האינטרסים של אלי אלעזרא: "הורדת מחירי הדיור היא יעד שגוי"

אלעזרא, בעלי הכשרה ביטוח וחברת אפרידר: הממשלה צריכה לשמור על יציבות במחירי הדיור עם עלייה מתונה • "פגיעה חדה במחירים תמוטט את הבנקים" 

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

"יעדי הממשלה להורדת מחירי הדיור הוא שגוי מיסודו. היעד האסטרטגי שלה חייב להיות שאיפה ליציבות במחירי הדיור עם עלייה מתונה במחירים הצמודה לנתוני הצמיחה ולעליית המדד", כך טוען אלי אלעזרא, יו"ר קבוצת אלעזרא, במסגרת עיר הנדל"ן שמתקיימת באילת. לדבריו, "פגיעה חדה במחירי הדיור עלולה למוטט את המערכת הבנקאית בישראל". 

אלעזרא מוסיף וטוען, כי "ירידת מחירי הדיור תביא לפגיעה אנושה בהון העצמי של המשפחה הישראלית הממוצעת, מכיוון שחלק נכבד באוכלוסיה צבר את הונו מעליית מחירי הדיור, בו בזמן שנטל המשכנתא הצטמצם עבורו עם הזמן. אם תהיה ירידה משמעותית במחירי הדיור, עבור משקי הבית המשכנתא תשאר אותה משכנתא אך ההון העצמי ייחתך. בנוסף, כידוע נכסי הנדל"ן הם הביטחונות המרכזיים הנמצאים בידי המערכת הבנקאית, ופגיעה בערכם עלולה לפגוע במערכת כולה ואף למוטט אותה. אם יורידו את מחירי הדיור שוק המשכנתאות יקרוס כי ערך הדירה יירד והמשכנתאות ישארו גבוהות כפי שהיו. בדיוק כך הגיע משבר הסאב פריים בארה"ב".

אלעזרא מתיימר לדאוג לציבור ולאינטרס הממשלתי, אבל ראוי לציין שמאחורי דבריו עומדים שני אינטרסים מאוד ברורים: בכובע אחד הוא בעל השליטה בקבוצה המחזיקה בחברת הכשרה ביטוח שתלויה ביציבות הפיננסית של המשק ושל שוק ההון הישראלי - והדאגה לבנקים היא בעצם דאגה לעסקי החברה שלו; בכובע השני אלעזרא מחזיק בחברת הנדל"ן אפרידר  שעוסקת בייזום, תכנון, פיתוח, הקמה, שיווק ומכירה של דירות למגורים ושטחי סחר - וגם כאן האינטרס של אלעזרא שלא להוריד את מחירי הדירות די ברור. אז חייבים לשים את הדברים על השולחן.

בהמשך דבריו אלעזרא התייחס לתוכנית הדגל של הממשלה בתחום הדיור - מחיר למשתכן - ואמר כי היא "החלה מתוך כוונה טובה של שר האוצר משה כחלון, שעושה מאמצים מבורכים וטובים, אך עם זאת התערבות גסה מדי בשוק, של הכפופים לכחלון, גורמת תוהו ובוהו בשוק הדיור. היא מייצרת זוגות צעירים שלוקחים משכנתא עבור דירה שאין בכוונתם להתגורר בה. הזוגות הללו סומכים על דמי השכירות שיקבלו מדירת המחיר למשתכן אך אלה לא יכסו את מחיר השכירות של הדירה בה יגורו. מבחינת הזוגות הצעירים הללו, זו כניסה למערבולת".

אלעזרא מכוון את האצבע המאשימה למדינה, ואומר כי היא "מונופול בתחום הקרקע ולכן נושאת באחריות המלאה. יש כיום חוסר של 100 אלף יחידות דיור ועם זאת אנו רואים שלמרות הכל, קצב התחלת הבנייה רק יורד", הוא מסכם.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמחירי הדיוראלי אלעזרא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...