שנה אחרי ההחלטה: הופקדה תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונת קריית נורדאו בנתניה; בדרך ל-11,344 יח"ד

כיום ישנן בשכונה, מהגדולות בעיר, 5,655 יחידות דיור, וכ-19,500 תושבים • על פי דברי ההסבר לתוכנית, מצבה הפיזי של השכונה ירוד, והיא מוזנחת • "תוכנית המתאר מגבשת תפיסה כוללת לכל השכונה"

שיתוף הכתבה
הדמיית שכונת קריית נורדאו לאחר התחדשותה (פרופ' אדריכלית אירית צרף נתניהו)הדמיית שכונת קריית נורדאו לאחר התחדשותה (פרופ' אדריכלית אירית צרף נתניהו)

זה אומנם דרש שנה שלמה של המתנה, אבל בסופו של דבר הופקדה תוכנית התחדשות עירונית לשכונת קריית נורדאו שבדרום נתניה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז הודיעה לאחרונה על הפקדתה של תוכנית המתאר המקומית נת/401, אשר מאפשרת את התחדשותה של אחת השכונות הוותיקות בעיר - זאת בהמשך להודעתה על הפקדת התוכנית בספטמבר 2020.

הוראות התוכנית מאפשרות את הגדלת מספר יחידות הדיור בשכונה מ-6,319 כיום (כולל תמ"ל 2001 – פינוי-בינוי בש"י עגנון, המציעה 872 יח"ד חדשות), ל-11,344 יחידות דיור בסך הכול, בתוספת 210 יחידות דיור מיוחדות.

דברי ההסבר כוללים פירוט – מעט מבולבל, יש לציין – באשר להיקפי המגורים שיתאפשרו במסגרת התוכנית המופקדת. ננסה לעשות סדר בעניין: על פי דברי ההסבר, כיום יש בשכונה כולה 5,655 יח"ד, זאת לצד תוספת 664 יח"ד מאושרות (הדירות החדשות במתחם ש"י עגנון), ובסך הכול 6,319 יח"ד קיימות ומאושרות בשכונה.

מתוך אלו, 1,554 יח"ד מיועדות להתחדשות עירונית במסגרת מתחמים לתכנון מפורט, ו-300 לעיבוי בהנחיות מיוחדות. במתחמים לתכנון מפורט מוצעת תוספת של 4,738 יח"ד, נוסף על 1,554 היח"ד הקיימות, כך שבסך הכול במתחמים אלו יהיו 6,292 יח"ד. באשר לעיבוי בהנחיות מיוחדות – שם מוצעת תוספת של 287 יח"ד, כך שבסך הכול מדובר על 587 יח"ד. 

"הבדיקה הפרוגרמטית והתשתיתית לקחה בחשבון אחוז מימוש של 70% לכלל התוספות, והבדיקות נערכו לפי נתון זה", כך בדברי ההסבר. כך או כך, מספר יחידות הדיור שתכלול השכונה בתום תהליך ההתחדשות הצפוי עומד, על פי הוראותיה, על כמעט 11,500, כאמור.

"תוכנית המתאר להתחדשות עירונית מגבשת תפיסה כוללת לכל השכונה, על סמך שלד ראשי ודגש על המרחבים הציבוריים, מערכות תנועה לרכב, רגל ואופניים, שטחים פתוחים, פרוגרמה ועירוב שימושים, קשרים ורצף עירוני עם השכונות הגובלות.

עיקרה של התוכנית בהתחדשות מרקמי הבנוי המחזקים את השלד השכונתי. מלבד תכנון וחיזוק של השטחים הציבוריים, התוכנית מגדירה מתחמי 'התערבות' ומציעה כלים שונים להתחדשות עירונית: פינוי-בינוי, עיבוי ובנייה חדשה. לכל מתחם מוצגים עקרונות תכנון לשיקום והתחדשות, בהתאם לשלד השכונתי, לחזון התוכנית, למדיניות העירייה ולישימות כלכלית.

התוכנית מפרטת הוראות עבור כל מתחם בהתאם למאפייניו הייחודיים: תמהיל השימושים והזכויות המתאפשרות בתחומו, הנחיות בינוי ופיתוח, הנחיות סביבתיות, הקצאות לצורכי ציבור וכן הוראות נוספות הנוגעות לנושאים השונים בתוכנית, לרבות נושאי איכות סביבה, תחזוקה, תשתיות ועוד".

בדברי ההסבר מובאת בקצרה גם ההיסטוריה של השכונה, שהוקמה בשנות ה-50 ושטחה כ-1,060 דונם. כשליש מאוכלוסייתה כיום – עולי קהילת יהודי אתיופיה ויהודי חבר העמים. בסוף שנת 2013 מנתה השכונה כ-19,500 תושבים. "השכונה מכילה בתוכה את רוב השירותים הנדרשים לתושבים", נכתב שם. "מצבה הפיזי ירוד, והיא מוזנחת. אוכלוסיית השכונה בעלת מאפיינים חברתיים-כלכליים נמוכים מעט בהשוואה לממוצע העירוני".

תוכנית ההתחדשות חולשת על פני כ-967 דונם. המגישה שלה היא הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, והיא גם היזמית, לצד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נתניה. העורכת הראשית היא פרופ' אדריכלית אירית צרף נתניהו; שמאי המקרקעין הוא אלי כהן ממשרד מימד 21; המודדת היא עירית פנקס ממשרד טריג.

לעיון בהוראות התוכנית לחצו כאן

נזכיר כי באפריל 2021 הופקדה בוועדה המקומית תוכנית פינוי-בינוי של אפריקה התחדשות עירונית בשכונה – תוכנית במתחם זלמן שניאור, עם 512 יחידות דיור חדשות. עוד נציין כי מתחם ש"י עגנון שהוזכר לעיל הוכרז על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במסלול מיסוי באוגוסט האחרון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעיריית נתניההוועדה המקומית לתכנון ובנייהקריית נורדאו נתניהפינוי בינוי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייהפרופ' אדריכלית אירית צרף נתניהו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...