעה את התנגדותה הנחרצת להארכת תמ"א 38 בשנה נוספת בניגוד לדעתה של שרת הפנים איילת שקד שמבקשת לאשר מחר במועצה הארצית לתכנון ובנייה את הארכת התמ"א בשנה נוספת.

 "התמ"א גוססת. כולם מבינים שהיא לא טובה, הרשויות הצביעו ברגליים ומבינות שתמ"א 38 עושה להן רק רע ורוצות תכנון מתחמי. גם השרה הבינה את זה והחלופה התקדמה. התמ"א לא רלבנטית, ישראל משקיעה מיליארדים בתשתיות, ובתחבורה ציבורית, אז ליד תחנה של מטרו נעשה תמ"א 38 ? אף אחד לא מעלה את זה בדעתו. אנחנו רוצים לתת הרבה יותר. החלופה לתמ"א 38 תיתן את המענה הנקודתי אבל התמ"א גוססת, בכל מקרה היא כבר פאסה".

זילבר שעתידה לסיים את תפקידה בחודשים הקרובים אמרה כי יש 60 מועמדים להחליפה, והוסיפה מסר למנהל מינהל התכנון הבא: "הוא צריך לעמוד על העקרונות המקצועיים שלו".

במקביל, עו"ד שלומי הייזלר התארח בשיחה אחד על אחד עם אילי מנכ"ל אקו סיטי .  בדבריו, הוא הביע תקווה כי למרות הרוב הדחוק במועצה הארצית והתנגדותה הנחרצת של מנכל"ית מנהל התכנון דלית זילבר המהלך של שרת הפנים אכן יאושר.

עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר מטה הדיור (שי שבירו)

"מחר בדיון במועצה הארצית, אני צריך לנהל את הדיון כיו"ר המועצה וההחלטה בסוף היא החלטה של רוב. 31 נציגים, 12 נציגים של השלטון המקומי ועמדת מנהל התכנון כמובן. כידוע עמדתה של דלית זילבר יו"ר מנהל התכנון היא שאסור להאריך את התמ"א ביום אחד נוסף. לעומת זאת, עמדתי היא כעמדת הרשות להתחדשות עירונית שצריך להאריך את התמ"א בעוד שנה".  

ביחס לעמדתם של ראשי הרשויות לחלופת שקד, ציין הייזלר כי הם פועלים בשיתוף פעולה מלא מול הרשויות המקומיות: "השלטון המקומי הוא לא מקשה אחת, יש ראשי ערים שחושבים שצריך להאריך את תמ"א 38 בשנה. אני מקווה שנגיע להסכמה איתם ועם פורום ה-15 להארכת הוראות התמ"א בעוד שנה. השלטון המקומי מגויס לחלופה מכמה סיבות - היטל השבחה , שטחי ציבור, מעבר לעובדה שהם גם תומכים בזה עקרונית"

80% מהזמן של בודקי ההיתרים הולכים ל-20% מהדירות

בדבריו התייחס עו"ד הייזלר לביקורות על תוכנית התמ:א 38: "אני מאוד מאמין בחלופה יש כאן בשורה משמעותית – תוספת זכויות של 400% ומעבר לזה הבשורה הגדולה ביותר היא אישור + היתר, זה מתחבר למה שקורה היום בעולם, אנחנו רגילים שהולכים לתוכנית ואז להיתר וזה סוג של גזירת גורל. בעולם זה לא כך. מקום שבו ההיתר יראה דומה מאוד לתוכנית אין סיבה שיהיה מדובר בשני שלבים שונים. 

 80% מהזמן של בודקי ההיתרים הולכים ל-20% מהדירות. למה? כי רוב התוכניות קטנות אבל הטיפול הוא אותו טיפול ולוקח את אותו הזמן. ברגע שניקח את כל התוכניות הקטנות שבו תסריט ההיתר זהה לתוכנית התוכנית ונעשה אותם בשלב אחד זה יקצר לנו את הזמנים. אני מאמין בלחלום רחוק גם כשאמרו לי שזה לא אפשרי".

עו"ד הייזלר נשאל אם החקיקה של חלופת שקד תעבור כפי שהיא התקבלה בוועדת הפנים או שהיא תעבור שינויים נוספים: "אחרי כל מה שעברנו אין כוונה להכניס שינויים בחקיקה של שקד במושב הבא,  זה יעבור כפי שהוא. הנושא הקנייני יצטרך לעבור חקיקה נוספת ופרוצדורלית במושב הקיץ. והתקנות הן אפילו חקיקה ראשית".

לסיום אומר עו"ד הייזלר כי יש כוונה להוריד את הרוב הנדרש בתמ"א 38 בדומה לפינוי בינוי במסגרת חוק ההסדרים הבא: "זה דבר שנמצא כרגע על הפרק, בזמנו הייתה התנגדות דווקא של הרשות המקומית שחשבה שיש להוריד את הרף מהפינוי בינוי. היום, המגמה היא אחרת במיוחד כשמדובר בתמ"א וחלופת שקד. אני מאמין שאנחנו נניח את זה על השולחן במושב הקרוב". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברעו"ד שלומי הייזלראקו סיטיאילי ברתמ"א 38פסגת ההתחדשות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...